Tävla dressyr på islandshäst

angelaL

Trådstartare
Hej
Är det någon som vet hur man ska göra om man skulle villja tävla dressyr på islandshästen, hästen är ju en ponny och jag är över 20, då får man ju inte tävla i ponny tävlingarna? och mot hästarna har han ju ingen chans (inte för att det spelar någon roll) men får man tävla ponny i häst dressyren. JAg kan ju inget om tävlingar för jaghar aldrig tävlat.

JAg har nämligen som mål att tävla en dressyr tävling nån gång i sommar, någt enkelt bara (typ lätt:c), men jag tycker att det är bra mål och uppnåligt mål på vad hästen ska kunna fram till sommaren.

Du kan anmäla dig till islandshästtävling som har dressyr upptaget i tävlingsprogrammet, då spelar det ingen roll hur gammal eller ung du är. :D

Om du vill vara med på en "riktig" dressyr tävling måste du tyvärr tävla mot stora hästar om det inte är en ungponny (upp till 7 år) för du får du vara med i avd B. Vill du veta mer om det fråga igen.

Sen finns det även en del klubbar som ordnar träningstävlingar och då är det inte så petigt med ålder på ryttaren eftersom man bara tävlar mot sig själv. Kolla upp klubbarna runt omkring där du bor och hör efter hos dem. Var i bor du? Jag kan kanske hjälpa dig om jag vet var du bor.

Men man FÅR alltså rida en häst i ponny-storlek om man rider den i storhäst-klassen?

Boj: Det rä ju lite skillnad på Islandshästtävlingars kür-program och en lätt:c...

personligen skulle jag ösnka att vi även införde fasta program på Islandshästtävlinagar. =)

jo men det är ju en ung ponny, 5,5 år kanske. det är ju säkert ganska stor skilnad mellan islandsdressyr å en lätt:c
vi håller på att försöka trassla ut gångarterna och det vill jag inte stressa på..

Jo jag ska ringa runt till klubbarna i närheten å gå med i en så jag kan rida någon träningstävling.. hästen står i nacka (boo gård) så jag ska leta klubbar i närheten..

är det någon som vet om an behöver grönt kort för klubb träningstävlingar, jag har tappat bort mitt som jag skaffade för typ 10 år sen :(

Min isis ska tävla lätt B och lätt C den 29:e nu!!

Jag har låtit min andra hästs medryttare tävla henne så hon får tävla som ponny eftersom jag också e alldeles för gammal!!

Men min lilla häst tycker det e jättekul, andra gången för henne nu, förra gången kom hon 4:a!! :love:

Nu kan man ju faktiskt använda sig av de fasta programmen i tex lätt, A,B eller C. Då krävs ju förståss att tölten läggs in någonstans, man kan alltså med lite ommöblering rida ett sådant program.

Ja, det går självklart men det är just ommöbbleringen jag helst av allt skulle vilja slippa. Förut fanns det ju ett fast program, vet du varför det togs bort?

Det är inte bara för ryttarnas skull jag skulle vilja ha fasta program utan jag tror även att det skulle bli betydligt mer publikvänligt om man hade ett fast program. Som det är idag kan man ju kolla på ett visning och det verkar vara en jättebra ritt men ryttaren får låga poäng. Sen visar det sig då att den hade ridit fel utan att man som publik hade en aning om det.

De gamla prorammen var ju inte direkt publikdragande, snurra runt några varv i olika gångarter är ju inte så spännande.
Därför kom man på det som gäller idag, fast även dom reglerna har modifierats under vägens gång.

Hej
En väninna till mig (vuxen) tävlar sin islandshäst på clear round dressyrtävlingar. Hon får starta i hästklassen eftersom hon är vuxen. Hon inte rider för att vinna något utan för att få en bedömning och utveckla sig själv och sin häst och hittills har hon fått konstruktiv och positiv kritik av domarna som oftast är överraskade över att se en islandshäst i rätt form i trav.

kotte

Om din häst bara är 5 år får du tävla på ponnytävlingar också, men i en annan avdelning så du tävlar egentligen inte mot de andra ponnyerna. Man får du tävla i avd B (de andra i avd A). Det är mer en typ av clerround, men jag tror även att du tävlar mot andra ekipage om det är fler i avd B (händer inte så ofta). Att starta på en sådan tävling kräver en hel del, hästen måste vara mätt, du måste ha licens, grönt kort mm.

Därför är det enklare att vara med på en träningstävling för jag antar att du ändå mest vill tävla mot dig själv (låter så). Det är lite olika om man behöver ha grönt kort, de flesta har det som rekomendation men inte som krav. Fråga på den klubb där du tänkt rida om du behöver det. Förklarar du att du har tagit det, men tappat bort det borde du få starta iaf.

Jag det får man, men man får inte rida både ponnytävlingar och storhäst tävlingar samtidigt. Tex om man har en yngre skötare som vill tävla. Ring för säkerhets skull till ridsportförbundet och hör med dem. Hemsida: www.ridsport.se

Tack så mycket för ett klart svar! :)

Har inga planer på dressyrtävling den närmaste tiden, men det är ju kul att veta att man har möjligheten :)

om din islandshäst bara är 5,5 år tycker jag att det kan var lite höga krav att tävla dressyr på den. Nu känner jag ju inte hästen och den kan ju vara väldigt begåvad, men att tävla dressyr, även om det bara är på kul, är koncentrations- och styrkekrävande och det tycker jag är lite mycket för en så ung häst.

/Malin

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: MiniLi
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 201
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama