Täta brunster - nödvändigt kolla upp stoet eller ej?

Alexandra_W

Trådstartare
Fbldonnan tycks vara en sån där 'brunsta i princip heela tiden'-märr. Haft en sån förr, men då kunde jag så mkt mindre så då reflekterade jag inte ens över det..

Hursom, damen går ur brunst vintertid så så är hon normal. Men nu iaf so far än så länge det här året så brunstar hon intensivt och med täta intervaller. Nu har jag inte stenkoll på hennes brunster, men hon var i ordentlig brunst i mitten på maj, gick ur brunst ca en vecka senare (minns inte exakt, men vet att jag i mitten på maj frågade om något att stryka på för att brunstkletet inte skulle fastna på bakbenen, det blir så äckligt). Och nu är det dags igen, ordentligt brunstig, inte riktigt värsta sorten än men nära nog.

Och det är ju ett klart förkortat intervall. Frågan är om man bör 'oroas' av det och kolla upp? Hon ska inte betäckas/etc i år, men jag vill gärna ha henne i avel i framtiden, så jag är rätt intresserad av att behålla fertiliteten.

Hon är sydd som tvååring för hon sög in luft. Hon är även behandlad i livmodern, de hittade ingen infektion/inflammation men behandlade 'för att se om det hjälpte' (dvs om donnan blev mer intresserad av att springa då, dvs se om hon hade en infektion som störde henne).

Hon har inte gått med valacker efter syningen fram tills hon kom till mig. Nu går hon med två valacker, båda är komplett ointresserade av henne. Och ja, jag kan ta GIFT på att hon inte är valackbetäckt. Äldre herrn är så TOTALT ointresserad av brunstiga damer att det är löjligt, och yngre herrn lekklättrade första dagen, men är komplett ointresserad sexuellt, hur mycket donnan är flirtar och lockar och lirkar med honom. Vi behöver inte en diskussion om ston med valack/er, och hon är inte valackbetäckt.

Men, då jag förutom för 'hundra år' sen inte haft något sto som haft 'avvikande' brunstcykler, så är jag tämligen extrmdåligt insatt i om det bara är att luta sig tillbaka och konstatera 'hon är sån', alt lugna sig en stund och tycka 'det är vår, det kan vara oregelbundet och knasigt på våren' eller om jag bör kolla upp henne med UL och baktprov?

Sv: Täta brunster - nödvändigt kolla upp stoet eller ej?

Täta brunstintervall är ofta ett tecken på att nåt är fel. Vanligast är nog coli.

Jo, men frågan är ju om man bör oroa sig och kolla nu, eller om man ska/kan/bör ha is i magen någon brunst till, och se om det stabiliserar sig (tänker på att de ju kan ha lite hattiga brunster i början av säsongen)?

Det är hennes andra 'ordentliga' brunst för säsongen.

Täta brunstintervall är ofta ett tecken på att nåt är fel. Vanligast är nog coli.

Nyfiken.

Är det vanliga sk "pissemärrar" som ni beskriver, eller har dessa ston verkligen ägg och fungerande brunstcykel vid varje brunst?:crazy:

Har mailat fd ägaren nu iaf och frågat om hennes brunstcykel, hur den 'brukat vara'. Förhoppningsvis har de kvar info om den/minns iom att de hade problem med hennes brunster eftersom hon inte var i träningsbart skick då.

Nyfiken.

Är det vanliga sk "pissemärrar" som ni beskriver, eller har dessa ston verkligen ägg och fungerande brunstcykel vid varje brunst?:crazy:

De har ofta vanliga brunster, förutom intervallet då.

När man dr-kollar på 14-16 dygn kan dessa ston ha en snygg folikell på 4-5 cm.

AW, jag skulle kolla upp det vid tillfälle, har hon sugit luft är det stor chans att hon fått i sig bakterier.

Fått svar från fd ägaren nu, som tyvärr inte mindes intervallerna, men mindes att hon 'var brunstig ofta'.

Måste man klippa upp sydda ston för att ta baktprov? Jag trodde inte det, men enligt fd ägaren måste man det. De öppnade och tog prov i augusti, riklig växt av e-coli, behandlades och syddes ihop igen. Fd ägaren tyckte jag skulle ge henne en kur hippotrim, och se om det hjälper (dvs utan att ta nytt prov iom att man måste klippa upp då).

Det är inte alls omöjligt hon har e-coli igen, hon är hopplöst dålig på att lyfta på svansen när hon skiter, speciellt när hon har täcke..

Men soms agt, måste man öppna dem för att ta baktprov? Frågan är ju vilket som är bäst både på kort och lång sikt, öppna och ta nytt prov och sy igen, eller provbehandla med hippotrim? *noll koll jag, jag trodde som sagt att man kunde ta baktprov även på sytt sto?*

Du kan ju seminera sydda ston utan att klippa upp dom...

Det beror ju helt på hur mycket de är sydda, och hur tjocka armar man har.

Visst kan man behandla med Hippotrim på känn, men det är ju bättre att ta baktprovet innan, så man vet vad man håller på med.

Mitt fullblod som jag hade var väldigt jobbig med sina brunster. Hon brunstade typ jämt och det var skämmit att fara ut med någon annan häst då hon försökte sticka fram rumpan och "skvätta" på dom.

Mitt senaste halvblod (75% fullblod) var också brustig nästan jämt. Köpte en blandning med munkpeppar och då blev hon bättre att rida iaf då hon blev väldigt tjurig och seg att rida annars. Hon var som ett klister på andra hästar och kunde hålla på att skvätta på stallgången och överallt.

Det jag läst om ditt fullblod i övrigt så låter hon kusligt likt mitt gamla xx.
Även en som jag hade på prov var på det viset.
Så jag brukar tänka "typiskt fullblod".

Jag hade också ett xx som betedde sig precis likadant. Man gick bara bakom henne en gång när hon brunstade, man lärde sig kvickt att det inte var något bra ställe att passera... Hon var inte kul att rida under brunst eftersom hon tvärstannade varje gång man råkade klämma lite för hårt med benen om henne... Och ett pet med pisken utlöste en kaskad (och när hon inte brunstade gick det knappt att rida med pisk).

Det var länge sedan men jag har för mig att de första 3-4 brunsterna var värst, sen blev det något bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Avel Har egentligen ingenting med betäckning/avel att göra min fråga, men den passade bäst här. Treåringen har alltid haft tysta...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka