Tävla islandshäst på "vanliga" tävlingar

Anna_

Trådstartare
Finns det regler mot sånt, eller är det bara ovanligt att islandshästryttare är intresserade av det?

Jag blev lite fundersam igår... Jag är med i en "vanlig" ridklubb och igår åkte jag runt till några stall i närheten och frågade om jag fick sätta upp lite information om några klubbtävlingar vi ska ordna - för det vore ju kul om "grannarna" ville vara med :)

I ett stall möttes jag av en förvånad blick och ett skeptiskt "Är det islandshästtävlingar? För vi har bara såna här." Jag blev lite ställd faktiskt. Våra tävlingar är öppet för alla raser...

Den tävling jag gjorde reklam för är en femkamp som går över hela året, bestående av dressyr, hoppning, teori, slätlöp och bruksridning. Jag tror definitivt inte att en islandshäst skulle ha sämre chanser än någon annan ras! Vi har haft både shettis och shire och de flesta raser däremellan på våra tävlingar - och vad det gäller gångartstrassel så har väl t.ex. en del travhästar liknande problem.

Är det så ovanligt att islandshästryttare vill tävla annat än tölt och passlöp...? Ska jag hoppa över islandsstall i fortsättningen? :crazy:

Sv: Tävla islandshäst på "vanliga" tävlingar

Eftersom vi rider en häst av storlek ponny, är det sällan vi platsar på så många andra typer av tävlingar. Har ni inga åldersgränser för häststorlek, tycker jag absolut att du skall påtala detta och fortsätta med inbjudan.

Nej alla tävlar inte bara tölt och pass,;) vi brukar arrangera olika typer av tävlingar som inte har med gångartsklasser att göra.

Ja, det är klart... Ridsportsförbundet har ju lite konstiga idéer om lämplig ålder på "ponnyryttare", det kanske var det hon tänkte på :(

Men den lilla detaljen struntar vi i på våra tävlingar :angel: Vi har flera vuxna i klubben som rider ponny. Jag får komma ihåg att poängtera det lite extra då, om jag vågar mig iväg nån fler gång...

När ni arrangerar andra typer av tävlingar - brukar ni bjuda in andra raser då? Det där med TREC har jag t.ex. bara läst om i samband med islandshästar - är det något jag kan vara med på med min "stora bruna"...?

Om vi i inbjudan skriver "ryttare över 18 år får delta på ponny" - räcker det eller måste man lägga till "och islandshäst" för att alla ska känna sig välkomna...?

Jag kommer tävla i dressyr och hoppning på min islänning! jag har varit ponny och storhäst ryttare innan jag skaffade islänning, kanske inte vill överge dom grenarna=) Tycker ni ska skriva att islänningar åxå är välkomna! en del har nog lite dåliga erfareheter av ägare till "vanliga" hästar. Alla är inte lika trevliga som ni i erat stall om man säger så. En som stog i mitt stall (islandsryttare) hade ridhuskort på ett stall där det bara fanns "riktiga" hästar och när han va där och red satt dom på läktare och HÅNSKRATTADE! Dåligt tycker jag. Han hade ju inget emot deras fina halvblod!! i mitt stall står det alla möjliga raser, dock mest varmblod=) och för oss är alla hästar lika värda! Men om ni verkligen går ut me att islandshästar är välkommna så kommer dom säkert! lycka till. Hoppas det finns fler som er=) Självklart finns det islandsryttare som är precis likadana och ser ner på storhästar och ponnyer och dess ryttare!!!

AnnA_ skrev:
Ja, det är klart... Ridsportsförbundet har ju lite konstiga idéer om lämplig ålder på "ponnyryttare", det kanske var det hon tänkte på :(

Men den lilla detaljen struntar vi i på våra tävlingar :angel: Vi har flera vuxna i klubben som rider ponny. Jag får komma ihåg att poängtera det lite extra då, om jag vågar mig iväg nån fler gång...

När ni arrangerar andra typer av tävlingar - brukar ni bjuda in andra raser då? Det där med TREC har jag t.ex. bara läst om i samband med islandshästar - är det något jag kan vara med på med min "stora bruna"...?

Det räcker väl med att skriva att alla raser och ryttare i alla åldrar är välkomna att delta. Det borde man fatta. Vi är ju inget eget släkte med sämre iq :angel: :angel: (hoppas jag...:cool: )

Det var ju trist om människan var otrevlig, men det finns kanske andra i stallet som kan uppskatta era intiativ. Här nere jobbar vi just för lite andra grenar. Kanske en del enbart för islandshästar men det är ju för att vi inte alltid tävlar på lika vilkor, tex hoppning... :cool:

I de två klubbarna jag är med i (en som är ren islandshästklubb, bunden till svenska islandshästförbundet och den andra öppen för alla genres och raser) samarbetar man om en TREC-tävling, den består av terräng, "lydnadsprov" och tölt alt dressyr. Man frå själv välja mellan tölt och dressyr, ibland är det någon som startar med sin islandshäst i dressyr istället för tölt, hitentills har det dock aldrig varit någon som gjort tvärt om :angel: :D

marijaa skrev:
Det räcker väl med att skriva att alla raser och ryttare i alla åldrar är välkomna att delta. Det borde man fatta. Vi är ju inget eget släkte med sämre iq :angel: :angel: (hoppas jag...:cool: )
Det var ju trist om människan var otrevlig, men det finns kanske andra i stallet som kan uppskatta era intiativ.

Nej det är ju det jag menar... Det känns lite krystat om man ska behöva precisera att just islandshästar också är välkomna...

Otrevlig var hon inte, hon blev väl kanske lite ställd hon också.

marijaa skrev:
ibland är det någon som startar med sin islandshäst i dressyr istället för tölt, hitentills har det dock aldrig varit någon som gjort tvärt om
Inte? Det finns ju många andra raser som kan tölta! Jag har t.ex. blivit slagen av en shetlandsponny i en töltklass, då jag red en flott islandshäst :o

AnnA_ skrev:
Inte? Det finns ju många andra raser som kan tölta! Jag har t.ex. blivit slagen av en shetlandsponny i en töltklass, då jag red en flott islandshäst :o

:banana: :banana: :banana:
Ja, jag har själv ridit ryska basjkirer och de töltar ju också...

jag hopptävlar ganska mycket med min issis och hon älskar det och hoppar som bara den, och jag älskar det ! så vi hoppar på vanliga clearrounder Km m.m
visst får man blickar men how cares ? ;) :D

AnnA_ skrev:
Jag har t.ex. blivit slagen av en shetlandsponny i en töltklass, då jag red en flott islandshäst :o

Hihihi.... Shettisen var väl dock inte handikappad av någon ryttare ? :cool:

Men en islänning räknas väl som stor häst?? ska man tävla hoppning får amn tävla bland hästarna väl och inte ponnysarna?? Eller får amn tävla i båda grupperna??

Och även om man har en ponny av en annan ras typ connemara får man väl tävla även om man är över 18.. på klubbnivå och där under??

AnnA_ skrev:
Finns det regler mot sånt, eller är det bara ovanligt att islandshästryttare är intresserade av det?

Jag blev lite fundersam igår... Jag är med i en "vanlig" ridklubb och igår åkte jag runt till några stall i närheten och frågade om jag fick sätta upp lite information om några klubbtävlingar vi ska ordna - för det vore ju kul om "grannarna" ville vara med :)

I ett stall möttes jag av en förvånad blick och ett skeptiskt "Är det islandshästtävlingar? För vi har bara såna här." Jag blev lite ställd faktiskt. Våra tävlingar är öppet för alla raser...

Den tävling jag gjorde reklam för är en femkamp som går över hela året, bestående av dressyr, hoppning, teori, slätlöp och bruksridning. Jag tror definitivt inte att en islandshäst skulle ha sämre chanser än någon annan ras! Vi har haft både shettis och shire och de flesta raser däremellan på våra tävlingar - och vad det gäller gångartstrassel så har väl t.ex. en del travhästar liknande problem.

Är det så ovanligt att islandshästryttare vill tävla annat än tölt och passlöp...? Ska jag hoppa över islandsstall i fortsättningen? :crazy:

Islandshästar som du vil tävla ponny klasser på måste sutmätas och så måste du ta grönt kort sen är det bara ut och täva hur mycket du vill! har ridit "min" islandshäst upp till regional dressyr och ingen har kommenterat - fläta manen och många ponnyer e grövre;)

Silverkedjan skrev:
Hihihi.... Shettisen var väl dock inte handikappad av någon ryttare ? :cool:
Hur menar du nu :angel:
Han hade riktigt fin tölt den lille! Han kom 3a om jag inte minns fel, och slog ganska många av oss andra...
Men till protokollet kan man ju lägga att vi andra var "nybörjare" på helgkurs :)

Naggur skrev:
. En som stog i mitt stall (islandsryttare) hade ridhuskort på ett stall där det bara fanns "riktiga" hästar och när han va där och red satt dom på läktare och HÅNSKRATTADE! Dåligt tycker jag. Han hade ju inget emot deras fina halvblod!! QUOTE]

Jag tycker såna människor är så barnsliga.
För det första så skrattar det säkert inte för att de tycker det är lustigt utan bara för att såra och för att tex visa: det här är vårat område, ska du va här får du acceptera det vi gör.
De vill dessutom verka fräcka och stora,
medans de är små utan nån respekt alls!
Ni kanske inte håller med mig men varför ens lägga ut skratt på sånt som inte är roligt? jag fattar inte vitsen liksom..
det är som att skratta åt en grå mås med tre andra vita.. kul med det?
Så jag säjer: LÄGG NER såna där fjanterier..
Sedan tycker jag den utsatte egentligen inte ska ta åt sig men det är klart man gör ändå tyvärr :( man har ju känslor..
Tänk lite på Hidalgo-filmen.. vart kom han någonstans?
Vann över smäckra kända renrasiga araber.. en vanlig mustang från vildmarken..
så ja.. men det här handlade väl kanske inte tråden om:crazy:

Jag tävlar mina islandshästar på KM nivå i dressyr å hoppning, vet ingen som tävlar högre nivå än det med sina islänningar, men läst nu inlägget att ngn tävlat upp till regional nivå:)
Däremot måste ju hästen passa storleksmässigt, det är de väldigt noga med på "vanliga" hästtävlingar så det kan bli svårt för många islandsryttare eftersom vi inte har samma mått om vad som är proportionerligt..

Självklart inte, de (eller de allra flesta iallafall) är ponnyer just storleksmässig precis som alla andra hästar under 148 cm :)
Och det är ju bara höjden man går efter i hoppning, dressyr, fälttävlan, ponnygalopp... Inte rasen :)

Liknande trådar

Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 181
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?