Täta löp

simba_112

Trådstartare
Är det någon här på buke som har/har haft en hund som löper (alldeles) för ofta?
Min tik är inne på sitt 5:e löp på drygt 1½år (hon är 2½)! Hon blir slut efter löpet och sedan skendräktig, sedan kör alltihopa om igen.
Någon som vet vad felet kan vara?
Har kontaktat vet och ska in på UL nästa vecka.

Sv: Täta löp

Vit herdehund. 3 gånger hade varit en sak men när det bara går 3 max 4mån mellan löpen blir det lite mycket..

Jag kan tänka mig att tätare löp kan komma från schäfergenerna hos den vita herden.

Hoppas det går bra hos vet, berätta gärna mer sen. (Funderar på att "fixa" min tik också.)

Jag kan tänka mig att tätare löp kan komma från schäfergenerna hos den vita herden.

Hoppas det går bra hos vet, berätta gärna mer sen. (Funderar på att "fixa" min tik också.)

Inte helt omöjligt, men jag har inte hört någon annan med VH som haft samma problem. Har du någon koll på vad det kostar att sterilisera?

Jag har också hört detta om just schäfer. Om det är vanligt vet jag inte. Men en jag känner hade en schäfer som löpte med 3-4 månaders mellanrum. Han valde att kastrera henne.

Kollade de aldrig om det var något som var FEL på hunden med tanke på de täta löpen?
Varför ska det vara så förbannadens dyrt att gå till vet?!:mad:
Kommer få leva på snabbmakaroner de närmsta månaderna tror jag.. Men vad gör man inte för sina djur:angel:

Hej
Jag har en Dalmatinertik som vi hämtade från hundstallet vid 11 månaders ålder, då hade hon just löpt för första gången.
Sedan löpte hon totalt 6 gånger på 11månader och veterinären kunde konstatera äggstockscystor på båda äggstockarna som var stora som valnötter.
Hon kastrerades och mådde bra av detta bättre och jämnare humör men fick efter två år urininkontinens. Nu får hon propaline och vi har blivit av med det problemet också. Om tiken har täta löp så ska man helst inte avla på den då det har en arvbarhet på 75% och man eftersträvar att bara ha två löp/år. Att behandla äggstockscystor(Agria tyckte att vi skulle göra det) kan ha en biverkning i form av juverinflammation då blir följden i de flesta fall kastration i alla fall bara 4 gånger så dyrt.

Så prata igenom det och undersök din hund. Lycka till

Tre månader mellan löpen innebär att tiken inte har ngn viloperiod(anöstrus) så det är klart onormalt, inte alltid man kan hitta ngt fel.
PL

Om du tänker så här: hon börjar löpa, efter löpet är hon ganska trött, sedan går hon in i skendräktighet, för att lagomt hinna vila upp sig och bli pigg och då kör nästa löp igång igen. Inget roligt liv.

Jag har i vilket fall som helst inte tänkt avla på henne då jag har väldigt höga krav på hundar jag anser man bör avla på, och hon håller inte mitt mått riktigt, nära min inte helt:p
Som sagt, ska på UL på tisdag, får se om de hittar något, blir kastrering i vilket fall som helst men då får jag i alla fall veta om det är något fel eller om jag får stå för hela kostnaden av kastrering. Det är det enda rätta jag kan göra för hennes skull så hon har en chans att få leva livet:)

*KL*

Hade en blandrastik, papillon x cavalier. Löpte med fyramåndersintervall 'hela livet'. Inga fel kunde hittas, och hon verkade inte må dåligt av det (aldrig skendräktig etc). På ålderns höst bytte hon löpmönster, och började löpa med längre intervall. Sen kom pyon. Som faktiskt inte oppades utan antibiotikabehandlades, och sällsynt nog svarade på antibiotikabeh. Kom inte tillbaka heller, pyon. EXTREM tur dock. Sina sista fyra år, efter pyon, löpte hon var 6:e månad. Hon togs bort nästan 14 år gammal pga njurkollaps.

Min greyhoundtik löpte som en liten klocka en gång om året, i maj. Punkt slut. Sen började hon löpa var 6:e månad. Tre löp senare oppades hon för misstänkt pyo (oklar ul-bild, inte normal men ingen klassisk pyo, dock klassiska symptom), och diagnosen efter op blev 'kronisk endometrit'. Hon hade ingen pyo, men gamla, kroniska förändringar på livmodern. Antagligen var de en av faktorerna till att hon bytte löpcykel.

Så, har hon löpt med jämnt intervall men tätt hela tiden, eller har det blivit ändrat intervall?

På ett ungeför ser hennes "löpschema" ut så här;
Första löp månadsskifte feb-mar -07
Andra löp månadsskifte jul-aug
Tredje löp månadsskifte dec-jan 07/08
Fjärde löp månadsskifte apr-maj
Femte löp böjade nu 8sep.

Så hon är visserligen ganska regelbunden men till det tillkommer också att hon blir väldigt trött, och sedan skendräktig.

Vad exakt är pyo?

Har nu varit till vet på UL. Hade en väldigt stark känsla av att de inte skulle se något ovanligt, och jag hade alldeles rätt.
Ingenting konstigt alls, fattar inte hur de urskiljer allting, vet visade mig urinblåsa, äggstockar, till och med magsäcken kom med på ett litet hörn, och levern...Jag såg mest suddiga svarta konturer:D

Hur som helst tyckte hon att vi skulle avvakta ett tag till då hunden i övrigt är frisk som en nötkärna, och skulle även nästa löp komma tätt, så skulle jag höra av mig igen och få prata med en expert inom området.

Hon sa att de i så fall ev kunde prova med en p-spruta om jag ville, men det medför ju också vissa risker...

Våran tik löpte också rätt ofta var 3 månad tror jag det var. Våran första tik. Vi var in till vetrinären och gjord UL där dom inte såg något så vi gav henne p-spruta. Men började löpa igen direkt efter den nästan så vi valde att kastrera henne och när dom öpnnar henne visar det sig att hon har ägg cystor som inte synts på rönken.

Skall avslöja en hemlighet.
För många år sen hade vi en tik som löpte 4 ggr per år.
Vvart till slut less inför tävlingssäsongen o gav tabletter för uppskjutande av löp ( bära eller brista, op om det behövdes). Efter efter detta löpte hon med 6 mån intervaller!
PL

Min förra hund löpte var tredje månad. Drygt som tysan men det var ju hennes cykel och normal för henne. Det är ju en fördel om man är uppfödare man har ju fler changser att planera in kullar på:)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
504
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
504
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka