Tävla ofta?

P

ponnylove

hej! jag undrar om man kan tävla tre helger i rad med min c-ponny? (endagstävlingar) Såhär: jag skulle vilja tävla en helg i reg lc och lb och nästa helg samma och helgen efter endast en klass, la. Men är det för mycket? för det blir ingen tävling efter det på ett tag för det finns inte så mycket tävlingar här. Det blir ju ganska mycket hoppning om man ska träna emellan, två gånger i veckan, men om det blir för mycket kan vi ju stunta i hoppträningen emellan, för jag känner att det är inte så nödvändigt. Men blir det för jobbigt för hästen? lixom att åka till nya platser? innan jag köpte hästen hade han tävlat ganska mycket, så han är väl van :p blir jätteglad för svar, behöver verkligen hjälp! :)

Sv: Tävla ofta?

Mina är vana vid att åka runt så det är inte psykiskt påfrestande för dem. Den här månaden har min ena häst;

7/3 - Hopptävling, två klasser.
13/3 - Dressyrtävling, en klass.
14/3 - Hopptävling, två klasser.
20-21/3 - Hoppkurs för tränare.

Det enda är att man inte behöver göra så mycket med dem på veckorna då. Har jag hopptävlingar på helgerna några veckor i rad så hoppar jag inte under veckan. Då tävlar jag istället för att träna under den perioden (om hästen inte misskött sig och behöver ta tag i något problem på hemmaplan).

egentligen ska man bara tävla varannan helg, eller om man tävlar 2 helger i rad ska hästen vila från tävling två helger.

Från en föreläsning med internationella elit hoppryttare

egentligen ska man bara tävla varannan helg, eller om man tävlar 2 helger i rad ska hästen vila från tävling två helger.

Från en föreläsning med internationella elit hoppryttare

Fast det kanske gäller på elitnivå..? Det är nog större påfrestning på hästen vid såna tävlingar.

När jag tävlade laghoppning kunde det bli sådär vissa perioder, med två eller tre helger i rad, fast jag försökte oftast tävla bara varannan helg. Men hästen klarar det säkert fysiskt. Man hade väl resonerat annorlunda om det var meeting det handlade om, men ett par klasser gör nog inte så mkt. Man kan ju försöka ta det lugnt med hoppningen mellan tävlingarna i alla fall.

Jag tycker inte det borde vara något större problem om ponnyn är i god kondition. Men jag skulle skippat hoppträningen i veckorna där emellan och sett till att ponnyn fick chans till återhämtning mellan tävlingarna. Att de får återhämta sig är lika viktigt som att träna :) Tänk även på att om ponnyn går hårdare kanske den behöver mer foder, men det är klart helt beroende på individ.
Lycka till!

Om hästen (och du också för den delen) har kondition för det så ser jag inga problem om man tar det lugnt ett tag efter och kanske drar ner på hårdträningen (framförallt hoppningen då) i veckorna mellan. Sen får man ju vara lite lyhörd på hästen också om man känner att den är trött på att åka iväg och tävla, så kanske man ska stryka sig/inte rida alla klasser. Men generellt skulle jag inte se något problem med det.

Är hästen van och inte blir speciellt stressad av att åka runt är det nog ingen fara med tre helger på rad. (: Du kan ju hoppa över hoppträningarna i veckan och kanske sattsa mer på ex. uteritter, lösgörande i paddock, skritt turer, lite markarbete, kanske löshoppning? och glöm inte att vilodagar också är viktiga! (:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 059
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 503
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar