Tävla dressyr med tuppspatt??

O

Olly

Har en pålle med tuppspatt och undrar nu hur det igentligen är....får vi tävla dressyr eller inte?? Har läst lite gamla trådar och av dem att dömma så får man tävla, men om domaren uppfattar hästen som oren så åker den ut...stämmer?? Min pålle spattar mest i skritt men är han spänd, vilket inte är omöjligt på tävling så kan det även synas lite i trav.
Bör man skaffa ett intyg att visa domaren att det är ok att starta, fast det bör de ju veta??!!
Bör jag skaffa ett intyg av vet. där det framgår att min häst inte lider pga tuppspatten??
Bör man be att få prata mned domaren innan start för att meddela att min häst har tuppspatt??
Vi vill väligt gärna tävla lite dressyr, han e ju så fin och det vore så kul, även om poängen blir kass.
Tackar för hjälp på förhand!

Sv: Tävla dressyr med tuppspatt??

Jo, du får starta häst med tuppspatt. Poängen blir dock dåliga i de moment där det syns. (om det även syns i traven kommer du alltså att få väldigt låga poäng)

I de gamla trådarna så råder det ens viss tvekan om själva rörelsestörningen som blir av tuppspatt.
Helt klart är att om hästen har en åkomma som gör att den går orent eller med takt-störning så blir den utblåst, vilket är ganska givet eftersom att det då innebär att den har en hälta/rörelsestörning av ngt slag.
MEN om det är just "tuppspatt" som hästen lider av så innfinner sig inte ngt av detta. Dvs gången är inte oren och det är inte ngn takt- störning. Den enda störningen som är är ju att hästen lyfter ena benet högre än det andra. Den sätter dock ner det i samma "takt" fortfarande. Däremot så finns det ju åkommor som patella upphakningar mm som ger taktstörningar och orenhet och som nog ofta blir felaktigt ihopblandat med tuppspatt. Sådana åkommor är så klart diskvalificerande men däremot INTE tuppspatt.
Jag har själv fått svar på detta från överdomaren för Sveriges dressyrdomare (vände mig till Ridsp.förb) så jag vet till 100 % att det är så.
Däremot så kan det nog råda en viss tvekan hos mga domare på lägre nivå. Det verkar inte som om "tuppspatts-fenomenet" har diskuterats under utbildningarna så en del domare verkar inte veta vad som gäller (iallafall från svaren att döma här på Buke). Det kan därför vara en bra idé att ta kontakt med dressyransvarige på förbundet och få ett skriftligt svar på att det är tillåtet. Det kan vara bra att ha med sig och visa upp för tveksamma personer. (De flesta domare som har varit med ett tag i gamet vet dock vad som gäller. Det föremkommer nämligen titt som tätt att hästar med tuppspatt startar. Däremot så brukar domarna vara ganska så hårda i betygen. Jag har dock sett hästar i MSV som har haft lindrig tuppspatt men som i totalsammanhanget har klarat sig rätt så bra. Rusty (alltså Salzgebers) lider ju av spatt-steg på höger bak med jämna mellanrum. Han gör de ju däremot inte hela tiden i någon gångart. Men det är ju allmänt känt i domarkåren att han har tuppspatt som visar sig ibland)

Liknande trådar

Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka