Tarmslemhinna i bajs - eller vad??

Asa_S

Trådstartare
Skulle lasta för hemfärd på tävlingsplats och i högen som hästen lämnade fanns något som jag aldrig sett tidigare. Det låg slem på väldigt begränsade delar av skiten, men inte bara slem utan annat också, som "foster" eller "fågelungar fast utan skelett", alltså troligtvis blodblandat. Min första tanke var att det var mask, men det såg mer ut som slemtrådar, om det var mask var de isåfall döda och delvis "förruttnade". Dock tycket jag efter lite studium inte att det såg ut som mask utan mer som slemhinnor. Jag lastade in högen för vidare koll hemma, men tyvärr har hästen lyckats trycka mellanväggen åt sidan och massakrerat hela skithögen så det fanns inget kvar att se. Det mesta var ungefär samma färg som skiten men även partier som var röda/lila/blekablandade i "mitten" av det andra.

Hästen är sig inte olik, äter och dricker som vanligt men var på sin första tävling på 9 år om det har någon betydelse. Skiten i sig var normal, inte lösare än vanligt utan bollar.

Har någon sett något liknande? Det är ju helg och hästen ser inte ut att lida så jag tänker inte ringa vet förrän på måndag - om inte någon här har en fullständigt naturlig förklaring på detta?

Sv: Tarmslemhinna i bajs - eller vad??

Jag har ingen naturlig förklaring på det, men det första jag kommer att tänka på är koagulerat blod?
Det kan ju se allt från ljusrött till nästan svartblått ut..och koagulerat blod blir ju "slemliknande"..

men då skulle ju frågan vara, vart kommer det ifrån??

Tja, jag undrar med vart det kom ifrån. Inget liknande fanns vid mockningen i morse heller.

Puttar upp...

Har absolut ingen aning, men jag spånar lite. Kan hästar få blod i skiten om de har magsår?

Kan din häst ha käkat något konstigt? (Nu vet jag inte vad det skulle vara som ser ut som det du beskriver...).

Skriv gärna om du får en förklaring på vad det var - låter onekligen lite läskigt.

Är inte hundra på hur det är för hästar men hos människor kan magsår orsaka blåaktigt/mörkrött blod i skiten.

Har haft en tävlingshäst med exakt samma "problem" var i kontakt med veterinär och blev rekomenderad probiotika , då det enligt vet var att hästen var nervös i samnband med tävling transportering och att det då var nått slem i tarmarna som följde med, detta var många år sen så jag kommer inte ihåg exakt men det blev skillnad sen han fick tillskottet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka