Jag vet att du pratar om skoningen, därför jag inledde svaret ang igångsättningen med orden 'En annan sak...'. Dvs jag konstaterade en annan sak är ursprungsfrågan. Och oavsett vad det beror på så ÄR det en snabb igångsättning, väldigt snabb, och det vore ju trist för alla inblandade om hästen skulle bli halt eller få andra problem av det, då kommer du ju inte kunna rida som tänkt? Så det var av ren välmening jag poängterade att det du kallar lugn igångsättning är en SNABB (FÖR snabb dessutom för en häst som varit ur kondition så länge) igångsättning. Och det kan ju vara bra för dig att veta så du kan ta ställning till om du verkligen ska genomföra den.
Alla är vi barn i början, och det fanns en tid då även jjag ansåg att den igångsättning du beskriver var försiktig. Och där jag började trava när hästen ville börja trava och så vidare. Det var INNAN jag fick ökad kunskap om senor, leder och muskulatur kontra 'flås'.
Men det är din häst och i slutändan ditt beslut, men det var ett påpekande i all välmening.
ANg hovslagaren vidhåller jag det jag skrev, det är något fel om det är så som du beskriver att hästen blir ÖM av skoning! Så om samma sak händer med nya hovslagaren (eftersom du inte haft någon där innan) så byt ut den, tills du hittar end är hästen INTE är öm efter skoning.