Tävla ponny som storhäst?

N

Nate

Visst går det på något sätt att tävla ponny med de stora hästarna? Är det bara att anmäla sig som vanligt eller ligger det något krux i det hela i stil med att man måste mäta om honom?

Finns det någon här inne som har koll på vad som gäller eller var man kan få reda på det?

Sv: Tävla ponny som storhäst?

På lokaltävling är det vad jag förstår bara att anmäla ponnyn som häst.
På regionaltävling och högre så måste du först skaffa hästlicens till ponnyn, även om den redan har ponnylicens.

När ponnyn väl startat som häst en gång så får den inte längre tävla som ponny.
För att den ska få tävla som ponny igen så krävs ett ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte. Båda skall annmälas till förbundet och kostar pengar.

Ponnyn får inte heller tävla hur svåra häst-klasser som helst. Jag har för mig att det är högst Msv B dressyr och 1,20 hoppning.

ok, tack för svaret!

Gäller detta med ägarbyte för att få tävla ponny igen även om vi bara har tävlat lokalt? Hur är det om man har en skötare som ska tävla ponnyn i någon enstaka klass också - får hon tävla i storhäst då med även fast hon är under 18 fortfarande?

Ja, det med ägarbyte gäller även om du bara startar lokalt som häst. Men du behöver inte göra ett ägarbyte för att den ska få tävla som ponny igen, det räcker med att anmäla ett ryttarbyte. Den nya ryttaren ska då disponera ponnyn helt under minst 6 månader, underförstått att den 'gamla' ryttaren inte har tillgång till ponnyn.

Om ryttare under 18 får tävla ponnyn som stor häst är jag lite osäker på, men ska man gå efter TR så borde hon inte få det (TR säger att ryttare som fyller minst 19 får starta ponnyn som häst). Kontakta förbundet och fråga för säkerhets skull.

Ytterliggare fråga på samma ämne:
Gäller detta bara för D-ponnyer, eller skulle man även kunna få starta en C-ponny som stor häst?

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 395
Senast: hhere
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka