Tävla ponny?

Silver Girl

Trådstartare
Jag ska eventuellt bli medryttare på en D-ponny nu under hösten. Jag är över 18, men ganska liten och gillar D-ponny/liten häst-storleken.
Min fråga gäller nu tävling. Ägaren, som är 16, säger att om vi (jag och hästen) passar ihop får jag gärna tävla lite mindre dressyrtävlingar framöver. Saken är den att hon tävlar honom nu. Har hört att man som vuxen får tävla ponny i hästklasser, men inte om den under samma säsong tävlas som ponny, även om det är olika ryttare. Gäller det även om den tävlas som ponny i hoppning och i storhästklasser i dressyr?
Någon som kan reda ut begreppen?:confused:

(Tävling är inte avgörande för om jag ska bli medryttare eller inte, då jag gillar hästen skarpt;), men vill ändå gärna veta.)

Sv: Tävla ponny?

nej ni kan inte tävla samtidigt dvs. den kan inte tävlas som ponny och häst samtidigt

Nirak

Snor tråden lite*

Jag kommer ju fram igenom köpa ponny. har inte jätte stort tävlingsintresse men det skulle vara kul och göra det någon gång ibland. Är det krångligt att "klassa upp" eller vad det heter för att få tävla ponny som häst? Hur går man till väga?

det som behövs för att tävla ponny som stor häst är en hästlicens.
ponnyn kan inte ha både häst- och ponntlicens samtidigt, dvs, den kan inte tävlas som häst och ponny samtidigt.
det går däremot bra att byta tillbaks till ponnylicens om ponnyn tex säljs till ponnyryttare som vill rida ponnyklasser med den.

kolla på ridsportförbundets hemsida: http://www2.ridsport.se för info om hur du löser hästlicens.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar