Tävla häst som ej är varmblodig travare?

C

Cecely

Kan man det?
Det kom nämligen en ny häst till vårt stall som är 75 % fullblod och 25 % travare. Den är frysmärkt å allt. Tydligen hadde uppfödaren försökt tävla den men det hade inte blivit någon hitt.

Sv: Tävla häst som ej är varmblodig travare?

Förr fick man blanda eller korsa som det så vackert heter travare med fullblo...men såpass mycket som 75/25 kan ju aldrig vara lönt...däremot ville man ju helst ha ston så man kunde sätta henne i aveln direkt och blanda blodet ännu engång(med vblhingst)

Vi har ju en aktuell travare som heter Human Behavior vars mamma är en produkt att att korsa vbl/fbl..men då är det 75 vbl och 25 fbl i Human...och han är en mycket bra travare...

Vad heter hästen din kompis har??

Oj, ingen aning, han kom igår.

Den hästen hade velll heller inte blivit någon stjärna heller, fast han ser mycket ut som
en travare fast stor, 170 cm hög är han.

Om man kollar på frysmärkningsnumret på www.travsport.se - sportinfo - häst så får man se stammen. Om han finns där så ser du om han är travare, (med stam. ålder, uppfödare, registrerat namn och eventuella starter) annars finns han inte där.

Man träffar en och annan travare runt 170 cm-strecket (har haft tre själv) de anses bli sena då det är mycket kropp att växa i och bygga muskler till. De kan också vara svåra att träna så att man inte tränar sönder dem. Ungefär hälften av alla travhästar kommer inte till start så han är inte på något sätt unik.

/// ghost

Jag kollade frysmärkningen men hittade inget där. Men nu fick jag höra att man inte fick frysmärka korsningar. Stämmer det?

Har du inte namnet på hästen då, i så fall kan du ju söka på det? Är den frysmärkt måste den vara registrerad. Men det kan vara så att man läser fel på frysmärkningssifforna också, om man inte rakar hästen. Tex är det lätt att blanda ihop S och 5.

Måste hästen vara reggade hos STC som den är frysmärkt eller? Jag hittar inte ett smack där inte heller på namnet nämligen.

Hmm, nja inte exakt. Reg. nr är inte identiskt med frysmärkningsnr, reg nr innehåller oftast årtalet, medans frysmärkningsnr innehåller nationalitetsbokstav (S), kan också vara årtal med, men sedan är det fyra siffror däremellan, som brukar vara lika.

Är du säker på att du har exakt namn? Du kan ju prova göra asterisk sökning annars (med *). Vad heter hästen då?

Är du säker på att hästen är svensk? Danska hästar är också frysmärkta. Då står det ett D först (eller är det sist?). Det kan ju finnas travare/fullblods korsningar där också. :D

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka