Sv: Tävla barfota!
Ja, det är svårt veta vad som är lämpligt. Jag tog hem min ungvalack ifjol och han är så full med bus, leker o biter och hade fått en del smällar kring munnen pga detta. När jag fick köra ungvalacken till djurtandläkarn för munskada bestämde jag att inte ta på skor på den äldre valacken.
Ungvalacken har aldrig haft skor och går hur bra som helst utan, är inte det minska öm och tror med full övertygelse han kan springa på isgata nu i vinter
Jag är inte så fullt övertygad, jag som sitter på hans rygg, så easyboots med gatiers på inköptes o broddades.
Dock, den äldre valacken, han sliter så mycket o hovarna såg inte så bra ut i somras o jag red inte så långt heller pga detta. När det regnat o vägen blev mjuk var det att passa på. Öm var han inte bortsett då de la ut nytt grus på vägen o då skar det t o m i hundens tassar som jag fick linda om.
Nu funderar jag att jag ska sko den äldre i sommar, bootsen sliter han o dem är det bättre spara till vintern. Ungvalacken har lugnat sej lite, så det ska nog gå ha på skor nu.
Kanske en kombination skor sommartid o barfota vinter med boots.... Ungvalacken får se om han klarar sommaren utan skor el med boots, han sliter inte så som den äldre som "rullar över" med framhovarna.
Hela tiden får man väga vad som är mest lämpligt. Bor man så man kan rida på fina skogsvägar/fin ridbana är nog valet lättare. Jag är hänvisad till grusvägar där jag bor.