Tavelramar

lizzie

Trådstartare
Jag är rätt dålig på detta med heminredning. Har inte varit så jätteintresserad. Numera bor jag själv efter ett 25 år långt förhållande och det är jättekul att få fixa och dona hemma utan att behöva kompromissa.

Har målat om i mitt sovrum och valt en ljust lavendelblå färg till väggarna. Möblerna har jag målat med en mörkt grå 1700-tals äggoljetempera. Nu är frågan - vilken färg ska jag ha på tavelramar???

Funkar det med vita ramar, svarta ramar tycker jag bli för hårt mot de gråa möblerna. Dörrhandtagen är i mässing, men skulle det gå med silverfärgade ramar?

Motiven som jag ska köpa ramar till är bilder av JP Lahall - varav en är 50 x 70 cm.

Tips och råd mottages tacksamt?

/Lizzie

Sv: Tavelramar

Gå till en bra ramverkstad (brukar alltid finnas någon i de flesta städer) och be om råd.

Mitt tips är att i första hand välja ram efter motivet... svart tycker jag oftast bara ser bra ut med svartvita foton, och som du säger blir det gärna hårt (men som sagt det snyggaste om man har svartvita foton i ramen för att det lyfter fram motivet på ett sätt som ingen annan färg gör). Silver ser gärna också lite "hårt" ut om det inte passar med motivet.

Vita ramar brukar fungera med det mesta och det är sällan det känns "fel", så välj en modell som du tycker passar med motivet. Är det en väldigt enkel bild kan man ha en lite mer dekorerad ram, och annars en lite enklare. Om det är foton (vilket jag gissar efter att ha googlat JP Lahall) är det nästan alltid snyggast med en passepartout runt bilden.

Sv: Tavelramar

Det blev vita träramar, rätt breda men utan en massa krusidull. Helt korrekt så är bilderna foton :D. Så småningom så kanske jag kan börja rama in mina egna när jag blivit bättre fotograf :p, men nu är det foton av JP Lahall som gäller - i mitt sovrum kommer det bli "svanparad" - men så bor jag ju nära platsen där fotona är tagna :D

/Lizzie

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka