Tävla på en höjd man aldrig hoppat förut??!!

Lahtel

Trådstartare
Jag tycker det här rådet som en Hoppexpert ger är helt knäppt:
"Är hästen rätt tränad, med förtroende för ryttaren och för olika typer av hinder, kan man faktiskt debutera exempelvis LA utan att hästen någonsin har hoppat den höjden."

http://www.hippson.se/cldoc/experterna.htm?_categories[]=37&open=12911#12911

Jag tycker det är självklart att man ska ha hoppat en bana på minst den höjd man ska tävla på och helst ett snäpp högre innan man tävlar.
Jag tycker det största problemet som är på tävlingar är att många tävlar över sin förmåga och verkar nästan vara rädda för hinderhöjden. Självklart ska man utmana sig själv, men först ska man klara av att hoppa en bana på hemmaplan innan man förväntar sig att man ska kunna göra det på tävling.
Min tränare (mycket meriterad) har som filosofi att det ska vara lätt på tävling. Man ska behärska mycket svårare banor (och då inte bara höjdmässigt) på träning än den nivå man tävlar på. Det tycker jag är mycket vettigare.
Det är ungefär som att vara anfallsspelare i ett fotbollslag men inte provat att skjuta straffar innan man är på en tävlingsplan. Jag undrar hur många som tränar så?

Sv: Tävla på en höjd man aldrig hoppat förut??!!

Jag anser att hon har helt rätt i det hon skriver, då hon faktist enbart pratar om hästen i det här fallet, medan du pratar mer om ryttaren.
Om ryttaren har rutin och erfarenhet av LA kan den utan problem tävla en häst som inte gått LA-höjder, OM hästen har fullt förtroende för hinder och ryttare. Är det en ryttare med orutin håller jag helt med dig!

Tillägg: Rutin är inte att man tagit sig runt LA ett par gånger....

//Alice

Jag debuterade la på en ponny som jag aldrig hade tränat på la höj. Det är min ungponny, som jag nu har ridit 3 la på, varav 2 nollor. Jag tränar nästan aldrig banor på la höjd, då jag vet att det inte spelar någon roll för varken mig eller ponnyn om hindrena är 1 meter eller 110. Jag vågar, och han har den kapacitet som krävs.

Det är ju ofta inte höjden som är det svåra, jag anser att folk i allmänhet hoppar högt för ofta

Håller helt med alice!
OM ryttaren har rutin och erfarenhet kan man lätt hoppa tex LA på en häst som man inte har tränat just den höjden på, så länge man vet at kapaciteten finns, och häst & ryttare är bra trimmad i markarbete/dressyr och hoppning på lägre nivå. Det svåra är inte hinderhöjden, men just tekniken, hur hindren står i forhållande til nästa hinder, rakt/böjd spår, avståndsbedömmning etc.

Det är ingen bra idé att varje hopp-pass hoppa stora banor på tävlingshöjd. Det är inte det man blir duktig av! Visst, ibland måste man träna på höjdarna, men det är i markarbetet/cavaletti arbete som man får hästen att bli stark, lydig och smidig nog att kunna klara hoppa!
Dessutom kan man lätt "trycka ner" hästarna om dom hela tiden måste hoppa stort. Dom tycker helt enkelt inte det är kul längre.
Om du frågar några av elitryttarna, så sitter inte dom och hoppar 160 banor på träning. Dom hoppar små hinder, tränar på teknik och samarbete.

Jag tycker det här rådet som en Hoppexpert ger är helt knäppt:
"Är hästen rätt tränad, med förtroende för ryttaren och för olika typer av hinder, kan man faktiskt debutera exempelvis LA utan att hästen någonsin har hoppat den höjden."

om ryttaren är rutinerad ja (samt inte har några problem med höjden som sådan). en ryttare som inte ridit höjden förut och som dessutom tycker att det känns högt ska givetvis inte sätta sig och tävla en orutinerad häst

jag tror inte att det heller är hästarna som har problem med högre hinder på tävlingar, utan det ligger i princip alltid hos ryttarna

Var på clinic med Peter Eriksson igår kväll och han sa precis tvärtom... Se till att ni har tränat på de höjderna som ni skall tävla eller lite högre så känns det inte så högt/svårt när ni kommer ut och tävlar, tävlingen skall bara vara en bekräftelse på det som ni har tränat.

Var på clinic med Peter Eriksson igår kväll och han sa precis tvärtom... Se till att ni har tränat på de höjderna som ni skall tävla eller lite högre så känns det inte så högt/svårt när ni kommer ut och tävlar, tävlingen skall bara vara en bekräftelse på det som ni har tränat.

Och återigen pratar han om RYTTAREN!
Håller helt med honom om att RYTTAREN bör (måste) ha hoppat på tävlingsnivån, gärna högre, innan tävling. Däremot gäller inte detta hästen UNDER FÖRUTSÄTTNING att ryttaren har rutin och hästen har kapaciteten att klara klassen man planerar att starta.

Skilj på häst och ryttare i det här fallet!

//Alice

Oj, vad du skriker...:smirk:
Vart har jag skrivit något annat än om att han pratade om ryttaren?

Jag har inte skrivit någonstans att man varje hopp-pass ska träna högt. Däremot anser jag att man som ekipage bör ha hoppat på den höjd man ska tävla, och helst då en hel bana. Peter Erikssons citat här ovan stämmer ju precis.
Även eliten tränar på den höjd de tävlar, annars kan de inte stämma av att hästen orkar en hel 1,60-bana. Det är stor skillnad i hur mycket styrka som krävs för att rida runt 1-meters bana och 1,60-bana.
Både häst och ryttare måste dessutom lära sig avståndsbedömning för de olika höjderna innan de ger sig in på en tävlingsbana.
Det verkar vara en vanföreställning bland vissa att de s k "elitryttarna" aldrig hoppar högt. Jag vet att de ofta säger det. MB sade på ett reportage på tv "jag hoppar sällan högt på träning". Men då tyckte hon att 1.30 var lågt.

Nej, Peter Eriksson pratade inte om ryttaren! Han pratade om ekipaget. Det är lika viktigt att hästen är förberädd för uppgiften som ryttaren. Om hästen endast t ex har hoppar banor på 1m. Och helt plötsligt ska hoppa en hel bana på 1,10 utan att ha gjort det förut så vet man inte hur den reagerar/upplever det. Det är en ganska dålig plats att ta reda på det på tävling. Bättre att göra det på träning.

Som det är skrivet ovan tolkar jag som att han pratar om ryttaren....men det är jag det! :smirk:

Nej, Peter Eriksson pratade inte om ryttaren! Han pratade om ekipaget. Det är lika viktigt att hästen är förberädd för uppgiften som ryttaren. Om hästen endast t ex har hoppar banor på 1m. Och helt plötsligt ska hoppa en hel bana på 1,10 utan att ha gjort det förut så vet man inte hur den reagerar/upplever det. Det är en ganska dålig plats att ta reda på det på tävling. Bättre att göra det på träning.
Men DET är ju en helt annan sak att diskutera!

Det TS citerade enbart var skrivet om hästen.....som sagt....det börjar blandas äpplen och päron och då blir det missförstånd!

F ö håller jag helt med Peter om hans prat ang ekipaget!

//Alice

Jo, citat tagna ur sitt sammanhang kan tolkas fel.

Det jag däremot inte förstår är att du pratar om att blanda äpplen och päron. Det är ju näst intill omöjligt att föra denna diskutionen enbart om ryttaren eller hästen. Det är ju alltid fråga om ett ekipage-ett samspel. Hästen hoppar ju inte själv direkt, och inte ryttaren heller. ;)

*kl*

Men om man ska prata om enbart hästen, var Peter Eriksson oxå mån om att framhålla att man inte ska överraska hästen med nya moment på tävling. Han tyckte att man ska träna på vatten, mur, grindar mm hemma innan man tävlar så hästen inte ser det för första gången på tävling. Samma gällde höjden. Han tyckte att man skulle kunna hoppa obesvärat 10cm högre på träning än den nivån man tävlade på. Han sa 10 cm högre på räcke och 5-10cm högre på oxer.
men det handlar ju till syvende och sist mkt om ekipaget och inte om enbart ryttare eller häst.

Jag hoppade min ponny LA(på en klubbtävling ifs) men iaf. vi hade hoppat enkel hinder på 110.. vi grejjade hela banan felfritt. men han är väldigt rutinerad.

Jag anser att hon har helt rätt i det hon skriver, då hon faktist enbart pratar om hästen i det här fallet, medan du pratar mer om ryttaren.
Om ryttaren har rutin och erfarenhet av LA kan den utan problem tävla en häst som inte gått LA-höjder, OM hästen har fullt förtroende för hinder och ryttare. Är det en ryttare med orutin håller jag helt med dig!

Tillägg: Rutin är inte att man tagit sig runt LA ett par gånger....

//Alice

Här håller jag absolut inte med :crazy:

En häst måste ha höjden i kroppen för att kunna gå ín i en klass. Jag tycker att hon har fel i det.

Jag menar hur många går in i en 130cm utan att ha hoppat ett enda hinder på 130cm???

Det går kanske i lägre klasser men nej jag skulel inte rek det

Och återigen pratar han om RYTTAREN!
Håller helt med honom om att RYTTAREN bör (måste) ha hoppat på tävlingsnivån, gärna högre, innan tävling. Däremot gäller inte detta hästen UNDER FÖRUTSÄTTNING att ryttaren har rutin och hästen har kapaciteten att klara klassen man planerar att starta.

Skilj på häst och ryttare i det här fallet!

//Alice

Med detta resonemang så borde ju alla hästar som debuterar vara felfria :crazy:

Min tränare säger samma sak att hästen måste ha höjden i kroppen för att ORKA hoppa en bana på den höjden.

Roffe säger exakt detsamma att hästen måste ha höjden i kroppen för att klara av en bana på tävling.

man har ju så mkt andra faktorer på tävling.

jag menar hoppar ni inte fram på den höjden som det är på banan???

Här håller jag absolut inte med :crazy:

En häst måste ha höjden i kroppen för att kunna gå ín i en klass. Jag tycker att hon har fel i det.

Jag menar hur många går in i en 130cm utan att ha hoppat ett enda hinder på 130cm???

Det går kanske i lägre klasser men nej jag skulel inte rek det

Gå gärna in på hippson.se och läs hela svaret. Gjorde det igen för att "komma tillbaka" till diskussionen. Tar samma citat, men sätter det lite mer i sitt sammanhang:

Citat: "Ett sista råd är att allt man gör med hästen ska vara långsiktigt. Tränar man på inbjudande hinder, så att hästen får förtroende, behöver man inte ens ha hoppat så högt på träning som man ska hoppa på tävling. Är hästen rätt tränad, med förtroende för ryttaren och för olika typer av hinder, kan man faktiskt debutera exempelvis LA utan att hästen någonsin har hoppat den höjden." slut citat.

Om man läser hela svaret känns detta mer som ett exempel på att det går om ryttaren är rutinerad och kunnig, dvs poängtering ang ryttarens vikt i hästens hoppning. Det för att man inte ska gå upp i klasserna för tidigt utan kunskap och rutin. Samtidigt pratar denne om enbart hästen och dess träning. (Frågan är ställd av en ryttare som vill börja hoppa högre.)
Jag håller med i det utan tvekan! Sen vad som är att rekommendera är ju en annan del av diskussionen.

Jag själv skulle inte tävla en höjd utan att ha hoppat det på träning och kännt att vi är ok på höjden. Jag håller med dig! ;)

//Alice

Med detta resonemang så borde ju alla hästar som debuterar vara felfria :crazy:
Varför? :confused: Utveckla gärna då min sega hjärna inte riktigt hänger med in din tankegång här! ;)

Min tränare säger samma sak att hästen måste ha höjden i kroppen för att ORKA hoppa en bana på den höjden.

Roffe säger exakt detsamma att hästen måste ha höjden i kroppen för att klara av en bana på tävling.
Men att orka handlar väl mer om styrketräning och smidighetsträning inför klassen än att i själva verket hoppa 1,30??? För att hästen ska orka hoppa en 1,30 bana måste ju hästen styrketränas. Därmed är det ju inte sagt att den behöver styrketränas genom att hoppa ett par 1,30 banor i veckan även om den bör visas höjden och de svårigheter som förekommer på en 1,30 bana. Eller är jag ute och cyklar nu? :confused:

jag menar hoppar ni inte fram på den höjden som det är på banan???
Absolut, och gärna något högre än det är på banan. Men det är mer för min säkerhets skull än hästens som det blir aningens högre, iaf på vår nivå (1,10). Hästens utbildningsnivå i hoppning ligger betydligt över min i det här fallet.

//Alice

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: Freazer
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30