Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Behövde hjälp med att bära in drygt 20 kartonger igår men orkade inte göra det själv. Ställde mig och bakade en blåbärspaj och bjöd in min kusin och hans sambo med det dolda syftet "bärhjälp".
Jag tycker att surdegs-Martin är bra och begriplig (pain de Martin trpr jag bloggen heter). Det var så min sambo började, genom att läsa hans blogg och hans äldsta bok - nu är han fast i surdegsträsketJag vilö ha era bästa surdegstips! Har gett mig attan på att lära nig baka dem själv så att jag inte ruinerar mig på Leijon stenugnsbageri som ligger ~600 m härifrån
Blåbärspaj med inbakad vaniljkräm
Blåbärspaj med inbakad vaniljkräm
RECEPT
Pajform på ca 20-22 cm, räcker till 6-8 personer
Pajdeg
200 gram smör
4 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 dl havregryn
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Mixa alla ingredienser utom havregrynen (de ska tillsättas senare) i en matberedare.
3. Tryck ut 2/3 av degen i en pajform
Vaniljkräm
4 dl mjölk
4 äggulor
2 msk strösocker
2 msk maizena
3 tsk vaniljsocker
1. Blanda alla ingredienser utom vaniljsockret i en kastrull och låt det sjuda på svag värme under vispning tills det blir en tjock kräm.
2. Låt den svalna något och tillsätt sedan vaniljsockret.
Montering av paj
3 dl frusna blåbär
0,5 msk potatismjöl
1. Bred vaniljkrämen över den obakade pajdegen i pajformen.
2. Lägg blåbären uppblandat med potatismjölet över vaniljkrämen.
3. Blanda resterande pajdeg med havregrynen och smula över pajen.
4. Baka i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter tills pajen fått fin färg.
Min egna notis:
Hade i typ 1 dl mer bär samt så bör man låta den stå ett litet tag så vaniljkrämen stabiliserar sig lite innan man skär upp den
Chokladcheesecake av sorten som gräddas i ugn med färskostswirl? Eller en devils chokolat cake?Åh jag älskar att baka! Ska på klassåterträff i helgen och jag har paxat bakningen till knytisen vi ska ha. Mitt svåraste är att välja VAD jag ska baka. Det är ca en timmas bilfärd så bör inte vara någor fryst. Jag gillar att baka chokladigt, var innte på en kokostosca först men var inte så längesen jag bakade en, så därför skulle det vara kul att baka något annat. Har ni tips (med eller utan choklad)?
Chokladcheesecake av sorten som gräddas i ugn med färskostswirl? Eller en devils chokolat cake?
Tack! Den måste jag testa