Tävla på en höjd man aldrig hoppat förut??!!

Sv: Tävla på en höjd man aldrig hoppat förut??!!

Varför? :confused: Utveckla gärna då min sega hjärna inte riktigt hänger med in din tankegång här! ;)

Om inte höjden skulle vara något problem och man hade en rutinerad ryttare på ryggen så borde det ju innebära att man automatiskt var felfri!

Jag som är ute mkt på hopptävlingar upp till nationell nivå ser många hästar som debuterar och inte är de flesta felfria trots både kapacitet och mkt namnkunniga ryttare.

Men att orka handlar väl mer om styrketräning och smidighetsträning inför klassen än att i själva verket hoppa 1,30??? För att hästen ska orka hoppa en 1,30 bana måste ju hästen styrketränas. Därmed är det ju inte sagt att den behöver styrketränas genom att hoppa ett par 1,30 banor i veckan även om den bör visas höjden och de svårigheter som förekommer på en 1,30 bana. Eller är jag ute och cyklar nu? :confused:

För att kunna optimalt hoppa en 130cm bana på tävling så måste styrkan att hoppa högre finnas, utan att det blir en chock för hästen. Om du har en unghäst som dessutom hoppar betydligt högre än vad den behöver så kommer antal språng på den höjden att göra den trött. Spelar ingen roll om du styrketränar den hemma.

man borde innan tävling hoppa några språng i slutet av träning på den höjden man skall tävla. Om hästen aldrig hoppat så högt vet man ALDRIG om den klarar av det en hel bana.

Du skriver ju exakt det jag menar (som jag markerat med fettext)att man hoppar några språng på höjden för att visa den det. Tränar gör man kanske på 120cm i genomsnitt och sedan höjer något språng för att hästen skall känna sig säker.

Absolut, och gärna något högre än det är på banan. Men det är mer för min säkerhets skull än hästens som det blir aningens högre, iaf på vår nivå (1,10). Hästens utbildningsnivå i hoppning ligger betydligt över min i det här fallet.

//Alice

Jag brukar inte hoppa högre på framridningen än vad det är på banan men absolut i den höjden jag skall in på. Jag gör det inte bara för min egen skull utan för att vi skall värma upp och bli samspelta. Tränar för min skull (och hästen då ;) ) Gör jag på träning.

brukar inte hoppa mer än kanske 4-6st språng, det lilla hindret undantaget då, på framhoppningen

Ber först TS om ursäkt då vi spårat ur.....men detta blev jätteintressant då jag bevislingen inte riktigt vet vad jag pratar om. :o

Om inte höjden skulle vara något problem och man hade en rutinerad ryttare på ryggen så borde det ju innebära att man automatiskt var felfri!

Jag som är ute mkt på hopptävlingar upp till nationell nivå ser många hästar som debuterar och inte är de flesta felfria trots både kapacitet och mkt namnkunniga ryttare.
Ah, då förstår jag vad du menar. *tröttmössa*

Jag befann mig dock på en lokal tävling och därför hängde jag inte med! Vi spelar inte alls i samma division du och jag. ;)

För att kunna optimalt hoppa en 130cm bana på tävling så måste styrkan att hoppa högre finnas, utan att det blir en chock för hästen. Om du har en unghäst som dessutom hoppar betydligt högre än vad den behöver så kommer antal språng på den höjden att göra den trött. Spelar ingen roll om du styrketränar den hemma.
Men det måste ju ha betydelse...eller? Parallellt med styrketräningen måste man ju samtidigt träna på tävlingshöjden med unghästen. Men med en vuxen? Pm:a om du inte vill ta det i tråden. Vi har ju liksom glidit ifrån ämnet! ;)

man borde innan tävling hoppa några språng i slutet av träning på den höjden man skall tävla. Om hästen aldrig hoppat så högt vet man ALDRIG om den klarar av det en hel bana.
Men det gör "man" ju! :confused: Iaf jag....

Du skriver ju exakt det jag menar (som jag markerat med fettext)att man hoppar några språng på höjden för att visa den det. Tränar gör man kanske på 120cm i genomsnitt och sedan höjer något språng för att hästen skall känna sig säker.
:o Åhå! Då pratar vi om samma saker! :)

Jag brukar inte hoppa högre på framridningen än vad det är på banan men absolut i den höjden jag skall in på. Jag gör det inte bara för min egen skull utan för att vi skall värma upp och bli samspelta. Tränar för min skull (och hästen då ;) ) Gör jag på träning.

brukar inte hoppa mer än kanske 4-6st språng, det lilla hindret undantaget då, på framhoppningen
Jag kan ta något språng på en högre höjd, men då bara en "marginell höjning" för mitt huvuds skull. Ska jag hoppa en 1,10 bana på tävling kanske ett språng ligger på 1,10-1,15. I mitt huvud är det högre, dock marginell skillnad i verkligheten. Det är för att jag har dåligt självförtroende. Dock är jag inte rädd för höjden!

Jag brukar också hamna där. Ofta börjar det med ett eller två dåliga språng (pga att hästen tycker det är så barnsligt lågt....!) på både oxer och räcke. Sen brukar vi få ett bra och då ger vi oss inne på framridningen. Tränat har vi ju gjort hemma precis som du säger.

Ytterligare en gång: Ber trådskaparen om ursäkt för snedsteget!

//Alice

Jag och min ponny som är MYCKET speciell tränar aldrig på höga höjder när vi är igång och tävlar (hon är konvalecent just nu). På hoppträningar är hon alltid springig, stressad och stark medan hon på tävlingar är hur lugn som helst och lätt att rida. (åhh vad jag saknar att tävla henne nu när jag skriver det här :love: :( )

Iallafall, jag har gått in och debuterat LA utan att ha tävlat på de höjderna innan, med ett nedslag som resultat. (Minns att jag kom jättenära på ett glest räcke). Andra gången var vi felfria, utan att ha tränat på 110 nivå då heller. På mina hoppträningar hoppar vi aldrig mer än 80-90 cm med henne.

Min andra häst är tvärtom. Han är seg och nonchalant på träningar men på tävling är han taggad som tusan. Med honom tränar jag på 120 nivå, men har än så länge bara tävlat 1 m med honom (har ägt hästen i 3 månader ungefär). Så med honom kan man träna lite högre på träningar, ponnyn skulle bara stressa ihjäl sig. Så jag tycker att det är väldigt individuellt hur man väljer att göra, och man måste se till hästen vad den "kan stå ut med" ;)

Vet tillexempel en väldigt känd A-tränare. Hans elever hoppar aldrig högre än 110 nivå på träning, och de har vinster i 150...

Jo, man måste styrketräna sin häst på fler sätt än att enbart hoppa banor. Men om man inte har hoppat en hel bana på en viss höjd vet man ju inte hur mkt styrketräning som behövs. T ex om en maraton löpare aldrig har sprungit ett helt maratonlopp vet han ju inte hur mkt som krävs för det.
På samma sätt är det med hästen. Om den aldrig har hoppat en hel 1.30 bana så vet man inte om den faktiskt orkar eller om bensinen tar slut innan sista hindret.

jag menar hoppar ni inte fram på den höjden som det är på banan???

Nej, det gör jag oftast inte. Jag tycker inte att höjden spelar någon större roll, som sagt. jag är nöjd bara ponnyn kommer in på banan och tycker att det är piece of cake.:)

Jag personligen skulle aldrig hoppa en bana med en häst som inte vart uppe o hoppat de höjderna någon gång på träning.
Även om jag skulle veta att hästen har kapaciteten
Jag skulle inte heller låta ngn jätterutinerad hoppa min häst på höjder den inte tränat på.

Naturligtvis så tränar inte jag på de höjderna jag som tävlar på hela tiden. Utan jag kanske rider en bana i slutet av hoppträningen. Övrigt tid är det småsmå hinder o massa markarbete som gäller.

Jag tycker inte att man ska ha hoppat en högre bana än den man tävar, det är ej höjden utan tekniken och hinerföljden som räknas- kan hästen hoppa så gör den, gör den det ej så har den helt enkelt ej kapaciteten som krävs. Desseutom sliter det mycket på hästen att hoppa höga hinder på tex träning, det gör ändå ingen nytta. Ingen elit-ryttare som tävlar (ponny) svår hoppning 140 tränar på dessa höjder hemma, då hoppar de troligtvis upp till 125.
MVH
(TILL ALICE- du kan ej träna en häst på höga hinder för att få den att bättre klara dem, nej hästen har hen kapacit den har. -hoppas du ej tar illa vid-)

Senast ändrad av en moderator:

(TILL ALICE- du kan ej träna en häst på höga hinder för att få den att bättre klara dem, nej hästen har hen kapacit den har. -hoppas du ej tar illa vid-)

Nej, och det var lite en del av min poäng! ;) Men det kom tydligen inte fram...

Nej, jag tar inte illa vid mig då du har helt rätt!

//Alice

Jag tycker inte att man ska ha hoppat en högre bana än den man tävar, det är ej höjden utan tekniken och hinerföljden som räknas- kan hästen hoppa så gör den, gör den det ej så har den helt enkelt ej kapaciteten som krävs. Desseutom sliter det mycket på hästen att hoppa höga hinder på tex träning, det gör ändå ingen nytta. Ingen elit-ryttare som tävlar (ponny) svår hoppning 140 tränar på dessa höjder hemma, då hoppar de troligtvis upp till 125.
MVH

Visst tränar de på de höjder de tävlar. Även på ponny. Men om det är hel bana eller enstaka hinder spelar ingen roll.

Jag vet flera EM ponnyer som visst tränar på de höjder de tävlat på

Det finns ju för och nackdelar med allt, och jag tycker inte att man kan säga att det ena alternativet är bättre än det andra. Vissa behöver inte hoppa tävlingshöjden, och andra måste träna i flera år på den höjden innan de vågar/kan tävla på den nivån

de tränar visst på samma höjder som de tävlar, Däremot inte så att man ligger och maler på höga hinder men man kollar att hästen är med och att den är skärpt på tävlingshöjd. Många tävlingsryttare har ju sina hinder framme alltid och tar några språng inlagt i markarbetsträningen dagligen.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30