Tatuering eller chip?

E

emjo

Eller kanske både ock?
Tänkte "märka" min pojkar snart ifall dom skulle råka smita ut.
Vilken sort är bäst?
Enklast?

Sv: Tatuering eller chip?

Det tänkte jag med...både och. För om katten har en tattuering i örat, så ser ju folk att katten tillhör någonstans...det gör man ju inte med bara ett chip. Många anser det besvärligt att åka till en veterinär och scanna av IFALL den kanske har ett chip. Men med en tattuering i örat ser man ju ganska omgående att den tillhör någon. MEN tattueringar kan ju bli lite hur som helst har jag sett...dvs man ser inte vad det är för siffror. Men har man båda så borde man ju vara dubbelt säkrad ifall siffrorna liknar en blaffa. Men det kanske blir en hint till den som hittar katten...

Vi har innekatter, jag valde i och med kastrering av de båda honorna att tatturea i örat enbart....handlade om pengar helt enkelt. Tattueringen kostade enbart 110:- då dom liks var sövd. Chipet skulle kostat mycket mera. Ibland får man prioritera.

Men jag funderar på att tattuerat hunden..hon har ett chip. Men vem vet vem hon är om hon någongång rymmer ?!..Med en blaffa i örat syns det mer att hon hör hemma någonstans. Tror folk är mer inkörda att kolla på märke i örat än chip.

MEN slutsumma...chippet är enklast eftersom dom inte behöver söva dom. Ska du ta efter kostnad så är chipet billigast om du enbart ska göra detta.

Senast ändrad:

Jag har ju tänkt attvänta tills jag kastrerar dom och det dröjar ju ett tag, pojkarna är 14 resp 12 veckor gamla.
Så om jag fattat det rätt så blev det billigare om man gjorde allt samtidigt?
Vilken vet. var du hos?

Japp, det brukar bli billigare att göra det samtidigt som kastrering, speciellt tatueringen eftersom katten annars måste sövas bara för det.

Annars har Mynta2 tagit upp skillnaderna, det är väl mest en smaksak vilket man väljer, om man inte planerar att resa utomlands med katten, då krävs chip om jag minns rätt.

Min utekatt hade både och. Hon tatuerades först, men det syntes alltför dåligt vad det stod, så hon fick ett chip med. Då syntes det att hon hade ägare utåt och chipet kunde ge mer tydliga svar.

Raskatterna är bara chippade, enbart för att den ena ställs ut och jag inte vill ha massa gröna siffror i örat på henne då.

Jag går alltid till Smådjurskliniken i Majorna. Har gjort det i 5 år nu. Vill inte byta bort min snälla Karin ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023