Tävla i "stoppad" luva/öronskydd? Regler?

N

Netlimit

Hej!

Har en ganska "skvättig" häst som kan reagera på ljud och har börjat rida med luva/öronskydd på träningar. Funkar lite bättre.

Enlige TR III Hoppning mom 371 Hästensutrustning 2 stycket, står det således ....bla bla... dock får insektskydd och luva användas.

Skulle vilja dämpa ljudet ytterligare, då han gärna tar upp tex hundskall, höga röster, visslingar, barnskrik osv.. Och reagerar starkt genom att pall nita kasta sig tvärt åt andra hållet..:crazy:

Miljöträning kanske fler av er nämner, men tro mig vi har försökt ex antal ggr och på ex antal olika sätt...:smirk:

Det jag funderar är får man typ vaddera tyget ytterligare tex sätta ett tjockare tyg på öronskydden? :idea:
El sätta tex fleece el fårskinn på insidan av tyget?
Finns det ngr regler gällande tävling om hur tjock tyget får vara el utformningen på själva luvan ska vara? (Givet inte sätta ngt i örona)

Är det ngn som vet skulle jag vara väldigt tacksam?!:bow:

Sv: Tävla i "stoppad" luva/öronskydd? Regler?

man får trycka i bomull i hästens öron och sen ha luvan på.
men det är nog inte förbjudet att ha tjockare tyg vad jag vet

Senast ändrad:

Nu var ju det internationellt, men jag har sett en av Beerbaums (tror jag det var) hästar på kort, där den har dubbla luvor. Så såvida Sverige inte har något eget litet undantag borde du få vaddera luvan om du vill med tjockare tyg vid öronen.

Jag använder på min valack som tycker det är jätte läskigt med ljud när man kommer in på banan, trycker ner bomull och sen huva över..det funkar faktiskt bäst!...tycker jag:p

Jag använder alltid bomull i öronen o sen huva på när jag rider! Min häst blir så tossig utan, och det känns som om det är en så enkel grej att göra för att undvika "bråk". Hoppas att du hittar något som funkar!

Tack för alla tips och råd! Skönt att man inte är den enda med "ljudkänslig skvätt häst" . Han kan verkligen driva mig till vansinne...:smirk:

Hur tycker ni som har erfarenhet att det funkar att ha bomull i öronen.?

Har som tanke/fundering att bomullen kanske under tex arbetspasset förflyttar sig i öronan och hästen ist kanske blir irriterad?

Börjar skaka på huvudet etc för att ta bort obehaget..

Kan tänka mig att min häst skulle få vild panik och försöka backa sig ur situationen, för på ngt konstigt vis får han oftast in backen eller så gör han en helomvändning och man åker åt andra hållet...:confused:
(Har aldrig provat så jag vet inte)

Tack än en gång... :)

Man får trycka ner mkt bomull lång ner i öronen. sen luva på
färdig att ridas:D

annars så kan man ju ha öronproppar det är jättebra och hästarna märker inte att dom har det när man har fått in dom

Istället för bomull kan man även använda fetvadd (ser ut som bomull men är tjockare) det dämpar ljudet ännu mer.

För bästa möjliga resultat kan du göra så att du använder först "häst-öronproppar" (som travare har), för att sedan fylla på med fetvadd och sedan på med luvan. Vi har det så på en häst som betedde sig som din verkar göra, och det har gett bra resultat, han har kvar koncentrationen på det han ska göra istället för att bli distraherad av allt annat.

Lycka till :)

Vill du ha riktigt tyst så stoppa bomull i öronen, sedan gummiöron på och på med luvan över. Hästen hör då inget. Blir hästen irriterad av bomull eller proppar så fungerar det nästan lika bra utan ifall du använder gummiöronen. Finns att köpa i travsportbutiker.
17827073.jpg

Har idag äntligen vågat testat att stoppa ned något i örona och det gick över förväntan.. Han ruska bara på huvudet en gång i galoppen .. Förmodligen för att testa om det for ut..

Hade luva samt tröck ned öronproppar i skummgummi i örona med sen hade en kompis sin unge med i stallet som hjälpte till a å lekte så som barn gör på läktaren .. Han kolla läget en gång sen fortsatte han arbeta! :banana:

Håller tummarna att det håller i sig!:)

Tack för alla bra tips än en gång! :bow:

Funderar på att skaffa luva till min också och för att ev kunna stoppa i öronproppar eller liknande. Är dock lite fundersam över om det kommer kunna gå då hon blir oerhört upprörd om man stoppar bommul i öronen.
Gjorde det första gången hon skulle klippas för att hon tyckte att maskinen lät väldigt läskigt. Och vips så struntade hon helt i maskinen men stog och flaxade med öronen och huvudet tills bomullen ramlade ut.

Det är väl en vanesak skulle jag tro. Man får hålla på tills dom accepterar det. de flesta brukar göra det efter några gånger:p

Funderar på att skaffa luva till min också och för att ev kunna stoppa i öronproppar eller liknande. Är dock lite fundersam över om det kommer kunna gå då hon blir oerhört upprörd om man stoppar bommul i öronen.
Gjorde det första gången hon skulle klippas för att hon tyckte att maskinen lät väldigt läskigt. Och vips så struntade hon helt i maskinen men stog och flaxade med öronen och huvudet tills bomullen ramlade ut.

Använd ordentligt med bomull, och tryck ner den långt. Då brukar de ruska mindre när den väl är på plats.

Förra stoet ruskade hysteriskt mellan första och andra tussen, dvs när ett öra var tussat. Var ett sjå att få i den andra, men sen var det lugnt. Men blev det för lite bomull eller för långt upp bara ruskade hon.

använd hellre tussar en bomull.. risken finsn att bomulls ludd fastnar kvar i öronen å kan om man ahr otur i slutändan ge infektioner..

om du vill ha bomull.. använd isf fetvadd och draloss en stor bit i ett helt stycke så så lite löst som möjligt kan bli kvar...

// sara som själv använder fetvadd... men ska se till att införskaffa nya öronmuffs när jag kör..

Det är väl en vanesak skulle jag tro. Man får hålla på tills dom accepterar det. de flesta brukar göra det efter några gånger:p

min är inte som dom flesta så jag måste ha lite tid på mej om det är en strid jag orkar ta :angel:
Får se när vi är klara med ögondropparna om jag har nån ork kvar...

Hej ett tips är att klippa sönder en svamp till en lagom stor boll, ta sedan en nylonstrumpa, stoppa bollen i strumpan knyt en knut och klipp sedan av resterande utav strumpan(lämna ca 2 cm till att dra ut bollen ur hästens öron) bra ljuddämpning och luddar inte som bomull gör:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka