Tåriktning

LinnéaL

Trådstartare
Vad ser ni som fördelar och nackdelar med att tårikta vid skoning? Överrullningen borde ju underlättas, men påverkar det kotlederna på något negativt sätt? Vad har ni för tankar?

Sv: Tåriktning

Tåriktning ärbra för kotlederna, då det underlättar överrullningen :smirk:

LinnéaL skrev:
Vad ser ni som fördelar och nackdelar med att tårikta vid skoning? Överrullningen borde ju underlättas, men påverkar det kotlederna på något negativt sätt? Vad har ni för tankar?

Precis som någon sagt, kotleden SKONAS av tåriktning.

Min unghäst är tåriktad fram just för att hjälpa kotlederna.

Inser att jag låter lite korkad i mitt inledande inlägg... :o

Jag förstår förstås att tåriktning skonar kotleden, det ser man ju med blotta ögat när man tittar på hur en tåriktad häst rör sig. Det jag undrade var om någon kände till några negativa konsekvenser utöver de positiva så att säga.

Och sedan var jag lite allmänt nyfiken på vad folk tycker om tåriktning.

Min häst är tåriktad runt om, just för att skona lederna.

Tja, valacken tåriktade vi först bara bak, för att hjälpa hans has. Det fick följden att han blev för kvivk bak i förhållande till fram och slog i sko. Så vi tåriktade fram med, men han mördare fortfarande skor. Så för hans del blev det mer nagtivt med tåriktning bak än ingen tåriktning bak, trots att tåriktningen skonar lederna. Så han går tåriktad enbart fram.

De negativa effekter jag sett/kan tänka mig är om hästen blir FÖR snabb eller rullar över FÖR snabbt. Men i övrigt vet jag iaf inga negativa långsiktsbiverkningar, dvs fungerar tåriktningen som tänkt så är det 'bara bra effekt'.

Har funderat på detta med tåriktning, och hade tänkt fråga hovslagaren idag men glömde såklart bort det. Hur går det till rent praktiskt, går det att rikta skorna "på det hållet" även när man kallskor? När jag jobbade som hästskötare hade vi världens bästa hovis som varmskodde, och jag tog då för givet att det bara gick att göra med varma skor?
Har ju en unghäst som fått problem med hö framkota pga diagonal avlastning av v bak (benbit i hasen, bortopererad), så jag har funderat kring om tåriktning kanske kunde va nåt. peppar peppar så är han fräsch nu, men allt som kan underlätta är ju att fröedra!

Hannely skrev:
Har funderat på detta med tåriktning, och hade tänkt fråga hovslagaren idag men glömde såklart bort det. Hur går det till rent praktiskt, går det att rikta skorna "på det hållet" även när man kallskor? När jag jobbade som hästskötare hade vi världens bästa hovis som varmskodde, och jag tog då för givet att det bara gick att göra med varma skor?
Har ju en unghäst som fått problem med hö framkota pga diagonal avlastning av v bak (benbit i hasen, bortopererad), så jag har funderat kring om tåriktning kanske kunde va nåt. peppar peppar så är han fräsch nu, men allt som kan underlätta är ju att fröedra!

Jodå, det går att tårikta när man kallskor med, fast det är ju givetvis betydligt knepigare än när man varmskor. Men min hovis kallskor, och tåriktar. Men det märks vilken extratid det tar jmf med 'icke-riktad' tå..

Anser absolut tåriktning vara bäst då det skonar senor osv och hästen sliter skorna jämnt,dessutom snubblar dom oftast inget av det som dom kan göra utan.Har en jättebra artikel om tåriktning skriven i en hovslagartidning som ges ut i flera länder där det tas upp fördelar och dessutom myter om varför det inte skulle vara bra,där det förklaras varför det ÄR bra!(hängde du med där :D )
Kan försöka scanna in artikeln om jag lyckas vid tillfälle.

Jag hängde med i hela resonemanget ;)

Du får jättegärna scanna in artikeln om du har möjlighet! :)

Liknande trådar

Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: Myzan87
·
Samhälle Jag har fått inse att jag inte kommer ha råd att köpa lägenhet i Lund 🫠 Så funderar nu på att flytta tillbaka till Malmö, där jag är...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 749
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna