Tävla med Islandshästar?

Sv: Tävla med Islandshästar?

Ja såklart:D Jag rider distans med min islandshäst:)
De finns speciella distanser för islandshästar. Dom heter ÞOLREIÐ = DISTANSRITT FÖR ISLANDSHÄST. kika in på Austur.org och kolla i arkivet under 2007 så hittar du o du kan läsa lite mer;)

Lycka till;)

Jag har ridit distanser med min islandshäst! Inga tävlingar än men CR och det har gått bra. ;)

Var inne och kikade på sidan. Ett citat från Distansritt - en riktig braksucce! Artikel av Marie Ring Henriksson i "Stormur-bladet" 4-2006
"Gensvaret blev enormt! Man fick av utrymmesskäl sätta stopp vid 45 ekipage. Totalt kom det in 90 anmälningar! Från Gävle i Norr till Skåne i syd."

Alla som inte fick plats att vara med skulle kunna rida en vanlig PP på en vanlig distansritt!!
Ni som är insatta i islandshästsporten - är det något som hindrar att vi gör gemensam sak? Varför ha speciella distansritter när det redan finns distansritt? Om det är gemenskapen så skulle en tanke vara att ha en speciell klass på en ritt, islandshästs-PP kanske?
Jag var förut inne på att ha lite olika "rasmästerskap" för att det kan vara roligt att träffa "likasinnade", tex för travare och kallblod.

I dagarna har tex arabmänniskorna SM i en rad tävlingar i Strängnäs.

Dessutom:
På Distanslistan finns möjligheter att ha rasspecifika topplistor. Det finns en för travare och det fanns en förut för fjordingar (tror det är för få på distansbanorna nu för att ha en lista) så om det kommer många islänningar så kan ni ju ha en islänningslista!

Travarna som toppar sin lista brukar jag uppmärksamma med artiklar i tidningen Distansryttaren, skulle det bli en islänningslista så skulle jag göra detsamma med dem.

Det är ju synd att ni ska behöva bli bortlottade från era "egna" tävlingar och därmed gå miste om att få rida distansritt, när ni kan söka er till de vanliga distansritterna också!

Jag har ridit "vanliga" distansritter och inte de för islandshästar. Den som det står om i Stormurbladet är ca 14 km bara...

Eftersom islandshästar har tjockare hud än tex araber har de också lättare att få hög puls genom att det är svårare attt få ur värmen (borde iof vara samma för fjordingar och kallblod), kan tänka mig att det kan vara en anledning till att man vill starta med bara isisar, men jag vet inte... För mig spelar det ingen roll men jag har inte som mål att vinna heller. Skulle jag rida en islandsdistans skulle jag nog kanske satsa mer på placering. Däremot den sista ritten för isisar som gick på Järvafältet så red hon som vann på 28 minuter (14km) och eftersom 56 i puls ger ett straffpoäng antar jag att hästen hade under det i puls :banana: Blir lite svårt att slå....

självklart , så länge han/hon har kondition & vilja är det inga problem :) ! Alla raser är välkomna (vad jag vet..?) !

kl
Islandshästar har ju ett eget värmebesprande sätt när de blir varma och trötta. De flämtar liksom när andra hästar blir svettiga. Det känns väl igen? Jag undrar hur deras puls hamnar då? Jag har faktiskt funderat på det, om det skulle kunna vara till nackdel för islandshästen på längre distanser/högre klasser.

Intressant tanke! :idea: Har inte tänkt på det, min häst flämtar inte... Det jag har hört är nackdel är att det tar längre tid att få ut värmen ur kroppen pga tjock hud vilket leder till att de lättare får hög puls... Så jag tror det är svårare att ha låg puls på en isis men anledningarna till det kanske är många?

Jag ska tävla lite med min nästa år hade jag tänkt.. hon är 5 år i år så när hon är 6 då ska vi tävla lite PP eller CR tävlingar..De är sånna nivåer jag håller mig till=):D

KOmmer väl tävla både vanliga distanstävlingar å enbart för isisar

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
250
Senast: Roheryn
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna