Tävla barfotahäst..

V

v_NiniZ_v

Till en början kommer Frida tävlas och tränas BARFOTA. kommer rida 5-6 ggr i veckan.. Något bra tips för att hålla hovarna så hela som möjligt? Är trätjära ett bra alternativ? Tvätta hovarna ofta? eller är leran bra som skydd?? behöver verkligen hjälp med den här frågan. Varför skor jag henne inte med en gång, kanske ni tänker. Jo men det är såhär att hon har inte blivit riden på snart ett år, och då kan jag inte börja med att sko henne direkt, för då kommer hon ömma jättelänge iom att jag börjar träna henne. Så därför skor vi henne kanske efter någon månad.

Sv: Tävla barfotahäst..

Trätjära är bra för att behandla t.ex. wld, däremot är den uttorkande vid längre användning, du kan spåda den med 2/3 matolja om du vill använda den en längre tid, du bör se till att fukta hovarna ordentligt så de inte torkar ut.
Jag kan bara för mitt liv inte begripa varför hästen skulle ömma jättelänge om du skor henne :confused:

Bra verkning med en fin mustangrundning borde hålla hovarna i form. Håll efter eventuella flisor och låt det inte gå för länge mellan verkningarna. Torra hovar är mer motståndskraftiga mot svår nötning.

Jag undrar inte varför ni inte skor med en gång, jag undrar varför ni inte fortsätter ha hästen barfota :P

Ömma ? Nädu, varför ska den börja ömma för att den får en sko på foten ? Vänta 1 månad med barfotagången så ska du se att du eventuellt har en ömfotad häst...detta pga barfotagången och övergången. Varför dra av skorna då du ändå tänkt sko sedan inom kort ??

Jag förstod det snarare som att hästen gått barfota under tiden den har vilat nu (ett år) och att de vill vänta med att sko den eftersom den då tenderar att bli öm. Jag reagerade också på att hästen blir öm av skoning, men vissa hästar har väldigt känsliga hovar...

Hon har inte skor, inte heller blivit riden på länge.. hon har inte haft skor på ett år. Hon ömmar oerhört mycket då hon har blivit skodd. och om jag skor henne när jag börjar träna så kommer hon ömma längre än vanligt. Det är väldigt komplicerat att berätta men det kommer från veterinären. Hon har ont i hovarna bara man verkar, och vi ska därför; verka, sedan träna. Sko, sedan vila 1 dag och skrittas andra dagen, sedan börja igång med träningen igen!

Jag kommer ta det lugnt rätt länge pga att hon vilat, så jag vill inte sko henne! det är ju inte heller någon idé om jag bara ska få upp konditionen och bara skritta den första veckan och sedan börja på och trava nästa vecka (+ skritten såklart!), och följande vecka ta både skritt trav och galopp. därför ska vi kanske sko henne då jag påbörjat hoppträningen!

Senast ändrad av en moderator:

Rude skrev:
Trätjära är bra för att behandla t.ex. wld, däremot är den uttorkande vid längre användning, du kan spåda den med 2/3 matolja om du vill använda den en längre tid, du bör se till att fukta hovarna ordentligt så de inte torkar ut.
Jag kan bara för mitt liv inte begripa varför hästen skulle ömma jättelänge om du skor henne :confused:
Hon är otroligt känslig och ömfotad!

Matolja. Ska man smörja in med 2/3 matolja varje dag då? eller har jag missförstått dig! :o

Varför ska du sko henne om hon inte ömmar nu? Fattar absolut inte vad du sysslar med, men så vet jag ju inte all bakgrundsfakta heller.

Jag har precis dragit av mina skor för att slippa ha skor på hästen.
Och om den ömmar av att få påslaget skor så byt hovslagare!

Verkar ju helt virrigt detta :)

/jenny

Du blandar 1/3 tjära med 2/3 matolja, då behåller du de flesta av tjärans fördelar men torkar inte ut hoven. Att matolja dessutom är billigare än tjära gör det ju inte sämre :)

Kan dessutom bara instämma med snigelfarmor
Byt hovslagare! En häst skall INTE ömma av verkning o skoning.

"Mustangverkning" som emidy förespråkar fungerar mycket bra på de flesta hästar om de sköts o nyttjas därefter (vill inte göra om det här till en barfota-tråd) så det är ett alternativ värt att prova.
Men om din häst tenderar att bli ömfotad är det viktigt att hon inte tillåts slita för hårt på hovarna efterssom en skoning kräver att man kan verka hornet plant, vilket kan ge problem om hovarna redan är kraftigt nötta.

Lycka till med pållen

v_NiniZ_v skrev:
Jag kommer ta det lugnt rätt länge pga att hon vilat, så jag vill inte sko henne! det är ju inte heller någon idé om jag bara ska få upp konditionen och bara skritta den första veckan och sedan börja på och trava nästa vecka (+ skritten såklart!), och följande vecka ta både skritt trav och galopp. därför ska vi kanske sko henne då jag påbörjat hoppträningen!

En helt annan sak, om hästen vilat länge från ridning, så är det du beskriver (galopp vecka tre av igångsättningen) en ganska SNABB igångsättning, samtidigt säger du att du ska ta det lugnt rätt länge. Det där är en ganska hastig igångsättning för en häst som vilat länge och är ur kondition.

Sen håller jag med de som säger byt hovslagare - de ska INTE Bli ömma ALLS av att skos. Och en häst som är van att gå barfota ska inte bli öm av verkning heller. Enda gång de 'har rätt' att bli ömma är när man drar av skor för att låta dem gå barfota, annars är det något galet emd verkningen om de ömmar av vanlig verkning. och en häst som blir öm av att bli SKODD?? :confused:

Jag snackar om skoningen! inte om hästen! Du vet inte hur hon är så kom inte och snacka om HENNE, när jag behöver hjälp om skoningen!
Jag har inte nämnt att jag ska galoppera skitmycket. tredje veckan t ex. men jag kan inte bara skritta henne så länge för då hittar hon på bus pga att hon blir uttråkad av att bara skritta t ex.

såå.. byta hovslagare? vi håller just nu på att söka hovslagare. hon har inte bott här länge alls, hon har varit på lösdrift på öland.

nej Alexandra vet inte mer än vad du har skrivit om din igångsättning och att hästen stått över ett år, istället för att vara otrevlig mot Alexandra så tycker jag att du ska ta till dig vad hon skriver för hon har helt rätt om din beskrivning du har gett här stämmer, men det kanske inte den gör?

För övrigt byt hovslagare!!

Olinda skrev:
nej Alexandra vet inte mer än vad du har skrivit om din igångsättning och att hästen stått över ett år, istället för att vara otrevlig mot Alexandra så tycker jag att du ska ta till dig vad hon skriver för hon har helt rätt om din beskrivning du har gett här stämmer, men det kanske inte den gör?

För övrigt byt hovslagare!!

Jag är inte det? Ledsen om det uppfattades så. Varför skulle jag be om råd och ge ut fel information ? Då är det ju inte nån idé att fråga. :)

Kan du inte testa att ha henne barfota i fortsättningen också då?
Om hon "klarar" det och inte sliter mer än vad hon växer så att säga.

Jag säger bara en sak: Linfrökaka. 0.5 kg per dag.

I feb satte jag igång min häst efter en vila på 8 mån.
Jag skrittade henne i 5 v innan jag började med traven.
När jag travat i 3 veckor började vi galoppera.

Om hon blir busig av att bara skritta så jobba henne lite i skritten istället då så att hon får tänka på annat. Uppbyggnaden är ju så himla viktig!

v_NiniZ_v skrev:
Jag snackar om skoningen! inte om hästen! Du vet inte hur hon är så kom inte och snacka om HENNE, när jag behöver hjälp om skoningen!
Jag har inte nämnt att jag ska galoppera skitmycket. tredje veckan t ex. men jag kan inte bara skritta henne så länge för då hittar hon på bus pga att hon blir uttråkad av att bara skritta t ex.

såå.. byta hovslagare? vi håller just nu på att söka hovslagare. hon har inte bott här länge alls, hon har varit på lösdrift på öland.

Jag vet att du pratar om skoningen, därför jag inledde svaret ang igångsättningen med orden 'En annan sak...'. Dvs jag konstaterade en annan sak är ursprungsfrågan. Och oavsett vad det beror på så ÄR det en snabb igångsättning, väldigt snabb, och det vore ju trist för alla inblandade om hästen skulle bli halt eller få andra problem av det, då kommer du ju inte kunna rida som tänkt? Så det var av ren välmening jag poängterade att det du kallar lugn igångsättning är en SNABB (FÖR snabb dessutom för en häst som varit ur kondition så länge) igångsättning. Och det kan ju vara bra för dig att veta så du kan ta ställning till om du verkligen ska genomföra den.

Alla är vi barn i början, och det fanns en tid då även jjag ansåg att den igångsättning du beskriver var försiktig. Och där jag började trava när hästen ville börja trava och så vidare. Det var INNAN jag fick ökad kunskap om senor, leder och muskulatur kontra 'flås'.

Men det är din häst och i slutändan ditt beslut, men det var ett påpekande i all välmening.

ANg hovslagaren vidhåller jag det jag skrev, det är något fel om det är så som du beskriver att hästen blir ÖM av skoning! Så om samma sak händer med nya hovslagaren (eftersom du inte haft någon där innan) så byt ut den, tills du hittar end är hästen INTE är öm efter skoning.

Alexandra_W skrev:
Jag vet att du pratar om skoningen, därför jag inledde svaret ang igångsättningen med orden 'En annan sak...'. Dvs jag konstaterade en annan sak är ursprungsfrågan. Och oavsett vad det beror på så ÄR det en snabb igångsättning, väldigt snabb, och det vore ju trist för alla inblandade om hästen skulle bli halt eller få andra problem av det, då kommer du ju inte kunna rida som tänkt? Så det var av ren välmening jag poängterade att det du kallar lugn igångsättning är en SNABB (FÖR snabb dessutom för en häst som varit ur kondition så länge) igångsättning. Och det kan ju vara bra för dig att veta så du kan ta ställning till om du verkligen ska genomföra den.

Alla är vi barn i början, och det fanns en tid då även jjag ansåg att den igångsättning du beskriver var försiktig. Och där jag började trava när hästen ville börja trava och så vidare. Det var INNAN jag fick ökad kunskap om senor, leder och muskulatur kontra 'flås'.

Men det är din häst och i slutändan ditt beslut, men det var ett påpekande i all välmening.

ANg hovslagaren vidhåller jag det jag skrev, det är något fel om det är så som du beskriver att hästen blir ÖM av skoning! Så om samma sak händer med nya hovslagaren (eftersom du inte haft någon där innan) så byt ut den, tills du hittar end är hästen INTE är öm efter skoning.

Nu är det så att vi har fått hem hästen och dom som hade henne på foder har motionerat henne varje dag så vi behöver inte få igång henne i kondition. Hon har mkt kondis :) Och för övrigt så ska jag sko henne så fort som möjligt! - med en ny hovslagare!
Ledsen om jag tog i ;)

:confused: :confused: :confused:
Hur är det egentligen med motionen av denna ponny????????? I inledningen på denna tråd står att hon inte blivit riden på ett år och i ditt sista svar att hon är riden varje dag och har mycket kondis! Jag fattar inte riktigt????? :confused: :confused:
Hur som helst så tävlas vår lilla welshponny för fullt barfota, LA både hopp och dressyr utan problem. Jag skor bara om det är isigt på vintern (förutom till fälttävlansstarten då dottern ville ha brodd)
Enligt min hovslagare (och andra duktiga föreläsare jag lyssnat på) så kan man aldrig få bättre hovar genom diverse smörjning eller fodertillskott. Visst, biotin är bra för hovarna, och jag smörjer med olja eller ger vattenbad om hovarna är jättetorra, men själva hovkvalite´n blir ju egentligen inte bättre annat än för stunden.
mvh Kicki

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
671
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 406
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve