Tävla barfota!

N

Niljan

jag undrar om det är någon mer än bara jag som hade tänkt att tävla barfota?:cool: I år ska ja inte tävla mer än lätt klass eller öppen, men ändå.:p Vore kul om någon mer än bara jag gjorde det! :)

Sv: Tävla barfota!

Känner en som tävlade förra säsongen barfota, men nu har hon låtit sko hästen då hon förlorade rejält med aktion på att inte ha skor.
Det blev en jätteskillnad!

/Malin

Att tänka på är att hästen kan bli ordentligt ömfotade om de inte är vana vid att gå utan skor. Hästar som aldrig varit skodda har ju ofta inte samma beskymmer. Men jag kan inte förstå varför man inte skulle sko hästen? :confused:

Om hästen inte har ont av att gå barfota och du tycker att det känns bra med takt och aktion, så tycker jag absolut att du ska köra på barfota! Om en häst klarar av att gå barfota så är det självklart det optimala! Stötdämpningen blir enormt mycket bättre och allt går inte upp i benen, som det gör när man har skor på hästen (ca 70 % går upp i benet), men alla hästar kan inte gå barfota, för de är ju olika konstruerade precis som vi, och ganska framavlade... Men om de klarar det så tycker jag att det är super! Om aktionen och takten blir något sämre så kan du sätta på boots.
Kör på, hoppas att det blir bra!!

Jag tävlade barfota förra våren och det gick bra. Kan tillägga att hon då hade varit barfota ganska länge så hon var inte öm och på hovbeslagskontrollen så kommenterade domarna det knappt.

Men jag tänker inte sko min häst bara för att hon inte har aktion, för den går att träna upp, och det man måste förstå är att det tar väldigt lång tid, det gör det igentligen med allt. Och ändå, har ja boots och så så går hon likadan som en skodd häst.

Hon har varit utan skor i ca 1 år, och hon ömmande aldrig under hela den perioden, och jag tävlade en 5 åring barfota förra året, och hon fick bättre poäng barfota än vad hon fick gången innan med skor. Och alla har sina åsiker, men vi kör på "vildhäst typen", dom går barfota och dom står inte i box eller så, altså visst det händer att dom står i box nångån typ om jag ska rida tidigt nästa dag på en kurs eller så.

aa, altså det är det att alla hästar klara av att gå barfota bara att det tar olika lång tid för dom att ställa om sej, för min tog det inte mer än 1 vecka, för en annan tog det upp tillb mer än 6 månader innan hon kunde rida alla gångarter vartsomhälst utan några taktfel p.g.a underlaget. Allt beror ju på hästen, och visst alla är olika byggda, men dom som är utbildade utav strasser, dom verkar ju oxå olika efter hästens exteriör. För hovslagaren vi hade förut, han kunde ju knappst verka, han bara raspa lite, och hovarna var jätte långa.:mad:
Förra året tävlade jag en häst. första gången var det med skor (utan bots), kom till B final. andra gången var det barfota (med boots) och vi kom till a final, Och låg t.om. 3 i uttagningen. Och det var samma bana, och i princip samma tävlande. Fast den hästen hade ju aktion redan när hon föddes så :love: .. men den hästen jag kommer tävla nu har inte tävlat barfota förut, men hon ömmar inte eller så, så det kommer nog gå bra, får se när jag åker till banan och tränar. :)

Det varju bra :) hur gick det då? nae, hästen jag tävlade förut, som var barfota 2 tävlingen, hon ömmde ingenting, och INGEN trodde/tänkte/såg att hon var barfota. Efter finalen då en domare skulle titta på henne då, så sa den hel förskräkt ÄR HON BARFOTA?:eek: Ja svarade lite lungt ja, på den frågan.. alla vart ju hel stirriga.. men men sen kom det fram massa och sa att hon var jätte söt och jätte fin. =P Men använde du boots när du tävlade? hade hon aktion redan utan botts och skit.

Jag tycker ofta att man ser en väldigt stor skillnad på skodda och oskodda. De oskodda blir vad jag har sett mer "trippiga" och rör sig försiktigt (även om de inte ömmar). Det räcker med att sko upp dem så ser man skillnaden.
Det är ju klart att man föredrar olika och det beror ju på hur mycket man satsar på tävling också. Det kanske funkar bra för dig, men jag skulle inte tävla min häst oskodd.

Jag har inte bett dej sko din häst!

Den hästen jag nämnde gick med boots och hade ändå väldigt lite aktion jämfört med när han var skodd.
Men det är självklart upp till var och en om de vill sko eller inte. men tagga ner lite...jag skrev om hur det vara med EN häst, inte om hgur det är med din.

/Malin

Nej jag hade inga boots. Har faktiskt aldrig provat det heller.. Jag skogsmullar mest :angel:
Men förra året tänkte jag testa tävla lite men det blev bara en gång. Kompisens häst dog av ett kolikanfall och då försvann lusten..
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är med aktionen, jag har så sällan tillgång till tränare och när jag sitter själv hela tiden tycker jag att det är så himla svårt att avgöra.:o

Vilken het stämmning det blev här inne nu...
Nu var det väl kanske inte meningen att den här tråden skulle bli till en diskussion om barfotahästhållning, för en sådan finns ju redan. Men jag måste påpeka att alla hästar INTE klarar av att gå barfota!! Jag är även jag en människa som tycker bäst om så naturlig hästhållning som möjligt, men man måste inse vilka begränsningar som finns. Hästen idag är framavlade, de ser inte ut som vildhästarna gjorde förr, och rör sig inte på liknande underlag. Hovarna ser annorlunda ut och varierar otroligt mycket i kvalitét. MYCKET kan en proffsig hovslagare göra åt en taskig hov, men inte allt. Hästarna är precis som oss människor, vissa har bättre fötter än andra. Vissa tycker om att gå barfota, andra måste ha inlägg i sina skor för att inte få ont.

Jag prövade att ha mitt islandssto barfota under några månader, och var beredd på att det kunde ta lång tid. (Vi hade en OTROLIGT duktig hovslagare som satte sig in i vildhästmetoden och verkade enligt den) Men när hon började ömma så mycket så att hon blev halt, fick bärrandsröta och verkligen stod och deppade i hagen, så insåg jag att det inte var värt det. Hästen ska inte behöva lida för att man vill att den ska vara "naturlig". Det är bara att inse, ingenting som vi gör med våra hästar är "naturligt" för dem, men vi kan skapa ett så gott hem för dem som möjligt. Men det är viktigt att det är individanpassat!!!

Tävla du barfota om din häst och du själv mår bra av det!! För det är det absolut viktigaste, att häst och människa har det bra och trivs med det de gör.

Ja, det är svårt veta vad som är lämpligt. Jag tog hem min ungvalack ifjol och han är så full med bus, leker o biter och hade fått en del smällar kring munnen pga detta. När jag fick köra ungvalacken till djurtandläkarn för munskada bestämde jag att inte ta på skor på den äldre valacken.

Ungvalacken har aldrig haft skor och går hur bra som helst utan, är inte det minska öm och tror med full övertygelse han kan springa på isgata nu i vinter :angel: Jag är inte så fullt övertygad, jag som sitter på hans rygg, så easyboots med gatiers på inköptes o broddades.

Dock, den äldre valacken, han sliter så mycket o hovarna såg inte så bra ut i somras o jag red inte så långt heller pga detta. När det regnat o vägen blev mjuk var det att passa på. Öm var han inte bortsett då de la ut nytt grus på vägen o då skar det t o m i hundens tassar som jag fick linda om.

Nu funderar jag att jag ska sko den äldre i sommar, bootsen sliter han o dem är det bättre spara till vintern. Ungvalacken har lugnat sej lite, så det ska nog gå ha på skor nu.

Kanske en kombination skor sommartid o barfota vinter med boots.... Ungvalacken får se om han klarar sommaren utan skor el med boots, han sliter inte så som den äldre som "rullar över" med framhovarna.

Hela tiden får man väga vad som är mest lämpligt. Bor man så man kan rida på fina skogsvägar/fin ridbana är nog valet lättare. Jag är hänvisad till grusvägar där jag bor.

Märkligt hur många som har erfarenhet om tävling barfota när det bara har varit tillåtet sedan årskiftet...

Tänkte höra hur funkar det med rörelser och aktion barfota på bana. Det borde bli svårare när de inte får samma grepp att få samma driv i bakändan.

Har ingen tanke själv att göra det men är intresserad hur det funkar.

vdb skrev:
Märkligt hur många som har erfarenhet om tävling barfota när det bara har varit tillåtet sedan årskiftet...

2 i denna tråd, och 1 som en trådskribent känner. Inte så fasansfullt många med tanke på att det varit tillåtet i över 1 år.;)

det funknar exakt lika dant, en häst som går bra barfota, går oftast bätre utan skor. Som i mitt fall.:D Altså dom får ju värkligen inte sämre fäste för att dom inte har skor, det är nästan så att dom får sämre med skor, eftersom själva hoven kommer aldrig ner i marken (skon "ivägen") och ja... går inte in på detaljer, tydligen finns det en "egen" tråd för det.?

okej :) men du kan ju be nån filma dej nångång då du rider? det gör jag ofta (altså blir filmad) och sen får man se om höstan värkligen hade den galoppen, eller om ja värkligen drev tilllräkligt.. o.s.v.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka