Tattarmått

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rattfylla
  • Startdatum Startdatum
R

Rattfylla

Nån här som vet hur man tar tattar mått. Jag har fått de visat för mig en gång men kommer inte ihåg exakt hur man gör. Man håller ju snöret vid armbågen på hästen. Är de till knäet eller kotan man ska mäta sen och sen ta upp och se ungefär hur hög hon blir? Eller? Kan jag ta tattarmåttet på min häst nu hon är snart 15 månader gammal.

Från "armbågsknölen" till mitt på kotan. Och vid 18 mån då ska benen vara relativt färdigväxta på längden. Du kan ju göra ett nu för att se vad hon inte bör bli mycket mindre än ialla fall (om du hänger med i hur jag tänker!!) =)

Mät med ett snöre mellan armbågsspetsen och spetsen (mitten) på kotan. Måttet blir sedan från armbågen och uppåt till förmodade mankhöjden.

haha ja du om man ska gå efter tattarmåtten så ska mitt förra föl bli 190 idag 172 som 4 år :crazy:

men jag förstår inte riktigt,hur jag ska mäta..Är det från armbåg spetsen och ner till kotan,och sen hur??Har ett hbl sto som blev 1år 31 maj.hon är redan stor så jag vill gärna kunna mäta på det här sättet för att få ett hum om hur stor hon blir,,om det stämmer vill säga hihi
:rofl:

Som älgen skriver ta ett snöre, mät från armbågsknölen till mitt på kotan ta detta mått från armbågsknölen och upp ovanför manken, så hög bli hästen... Men detta är ett gammalt mått och eftersom vi idag avlar åtminstonde våra halvbloshästar med lita nya önskemål så ger det kanske inte samma proportioner som för 20 år sen och bakåt i tiden ger det kanske inte samma utslag som tidigare!!=)

Ska jag altså mäta från armbågs spetsen till kotan och plussa det med summan som sedan blir från kotan och upp till manken?? :confused:

Nej måttet mellan armbågsknöl- mitt på kotan + måttet marken -armbågsknöl (rätta mig om jag har fel älgen) ska det vara har jag lärt mig...

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
868
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka