Tåsträckare som är av... ibland?

S

Suuz

Hästen gick igenom ett taggtrådsstängsel för 11 dagar sedan, veterinär 1 säger att tåsträckaren är av och vi åker till Ultuna. Vissa steg gick hon på hovväggen andra inte. Väl framme har såret svällt upp och hästen går nästan normalt (om än långsammare), veterinärerna där säger att tåsträckaren INTE är av efter noggrann sårrengörning och suturering. Efter 5 dagar får jag hem hästen igen.

Nu när finadyne och penovet kurerna är slut har hästen 3 gånger under samma dag gått på samma sätt som alldeles i början, (när hon ska sätta ner den igen verkar hon förlora all orientering och trillar nästan på sitt eget ben). Och jag känner mig förbryllad. När benet är svullet går hon bra, när det sväller av blir det detta beteende. Under konstant rörelse (skritt) haltar hon inte däremot verkar skon vara snorhal...

Jag har pratat med veterinären som säger avakta, pållen står i boxvila med jättebandage så ingen fara på det sättet. Jag hoppas bara att det är smärta + hala skor (boxvila har gjort henne till en mullvad i betonggolvet) som gör att hon snubblar och stundom halkar. Såret har spruckit upp lite granna men inget enormt.

Hur kommer det sig att en häst kan få samma gång som en häst med trasig tåsträckare fast bara ibland/vissa steg? :confused: Jag hoppas att det inte är något seriöst galet :cry:

Sv: Tåsträckare som är av... ibland?

När min häst slet av tåsträckan så hade han ingen rörelse störning alls, han snubblade inte och var knappt halt. Men har var iofs ett föl när det hände.

Däremot som ettåring, första sommaren, så var han snubblig och "tappade" hoven lite granna.

I dag är han 17 år, och tävlar dressur och kan i vissa lägen snubbla till på det bakbenet, men det är inte alls ofta och har aldrig vållat problem.

När min skadade sig, så var tåsträckan inte av när han kom till Ultuna, de valde att inte operera, men under natten smällde den av helt, och då var det omöjligt att genomföra en op.

Jag skulle kolla med vet som gjort senaste UL hur pass mycket skadad tåsträckan är. Om den är till hälften av eller dyl.
Sedan tycker jag det är märkligt att svullnaden går upp och ner som du beskriver.

Hur kommer det sig att en häst kan få samma gång som en häst med trasig tåsträckare fast bara ibland/vissa steg?

När min häst kapade sträcksenan så kotade han inte över i varje steg. Första dagarna var det mycket, men ändå inte varje steg. Kanske var tredje upp till tionde...? Svårt att säga, han fick ju boxvila sedan.

...veterinärerna där säger att tåsträckaren INTE är av efter noggrann sårrengörning och suturering.

Men här tycker jag de borde sett om sträcksenan var av eller inte, om de öppnade upp sårskadan? När de opererade min häst såg de klart och tydligt att senan var av.

Spana gärna in Freyrs tråd "Jä**a skit!", där finns fler exempel.

Veterinärerna på Ultuna säger att tåsträckaren inte är av (det går jag stenhårt på) men hon har "snubblat" på detta vis många gånger nu... Jag tänker just nu i banorna att:
1. ingen finadyne/penovet längre
2. såret håller på och spricker
Vilket resulterar i att det gör ont! Jag har ögonen på vid gavel och om ett hårstrå ligger på sniskan för jag nästan panik :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 662
Hästvård Ska göra en lång historia kort men igår sprang en av mina hästar rakt igenom staketet och fick 1000 amå sår och slet av halva...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 104
Senast: mimus
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 345
Senast: Messy
·
Hästvård Jag behöver er hjälp lite nu. Tankar och funderingar samt era erfarenheter från när era hästar fått fång. Det här har hänt. Tummen...
2
Svar
30
· Visningar
4 534
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka