Tarminflammation/Colit

Tarminflammation

Trådstartare
Min häst har drabbats av tarminflammation. Ingen känd orsak. Hon har stått på klinik en vecka och är nu hemma. Hon har ätit penicillin samt inflammationshämmande i 8 dagar. Väl hemma ska vi fortsätta med inflammationshämmande (metacam).

Hon är rejält uttunnad efter att inte ha ätit samt bara stått på box i en dryg vecka.

Hästen ska ha fri tillgång på grovfoder (äter än så länge) samt små portioner av betfor (det ville hon inte ha). Jag fick också ge henne en näve eller så av lucern (äter med glädje). Jag ska ge mag-tarm för att försöka skona magen från metacamet.

Finns det någon som haft häst med tarminflammation? Helst där det gått bra! Vad har "era" tarminflammtioner berott på om det finns nån känd eller misstänkt orsak? Allmänna råd om skötsel?

Sv: Tarminflammation/Colit

Min förra häst drabbades av akut colit pga medicinering med NSAID efter en operation(stog på kliniken när hon blev dålig, titthålsoperation av en tumör på äggstocken). Hon dog tyvärr på mindre än ett dygn trots blodplasma och all medicinering som var möjlig:( Så tyvärr ingen glad historia eller billig för den delen:/

Jag har haft.
Det gick bra även om hästen visade grava förgiftningssymtom från feljäsningen.
Det var gissningsvis något i miljön, mest sannolikt ruttna foderrester i hagen.
Men även hagens naturliga vatten kunde misstänkas.
Det vattnet stängslades då bort och vi dunkade i stället ut i balja.
En ytterligare häst visade senare lindriga symtom men fick omedelbart (efter kontakt med den veterinär som behandlat den första hästen på klinik) finadyn som jag hade hemma för säkerhets skull.
Och den hästen repade sig på några timmar.

Det hände bara den vintern och kan ha kommit av konstiga saker som dumpats uppe i skogen längs det vattendrag som passerade genom hagen.

Skönt att det gick bra (det är sånt jag vill höra). Smutsigt vatten kan säkert vara en anledning här också, hon blev sjuk i samband med att det hastigt töade och blev mycket vatten i hagen. Hon gillar att dricka i vattenpölar och dylikt.

Tog det lång tid innan hästen blev helt återställd? Några bestående matproblem?

Jag beklagar.

Jag tycker det känns lite jobbigt att min häst nu får metacam (visst är det nsaid?). Hon fick iofs en medvetet ngt låg dos för att spara magen.

Ja det tog ett tag.
En vecka på klinik och någon månad hemma.
Men vården var ganska så enkel hemma.
Tillbaka i lösdriften bland kompisarna och intag för medicinering 2ggr/dag.

Inga bestående problem alls.

Vatten åker ju ner i tarmen utan att passera den bakteriedödande syran i magen så det är en lätt väg in för bakterier.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 498
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 745
Senast: Sassy
·
Hundhälsa I väntan på veterinärtiden imorgon tänker jag passa på att fråga er om nån har nån tanke. Har en terv på ca halvåret som magen krånglar...
Svar
5
· Visningar
2 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka