Tävla ponny som storhäst?

Sparrisen123

Trådstartare
Är det bara d-ponnyer som får tävla som storhäst (i framförallt hoppning men även dressyr), eller får även c-ponnyer göra det så länge man löst hästlicens?
Då pratar jag om lätta klasser (upp till 1 meter/LA dressyr).

Sv: Tävla ponny som storhäst?

Nej, visst får C-ponnyer tävla på hästtävlingar. (Givetvis så länge ekipaget är proportionerligt.)
Och hästlicens behöver man inte lösa utan det är bara att anmäla.

Ja, jag har som 40-åring tävlat min fjording i C-ponnystorlek bland storhästar. Inga protester.
Rimliga resultat och placeringar.
Jag är 170cm lång och det ansågs tydligen tillräckligt proportionerligt.

Eller så tyckte domarna att det är OK eftersom det uppenbart är en fjording och de anses tåla att bära vuxna?

Ja, jag har som 40-åring tävlat min fjording i C-ponnystorlek bland storhästar. Inga protester.
Rimliga resultat och placeringar.
Jag är 170cm lång och det ansågs tydligen tillräckligt proportionerligt.

Eller så tyckte domarna att det är OK eftersom det uppenbart är en fjording och de anses tåla att bära vuxna?

Det var ingen som klagade på mig heller när jag tävlade bland storhästarna. C-ponny, inte fjording, och jag är ett par centimeter kortare än du :). Skulle snarast kännas konstigt om de klagade eftersom jag är betydligt mer proportionerlig på ponnyn än vissa barn som är i övergången mellan två ponnystorlekar är på sina ponnyer.

så man behöver inte dubbla licenser om ponnyn ska gå både som ponny och storhäst med olika ryttare? Smidigt, i så fall.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 781
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
361
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
736
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama