Taskiga hovar, vad göra?

M

miryea

Min häst har för taskiga hovar; torra, buckliga och spricker jämt och trakterna är för korta. Hovis är här var 6 vecka för att fixa dom, men jag ser ingen skillnad.
Nu undrar jag om någon har nåt bra tips för att få "till" dom? Har provat med olja en gång/dag i 3 månader.
Någon som provat något och kan lämna tips???

Sv: Taskiga hovar, vad göra?

om du "riktar om" hovarna eller på annat sätt försöker att rätta till dom på liknande sätt, så kommer det ta tid...

Tips på bra olja eller annat har jag tyvärr inte då jag inte provat någon själv, men jag har hört att hovarna ska blötas innan man oljar dem, och ska oljas på medan de är blöta.

om du "riktar om" hovarna eller på annat sätt försöker att rätta till dom på liknande sätt, så kommer det ta tid...

Tips på bra olja eller annat har jag tyvärr inte då jag inte provat någon själv, men jag har hört att hovarna ska blötas innan man oljar dem, och ska oljas på medan de är blöta.

Precis som Toker så har jag också hört att man ska blötas innan man oljar in dom för att det ska ta in ordentligt i hovarna :D

Tack för tips, nu ska vattnas och oljas ;)

Min häst har för taskiga hovar; torra, buckliga och spricker jämt och trakterna är för korta. Hovis är här var 6 vecka för att fixa dom, men jag ser ingen skillnad.
Nu undrar jag om någon har nåt bra tips för att få "till" dom? Har provat med olja en gång/dag i 3 månader.
Någon som provat något och kan lämna tips???

Vi har en fjording med taskiga hovar. det tips jag har är väl:
*fodra med Biotin (rek. av vet)
*fodra med micro balans (det stabilliserar tarmbakterierna, dålig tarmflora kan ge taskiga hovar)
*pensla hovarna med fodertroun (stavning:confused:)
*spraya hovarna med första hjälpen spray
*(extra) som du säker gör/vet;) låt h*n gå utanskor när h*n vinter/sommar vila.
*vi ska nu köpa boots och se om det hjälper så får hon gå barfota i hagen:)

det är väl det jag kommer på just nu:) lycka till :)

helst ska hovarna vattnas minst 30 min innan man oljar dom för att det ska få någon effekt. bara olja gör ingen större skillnad. man kan även massera kronranden med lite linement en gång/dag för att stimmulera tillväxten/öka cirkulationen.

varför är hovarna "buckliga" ? är det foderränder du menar ? är hästen skodd eller oskodd ?

biotin hjälper bara om hästen har brist på det, vi prövade på en häst här för många år sedan i några år men på henne gjorde det ingen som helst skillnad...bara stort hål i plånboken ;)

att se resultat på hovarna tar månader...minst ;)

helst ska hovarna vattnas minst 30 min innan man oljar dom för att det ska få någon effekt. bara olja gör ingen större skillnad. man kan även massera kronranden med lite linement en gång/dag för att stimmulera tillväxten/öka cirkulationen.

varför är hovarna "buckliga" ? är det foderränder du menar ? är hästen skodd eller oskodd ?

biotin hjälper bara om hästen har brist på det, vi prövade på en häst här för många år sedan i några år men på henne gjorde det ingen som helst skillnad...bara stort hål i plånboken ;)

att se resultat på hovarna tar månader...minst ;)

Vet inte varför dom är buckliga, i hovranden börjar det, sedan fortsätter det ner över hoven. Vet inte riktigt vad foderränder är...:confused:
Han har gått oskodd på bakfötter i tre månader men han slog upp så mycket även när han gick på betet så han fick skor på sig. Testade igen iår men han slog upp framhoven riktigt mycket så jag slog på skor igen. Vet att det tar tid att få ordning på dom, men jag vill ju se nån (pytteliten) skillnad efter två/tre månader.

Vi har en fjording med taskiga hovar. det tips jag har är väl:
*fodra med Biotin (rek. av vet)
*fodra med micro balans (det stabilliserar tarmbakterierna, dålig tarmflora kan ge taskiga hovar)
*pensla hovarna med fodertroun (stavning:confused:)
*spraya hovarna med första hjälpen spray
*(extra) som du säker gör/vet;) låt h*n gå utanskor när h*n vinter/sommar vila.
*vi ska nu köpa boots och se om det hjälper så får hon gå barfota i hagen:)

det är väl det jag kommer på just nu:) lycka till :)

Biotin låter bra, vill ju även testa nåt "inifrån".

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 100
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka