Tävla ponny som senior

I

incognito

Jag har inte tävlat ponny på många herrans år så hur ligger det till...

Jag har fått förfrågan om att tävla en vänninas dotters 5åriga c-ponny lite för att den ska få rutin. Flickan som äger hästen är lite harig av sig och jag har ridit denna ponny till och från ett tag för att hjälpa dem på traven och skola den lite. Jag är ganska kort och väldigt lätt så att få rida ponny som vuxen är helt fantastiskt! Det var många år sedan man själv satt där på ponnyn och tragglade!

Iallafall ponnyn är 5 år i år och går då som unghäst antar jag. Vad jag fattat det som får den gå grundomgången på hopptävlingar men gör då bara en "clear round"? Får detta ske med en senior på ryggen? Får ponnyn tävlas på ponnytävlingar av senior till det år den fyller 6 eller hela säsongen som 6åring? Får man sedan som överårig ponny startas av senior fast utanför tävlan?

På dressyrsidan, får ponnyn tävlas av senior som unghäst? Till vilket år? Utom tävlan eller får ekipaget gå med i tävlingen?

Får man som senior tävla storhästtävlingar på ponny om ponnyn löser hästlicens? Detta alternativet är ju inte särskilt aktuellt visserligen men jag undrar ändå.

Någon klok person som har rutin på det här med ponnyer och tävlingar som kan reda ut detta för mig?

Sv: Tävla ponny som senior

I hoppning numera får man som vuxen rida ponny i avd B oavsett ålder på ponnyn (tidigare var regeln tom det år ponnyn fyller 6).

I dressyr får man rida utom tävlan och starta sist i klassen som vuxen, men då bara fram till och med det året som ponnyn fyller 6.

Som senior får man tävla på ponny på stor häst tävlingar, men då får ponnyn inte samtidigt starta på ponnytävlingar. Det krävs stadigvarande ryttarbyte för att den ska få gå ponnytävlingar igen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
828
Senast: Fiorano
·
Tävling Vad tycker ni om att man fr.om. 2015 ska höja ponnyåldern till 20 år för C- och D-ponny, och sedan införa ålderskategorierna <16 år och...
Svar
19
· Visningar
2 952
H
Hoppning Frågan är! Får jag tävla min c-ponny utom tävlan eller avd B på vanlig lokal/regional tävling fast jag är över 18år? :confused: Jag...
Svar
2
· Visningar
1 003

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar