Tarminflammationer, överkänslighet och mat...

feel

Trådstartare
Jaa det handlar den här tråden om ;)

Min lilla Chihuahua har väldigt känslig mage, har haft tarminflammation 3 gånger som behandlats. Fick speciellt dietfoder från veterinären men han är väldigt kräsen och vägrade verkligen äta av de 2 sorterna vi fick med oss hem. Veterinären tror att han förmodligen är allergisk mot någonting i maten.

Nu äter han Royal Canin Sensible men är inte riktigt bra i magen, men betydligt bättre än när han åt vanlig Royal Canin, men får fortfarande ont i magen och diarre.

Vad ger ni åt era känsliga, kräsna hundar? Har läst om färskfoder men det verkar väldigt bökigt då jag har liten frys och är ofta ute och reser med hunden.

Sv: Tarminflammationer, överkänslighet och mat...

Min lilla Chihuahua har väldigt känslig mage, har haft tarminflammation 3 gånger som behandlats. Fick speciellt dietfoder från veterinären men han är väldigt kräsen och vägrade verkligen äta av de 2 sorterna vi fick med oss hem. Veterinären tror att han förmodligen är allergisk mot någonting i maten.

Nu äter han Royal Canin Sensible men är inte riktigt bra i magen, men betydligt bättre än när han åt vanlig Royal Canin, men får fortfarande ont i magen och diarre.

Vad ger ni åt era känsliga, kräsna hundar? Har läst om färskfoder men det verkar väldigt bökigt då jag har liten frys och är ofta ute och reser med hunden.

Vilka foder var det ni fick rekomenderade och som din hund inte åt?

Jag har en tik med mycket känslig mage som också haft inflammationer. Hon äter Specific CID och det fungerar kanonbra för hennes mage. Något som hjälpt henne m y c k e t med är Stomax. Mer om det kan du läsa här: http://www.biopet.se/indexse.htm klicka på Stomax när du kommer till sidan!

Min ena hund är nyopererad(tarmar m.m.) och äter ett mkt lättsmält foder som är milt och snällt för tarmarna.

Det heter Hills i/d, mer info finner du här.

http://www.hillspet.com/zSkin_2/pro...8474395183417&bmUID=1188771979423&bmLocale=sv

Bäst är att försöka få reda på OM hon är överkänslig mot något ämne, och isåfall vad.
Jag vet att det inte är lätt, har själv en av hundarna under allergiutredning.

Royal Canin allergenic (tror jag det hette, nåt liknande namn iaf) och en annan Royal Canin sort som jag inte minns namnet på. Men det var iaf foder som bara jag kan köpas hos veterinären.

RC hypoallergenic (hur det nu stavas) kan köpas i vanliga butiker. Det är det enda fodret min kompis hund, som är allergisk mot ALLT, kan äta. Har du inte testat det än så gör det.

Hypoallergenic hette det ja, men de sa att det bara fanns hos veterinär?

Hur som helst så totalvägrar vovven äta det.

Ja svaret för min hund var hästskit;)

Vi behandlade hans stackars mage och tarmar i flera omgångar men inget hjälpte:crazy: inte diet mat och inte medicin.

Sen började jag jobba på ridskolan och han var ju givetvis med, han åt hästskit givetvis och spydde som en gris ett par dagar:angel: men sen helt plötsligt blev magen normal:D och han gick äntligen upp i vikt:)

Så hästskit kan jag rekomendera:rofl::rofl::rofl:

Färskfoder brukar vara toppen för hundar som är känsliga och kräsna, ger själv det till min allergihund.

Problemet är att jag har 25 mil till närmsta affär som säljer färskfoder...

Jag tycker helt klart att Du ska prova Stomax på din hund,
det är som ett pulver som du lägger över hundens mat, det ska
svälla lite i vatten. Läste du om det på länken jag gav dig?
Det har hjälpt många hundar med problemtarm/mage.

Å andra sidan är inte hästskit så käckt eftersom nyligen avmaskade hästars avföring är giftig.

Å andra sidan är inte hästskit så käckt eftersom nyligen avmaskade hästars avföring är giftig.

Ber såååå mycket om ursäkt:smirk:

Menar givetvis: ge hästskit från en häst som är kärnfrisk och ej avmaskad den senaste månaden:angel:

Senast ändrad:

Min hund har kronisk tarminflammation. Har testat flera olika foder och bla färskfoder som han blev jättedålig av. Han äter nu Specific ID som är det bästa jag testat. Plus jag ger honom aloe vera som är anti inflammatoriskt. Han har gått från att bajsa 8-10 ggr per dag till ca 2-3 ggr per dag och är mycket bättre i magen.

RC hypoallergenic (hur det nu stavas) kan köpas i vanliga butiker. Det är det enda fodret min kompis hund, som är allergisk mot ALLT, kan äta. Har du inte testat det än så gör det.

RC Hypoallergenic är ett veterinärsfoder och kan bara köpas hos veterinärer.Man kan i vissa fall köpa det på djuraffärer men då krävs det ett recept från veterinär.
Min hund har ätit Hypoallergenic i snart ett år och visst,ibland matvägrar han i flera dagar.Då han har känsliga tarmar så törs jag inte ge honom något annat foder utan jag väntar ut honom.

RC Hypoallergenic är ett veterinärsfoder och kan bara köpas hos veterinärer.Man kan i vissa fall köpa det på djuraffärer men då krävs det ett recept från veterinär.
Min hund har ätit Hypoallergenic i snart ett år och visst,ibland matvägrar han i flera dagar.Då han har känsliga tarmar så törs jag inte ge honom något annat foder utan jag väntar ut honom.

Min äter heller inte så bra i perioder. Har disskuterat dett amed många veterinärer och alla säger att en hund svälter aldrig sig själv. De äter när de behöver. Så det är bara trams som många gör att de blandar i massa gott och annat i maten då deras hund inte äter en dag. de gör det bara värre för sig själva och hunden ju. De lär hunden att äter jag inte så får jag något godare sen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka