Tävla ponny i avd B

kajsa_kavat

Trådstartare
Får man rida ponny i avd B fast man är över 18? Eller får man bara göra det när det gäller ungponny? Alla man frågar kommer med olika svar o jag har inte nåt hyfsat nytt TR...

Sv: Tävla ponny i avd B

Finns i TR-ändringarna på SvRF:s hemsida.
Oavsett ålder på ryttare och ponny får man starta i avdelning B. (Gäller C- och D-ponnyer i hoppning. Ekipaget ska vara proportionerligt.)

Får man rida ponny i avd B fast man är över 18? Eller får man bara göra det när det gäller ungponny? Alla man frågar kommer med olika svar o jag har inte nåt hyfsat nytt TR...

Det är bara ungponnyer som får tävla i avd. B ;)

nej dom har ändrat det så man får starta avd B när ponnyn är äldre också, tkr det är bra ifall men tex ska starta första gången eller nåt.

Varför läser du inte tidigare inlägg innan du svarar? Då hade du insett att du har fel, dessutom haft fel ganska länge. (Uppklassade ponnyer har fått starta avdelning B iaf några år.)

Det där var underbart att höra! Har själv en d-ponny som jag ska börja hoppa så småningom. Är dock inriden sent och jobbat med alldeles för sporadiskt för att hinna ut som 6-åring (nästa år).
Jag har funderat på att starta henne i hästklasser, men nu kan jag ta ut henne på en bana som passar henne istället!!

Det var ju skönt att höra. Jag har fått så olika svar när jag frågat. Ett svar jag fick var att man bara fick gå avd B med ungponny om man är över 18 men får man det även med äldre ponny så kan ju dottern starta ponnyn så hon är igång inför en försäljning...

vadå så om man har en c lr dponny som kanske ska gå la första gången och är över 7, får man då starta den i avd b då? eller om det är en typ 10 årig ponny som får starta avd. b med en 30 årig ryttare?:confused:

Men om man är under 18 får man väl inte rida avd. b på en gammal häst?
Ser ingen mening heller, det är ju inte lättare bana i avd. B bara annan bedömning. Och man är ju inte tvingad att rida omhoppning i avd. a om man nu inte vill det heller

Får hästen starta med underårig ryttare också då samma år?

Säg att en överårig ryttare tävlar den en helg och deb LA i avd b och sen två helger senare tävlar underårig ryttre samma ponny LA fast inom tävlan?

Är det en vuxen ponny är det okej. Är det en ungponny måste de felfria rundorna göras med aktuell ryttare för att berättiga till start i avdelning A.
Men ser man inte till vilka klasser det handlar om i det här fallet så visst kan en ponny ridas av både en vuxen och ett barn samma år. Samma tävling också. (Så länge den isf går avdelning B efter avdelning A.) Så gjorde t.ex. jag och Jennifer i somras :)

tycker det är super att dom ändrat på den regeln så man ändå kan fortsätta att tävla ponny längre :) och särksilt om man hjälper till att rida/tävla en ponny åt en yngre ryttare. :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
839
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka