Tävla/inte tävla?

M

MicroMonster

Vår klubb ska på kul vara med i dressyrallsvenskan div 2 och jag har blivit tillfrågad att vara reserv i andra omgången eftersom hon som egentligen ska rida inte kan den dagen och nu känner jag mig så himla kluven.
Jag har aldrig tävlat hästen i fråga, och aldrig tävlat ute, bara KM tidigare.
Själva rörelserna ska inte innebära något problem för oss förutom kanske den förvända galoppen men dem minuspoängen får vi väl ta då.
Jag vet inte hur hästen reagerar på att vara ensam inne på en bana han aldrig tidigare sett, är lite halvknäpp, risken finns att han fryser fast och vägrar röra sig.
Jag kan inte riktigt rida honom i en konstant stadig form (jag är ingen nybörjare men ingen superdressyrryttare heller).
Nu lutar jag åt att säga nej, men samtidigt vore det så roligt att pröva på. Vad skulle ni ha gjort? Att komma sist är inga problem, det kan jag ta, men jag vill helst inte att jag och hästen ska göra en massa dumma pinsamheter.
Förvirrad...

Sv: Tävla/inte tävla?

Tja, gjort bort oss på banan har vi ju alla gjort. Du kan säkert få massa historier här på Buke.

Kan berätta om min första tävling med nuvarande häst där det fanns ett hästätande blått domartorn. Hästen och jag vinglade in på medellinjen som druckna sjömän. Hela hästen utsöndrade en stor ovilja att gå fram mot det hemska monstret. Volterna såg ut som ovala ägg eftersom hon inte vill gå nära domartornet men gärna bort från den. Diagonalökningarna red vi i någon sorts konstig skänkelvikning.

Så ut och tävla med dig du! Det är ju bara bra att ni får erfarenhet och du verkar ju ha rätt inställning.

Lycka till

Mvh//LG

Hehe, det är klart att du ska vara med! :)

Jag blev tillfrågad samma sak förra året, fast då i div 1. En i laget kunde inte vara med och rida och jag fick ta hennes häst som jag aldrig har ridit förut. Jag skulle själv vara med i div 2 med min egen så jag kunde ju inte ta henne.

Tävlingen blev näst intill katastrof...Hade ridit hästen dagen innnan för att känna på det lite och då gick det hyfsat bra men när vi ridit programmet och kom till de enkla bytena (som jag inte kan göra alls) så blev det tvärstopp. Hästen vägrar gå framåt!

...vi blev uteslutna. :smirk:

Det kommer säkert gå mycket bättre för dig så jag tycker du ska vara med! :)

malu

tävla!

risken är att om du inte gör det kommer du att ångra dig o det är ju värre.

självklart ska du va me!!!!
de e inte hela världen om de inte går jättebra..........
och åker man aldrig ut och tävlar kan man ju inte bli bättre till nästa gång.............

Vad gulliga ni är! Ja, man kanske ska pröva då... Får lite fladder i magen =) Ja herregud, kanske tar dressyrstaketet med ett hopp efter den ökade galoppen :angel:

Det har jag gjort...gick hur bra som helst! :angel: Visserligen inte under tävling...som tur var...stod så fint där på framridningen...

Jag skulle tävla jag. Var med i Div 2 för nåt år sedan med en häst jag ridit på två gånger. Kan tillägga att hästen var en ridskolehäst och hade aldrig tävlat nån annanstans än hemma. Men det gick bra det med:)
Ska tävla hemma på söndag på en häst jag ridit en gång. För ett år sedan. Är visserligen bara en B:1 det får gå som det går. Alltid kul att tävla.
glömde säga att jag har tagit dressyrstaket två gånger. En gång inne och en gång ute. Båda i trav. Jag hann inte svänga. :smirk:
Lycka till

Senast ändrad:

:) Då kanske det inte gör nåt om jag klipper domaren också, i galopp över staketet, han har inte så bra koll på var han har sina fyra tunga hovar ibland, tror han är en knähund... Vad är minuspoängen för att råka välta bordet när hästen flyr banan?? :angel:

Klart du ska vara med. Alla är vi gröna i början! Förhoppningsvis är det väldigt lärorikt för er!

Lycka till! :)

Ja du jag vet inte det jag. Håll dig kvar på hästen. Två från våran klubb har ramlat av i programmet. En ramlade av för hästen blev rädd och kastade sig om. Den andra blev avbockad. He he. Den andra ramlade av i höstas på div2 ponny när det var framridning. Hästen drog ner på tävlingsbanan och rejsade några varv. De två som höll på att rida program var väl inte överlyckliga kanske:). Nåt ska man väl kunna bjuda på tycker jag. He he. Själv lyckades jag med att rida tre varv på stora mittvolten i C:1. Jag hann inte räkna. Kan säga att det gick fort. Ha ha.

Tar du dressyrstaketet eller vad det nu är som händer...så glöm inte o le!

Det finns en historia om ett dressyrekipage som skulle tävla LA eller MSV, kommer fram till galoppdelen o hästen ryggar ut från banan. Killen som red bara log, kunde inte göra något.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 979
Senast: Lycan
·
Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 729
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka