Tävla i hopp/allroundsadel..?

J

Jollypolly

Tänkte kanske tävla min d-ponny kille i lite dressyr till hösten då jag pga en skada ska lägga hoppningen på is ett tag . Men ska man träna ska man ju ha mål , och det vore bra roligt att komma ut och tävla lite lokalt :) (Han är aldrig tävlad lokalt , bara hoppning på klubb..) Nu är då frågan , går det att tävla dressyr i en allroundsadel eller skämmer man ut sig då? :p Hur skulle ni tänka om ni såg någon tävla dressyr i allroundsadel , FÅR man göra det ? ;)

Sv: Tävla i hopp/allroundsadel..?

I TR står det:

"Sadeln skall vara av engelsk typ (se bild), försedd med stigläder, stigbyglar och sadelgjord. Vojlock av tyg, läder eller skinn och dämpande mellanlägg är tillåtet. Mellanlägg får placeras mellan sadel och vojlock eller under vojlock. Dämpande sitsinlägg för ryttare är ej tillåtet. Förgjord, sadelgjordstunnel och säkerhetshandtag är tillåtet".

Sedan vet jag inte hur det är med detaljerna, men på bilden ser sadeln ut som en sadel som är mot dressyr, men det står ju inget om "dressyrsadel" per se. Att den ser "engelsk" ut är väl det viktiga, så jag tror att det går bra med allroundsadel.

jodå du kan tävla i en hoppsadel.

svårare att få rätt sits men annars är det inga problem.

Okej , tack båda två :)

Men sen nästa fråga , kommer folk kolla snett på mig när jag kommer där utan dressyrsadel?! :p

nja det tror jag inte. är nog flera som inte har dressyrsadel om det är lokal och lägre klasser.

men om du tänker satsa lite mer på dressyren istället för hoppningen så är det för din egen skuld mkt bättre att ha en bra dressyrsadel.

Kul att ni tog upp denna tråd! Jag har samma "problem" nämligen. Tänkte starta LA till hösten, men hästen som jag rider har endast en hoppsadel. Var själv lite osäker på om det gick an och tävla endå, men efter detta inlägg så ska jag ta mod till mig och visa upp oss ute på banorna ;) :bow:

nynyny.jpg

Okej , vad kul :D Det såg väldigt fint ut , lycka till :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka