Tarmvred!?

K

Karinkallberg

Min pappas gamle trotjänare låg död i sin box imorse.
Atlas var en 15 årig ardenner som pappa ägt i tio år.
Jag var sist i stallet igår kväll, tog in hästarna vid 19-tiden. Atlas var då som vanligt pigg och glad, åt sitt foder som vanligt och betedde sig inget annorlunda på något sätt.

När jag hämtade honom från hagen så var han lerig, då han tidigare under veckan haft täcke på sig ute pga nederbörd så tänkte jag mer att han kanske tyckte det var skönt att vara "naken" och därför rullat sig så..
Jag var kvar i stallet till strax efter 20:30 och pappa kom kl 07 imorse.

Ingen Atlas gnäggade, pappa undrade varför han inte stod upp som han alltid annars gör och gick fram till boxen och får se honom ligga alldeles livlös.
Han hade ätit allt sitt kvällshö och druckit halva vatten hinken, inget bajs fanns alls i boxen och vanligtvis bajsar han rejält under en natt.
Det syns på väggarna i boxen att han rullat och skrapat i väggarna.
Usch jag känner mig alldeles tom innombords!

Om han bara hade visat ett minsta tecken på att något var fel...tänk att sånt här kan hända över en natt!
Stackars Atlas, jag mår så dåligt över att han måste ha lidit så fruktansvärt och vi inte var där och kunde hjälpa honom.
Har någon av er på Bukefalos varit med om något liknande?
Jag saknar våran gamle kluns!

Sv: Tarmvred!?

Så sorligt:cry:. Vill skicka en kram till er och förstår hur fruktansvärt det måste kännas. Det kan gå snabbt om det vill sig illa, äta gör dom tills de tar sitt sista andetag då det är den sista instinkten som lämnar hästen. På jobbet fick en häst tarmvred i somras som slutade med avlivning. Han ville ändå äta trots smärtorna vilket jag inte tillät. Så att er häst hade ätit och druckit behöver inte betyda att han inte hade fått det redan på kvällen. Det kommer ju anfall i omgångar och det kanske precis hade hänt och inte börjat visa sig än. Jobbigt när man aldrig får reda på sanningen men ni hade ju inte kunnat göra nåt då hästen va symtomfri när du gick. Kram

lider med er, usch o fy, man känner sig ganska otilräcklig när sånt här händer:cry:.

Va med om nått liknande för många år sen,när ett av våra ston ant. fick kolik under natten och då rullat sig o fastnat(hon stog i spilta) hittade henne på morgonen med huvet mellan bakbenen, vi fick loss henne o fick dra ut henne på en presenning med traktorn. Djurambulansen kom o körde henne till klinik, men hon gick inte att rädda:cry:, va nog de värsta jag har vart med om:cry:.
Är väldigt glad att vi inte har haft nån mer kolik häst, peppar peppar.

Styrkekram

Vi fick ta bort vårt sto på onsdag morgon.:cry: Hon åt maten sin på tisdag kväll, hon kastade inte sig över den som vanligt, men åt nog. På morgonen låg hon i uteboxen, magen dubbelstorlek. Hon krampade och andades våldsamt. Vi fick upp henne men hon föll ihop ute på gräsmattan. Vi fick ringa efter en jägare som kom direkt och skjöt henne. :(

Lider med dej, det är jätte jobbigt. Speciellt då man tänker hur hästen plågats och man själv legat inne och sovit.

Tack alla för snälla ord!
Jag var till stallet nu på morgonen och det är så oerhört tomt och tyst utan Atlas.
Inte roligt att mötas av en tom box istället för en gnäggandes glad ardenner.
Jag har inte sovit många timmar inatt och känner mig på någotsätt skyldig även om jag vet att jag inte kunnat gjort annorlunda.
Igår när slaktbilen kom och hämtade honom så kom det blod och någon tjockare blodfärgad vätska ur baken på honom, jag antar att tarmen brustit?
Buken var alldeles uppsvälld.
Pappa och min sambo var med och hjälpte till att få honom på lastbilen.
Usch jag vill aldrig vara med om något sådant igen!
Så tragisk död för stackars Atlas, jag önskar jag kunde hjälpt honom!
Styrke kramar också till dig som förlorade din häst i onsdags.

När tarmen vrids så fortsätter ju hästens salivutsöndring ändå och hästen sväljer saliv. Till slut så fylls magsäcken med magsaft och saliv och om den inte spricker på en gång så börja det läcka ut gifter och det blir blodförgifning, spricker det någonstans så går det ännu fortare. Det kan säkert vara så att när han nu va avslappnad att det som spruckit rann ut, att det va tjockare vätska som va blodfärgat vet jag inte men efter en tid så stelnar ju blodet till efter ens död. Hoppas du inte lägger skulden på dig själv även hur lätt det är när något sånt här händer. Men det är så orättvist och gör så ont när något sånt här inträffar men du kunde inte hjälpa det.

Åh jag lider verkligen med dej och din pappa, så fruktansvärt hemskt.

Tänk på att hans sista kväll var alldeles som vanligt, ingenting du kunde ha gjort hade förhindrat det som hände.
Även om någon hade kommit ut när han fick symptom så är det osäkert om ni hade kunnat hjälpa honom.
Vid riktig tarmvred, vilket det låter som, handlar det bara om minuter i värsta fall. De måste opereras genast om de ska ha någon chans och även om en operation hade varit möjlig är det tyvärr mycket som kan gå fel både vid sövning, operation och uppvak.

Även om den dagen känns avlägsen så kommer du kunna minnas honom med ett leende istället för med tårar, med glädje istället för med smärta.

Tröstkramar i mängder till dej och din pappa.

Det behöver inte vara tarmvred. Har själv två gånger råkat ur för att hästar mycket plötsligt dött av inreblödningar. Den ena var bara måttligt irriterad på kvällen, vi trodde det var flugor som irriterade henne och helt död på morgonen.
Den andra gick på 15 minuter från att helt lugnt gå och beta på betet till att kasta sig handlöst omkring. Så i de fallet fick snabbt ut veterinär men det gick ändå inte att göra något. Hästen dog i sin box när fick dropp inför transport till sjukhus. Det hela gick så fort att hon höll på att landa på veterinären.

Min pappas gamle trotjänare låg död i sin box imorse.
Atlas var en 15 årig ardenner som pappa ägt i tio år.
Jag var sist i stallet igår kväll, tog in hästarna vid 19-tiden. Atlas var då som vanligt pigg och glad, åt sitt foder som vanligt och betedde sig inget annorlunda på något sätt.

När jag hämtade honom från hagen så var han lerig, då han tidigare under veckan haft täcke på sig ute pga nederbörd så tänkte jag mer att han kanske tyckte det var skönt att vara "naken" och därför rullat sig så..
Jag var kvar i stallet till strax efter 20:30 och pappa kom kl 07 imorse.

Ingen Atlas gnäggade, pappa undrade varför han inte stod upp som han alltid annars gör och gick fram till boxen och får se honom ligga alldeles livlös.
Han hade ätit allt sitt kvällshö och druckit halva vatten hinken, inget bajs fanns alls i boxen och vanligtvis bajsar han rejält under en natt.
Det syns på väggarna i boxen att han rullat och skrapat i väggarna.
Usch jag känner mig alldeles tom innombords!

Om han bara hade visat ett minsta tecken på att något var fel...tänk att sånt här kan hända över en natt!
Stackars Atlas, jag mår så dåligt över att han måste ha lidit så fruktansvärt och vi inte var där och kunde hjälpa honom.
Har någon av er på Bukefalos varit med om något liknande?
Jag saknar våran gamle kluns!

vad hemskt :cry:
vi har ofta hästar i vårat stall som får kolik men det har gått bra men man har ju fått varigt uppe några nätter och promenerat med hästar.
hoppas att du känner dig bättre snart

Usch! Jag lider verkligen med er!

Jav vill inte skrämma dig men det du skrev:

Igår när slaktbilen kom och hämtade honom så kom det blod och någon tjockare blodfärgad vätska ur baken på honom, jag antar att tarmen brustit?
Buken var alldeles uppsvälld.

Det få mig att tänka på mjältbrand.
"Kadavret har ofta ofullständig likstelhet och det kan rinna mörkt, okoagulerat blod ur kroppsöppningarna."

Om kroppen var stel så är det nog ingen fara. Men det kan vara bra att ha i bakhuvudet när ett djur dör oväntat...

Sköt om er!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 240
Senast: cactuspower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix