M
Martenix
Bakade en kladdkaka med salt kolatäcke och hallontryffel till makens födelsedag för några veckor sen. Blev SÅ god!Visa bifogad fil 24994
Vilken fin!
Recept?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bakade en kladdkaka med salt kolatäcke och hallontryffel till makens födelsedag för några veckor sen. Blev SÅ god!Visa bifogad fil 24994
Tack!Vilken fin!
Recept?
Åh vad gott- Läste receptet och det lät riktigt gott!Tack!
Jag utgick från detta https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2016/08/20/kladdkaka-med-kola/ men brynte smöret ordentligt innan så det blir riktigt nötig smak. Hade hellre haft några grader lägre temp på kolan för den blev i hårdaste laget. Och 25 minuter i ugnen för kladdkakan var alldeles för lång tid för vår ugn, men det varierar ju.
Hallontryffel gjorde jag på 2 dl tinade hallon, värm med 2 msk grädde och mixa när det precis börjat koka. När den är slät, i med 80 gram vit choklad och sen in i kylen
Ja den rekommenderas verkligen!Åh vad gott- Läste receptet och det lät riktigt gott!
Angående kolan, hon hade den till 126 grader innan hon tog av den, det gör den stenhård. Brukar ha 123 grader när jag gör kola till julen och vill då ha en del motstånd.
Kanske några stycken sådana här? Har inte själv provat ännu, men verkar inte alltför komplicerat och låter VÄLDIGT gott !
https://www.ica.se/recept/monas-brownietarta-med-hallonmousse-715221/
Botten går nog utmärkt att frysa, men moussen känner jag mig tveksam till.Den där lät riktigt smaskens! Tror du den går att frysa?
Schnyggt!!! Och vad gott det låter!Bakade en kladdkaka med salt kolatäcke och hallontryffel till makens födelsedag för några veckor sen. Blev SÅ god!Visa bifogad fil 24994
De lät godaTill specialkostarna (en vegan, men mjölkproteinallergiker och en vetestärkelseallergiker) gjorde jag en anpassad variant av dessa:
https://www.ica.se/recept/havreflarn-med-citronsmorkram-721989/
Tog glutenfria havregryn, bytte mjölet mot cocosmjöl och lite potatisdito. Ersatte smör och mjölk med mjölkfritt margarin. Gjorde liknande till jul, men denna gången blev de finare
Någon variant på Baklava? Jag hade annars kollat hos typ Zeina för inspiration eller andra som är duktiga på recept från typ Marocko/Turkiet/Iran/Afghanistan alternativt Italien och Grekland - för det känns som att det är enklare att hitta roliga recept med pistasch i dom kökenJag har handlat på mig pistaschcurd. Någon som har tips på vad det kan passa till?
Jag hade velat ha det till någon form av bakverk eller dessert, men hittar ingen inspiration på nätet. Tilläggas kan att jag inte tål ägg, vilket försvårar en aning.
Jättesvårt att råda. Men jag hade nog satsat på färdiga tårtbottnar för att spara tid. ICAs chokladbottnar är riktigt goda, tycker jag.Hörni, om man skulle få för sig att vilja göra sitt livs första tårta... Och vill ha något som kan göras dagen innan... Och som inte kräver för mycket specialingredienser... Och som inte tar mer än 2-3 timmar att göra... Och som inte är för sötsliskigt eller "för mycket" på något vis... Vad gör man då?
Jag har såklart gjort standardgrejer som kladdkaka, cheesecake, paj och liknande innan men känner att jag skulle vilja experimentera med något lite mer avancerat. Har dock inte tillgång till någon direkt specialutrustning förutom en sprits med lite olika "munstycken".
Förslag?
Jag vet inte vad du menar med för mycket?Hörni, om man skulle få för sig att vilja göra sitt livs första tårta... Och vill ha något som kan göras dagen innan... Och som inte kräver för mycket specialingredienser... Och som inte tar mer än 2-3 timmar att göra... Och som inte är för sötsliskigt eller "för mycket" på något vis... Vad gör man då?
Jag har såklart gjort standardgrejer som kladdkaka, cheesecake, paj och liknande innan men känner att jag skulle vilja experimentera med något lite mer avancerat. Har dock inte tillgång till någon direkt specialutrustning förutom en sprits med lite olika "munstycken".
Förslag?