tåriktade skor och brodd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pacific
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 370
P

Pacific

Hur påverkar det hästen som har tåriktade skor att man broddar i trakterna? Att brodda tån blir ju svårt. Blir det någon skillnad om man jämför med vanliga platta skor? Jag inbillar mig att vinkeln blir lite knasig.

Är kanske bara förvirrad.

Sv: tåriktade skor och brodd

Hur påverkar det hästen som har tåriktade skor att man broddar i trakterna? Att brodda tån blir ju svårt. Blir det någon skillnad om man jämför med vanliga platta skor? Jag inbillar mig att vinkeln blir lite knasig.

Är kanske bara förvirrad.

Att sätta i brodden före riktning kanske är en lösning ?????? Brodden i tån är ju den som är mest effektiv. Finns möjlighet till att göra extra broddhål för att sätta på lämpligare ställe? Eller en 6 broddssko.
Tror inte jag fattar riktigt vad du menar.

Han är skodd för ca 2 veckor sen, så jag får nog klara mig med det som är. Om det inte verkligen visar sig behövas ny skor. Hästen promeneras 10-20 min om dagen och står resten av tiden i sjukhage/box så jag tror inte det behvös så jättemkt broddar för att det ska fungera.

Det finns broddhål i trakten men jag tycker det känns som vinkeln blir extra fel när dom är riktade än när dom är vanligt platta.

sorry om det är luddigt.

Det finns ett speciellt sjukbeslag som heter PG, testat det ?
Det är iofs ett ganska dyrt beslag men det funkar klockrent. Lätta aluminiumplattor på hoven, utbytbara plast "grodor" som är slitsulor. Det finns vinter "grodor" som är full av "dubbar" under. Som sagt ett dyrt beslag i både inköp och påsättning men det funkar bra , ett tips är att köpa extra grodor på engång. De blir svåra att skruva bort om de slits för mycket. Vad är det för problem med hästen ?

Nej jag har inte provat något annat beslag. Hästen är opererad i båda bak (artroskopi) för ca 1 mån sen skoddes med dessa skor för ca 2-3 veckor sen. Men det blir lite svårt att gå promenader nu utan brodd.

Varför inte be din hovis att borra två nya hål där tåriktningen slutar?

Det finns ett speciellt sjukbeslag som heter PG, testat det ?
Det är iofs ett ganska dyrt beslag men det funkar klockrent. Lätta aluminiumplattor på hoven, utbytbara plast "grodor" som är slitsulor. Det finns vinter "grodor" som är full av "dubbar" under. Som sagt ett dyrt beslag i både inköp och påsättning men det funkar bra , ett tips är att köpa extra grodor på engång. De blir svåra att skruva bort om de slits för mycket. Vad är det för problem med hästen ?

Fel!
Det du beskriver är PG skor och ingenting annat.
Pg beslag ser lite annorlunda ut.

Beslaget används just mest som beslag. Metallplattan har en tjock ditlimmad gummisula ala bildcäk.

Skon består av en platta, där man sedan kan skruva fast olika grodor som har olika hårdhet/svikt osv.
Används av en del inom travet till tävling. Inget renodlat beslag alltså.

Jahaja! Får väl be om ursäkt då jag använde fel namn på SKON, hade inte en aaaning om att det fanns båda delarna. Men det är skon jag menar och ingenting annat, den sömmas fast precis lika som vanlig hästsko fast med aluminiumsöm. Eftersom aluminiumet erglar sönder med "vanlig" söm.

Ett beslag är något som spikas fast på hoven vad det nu är ,så tror faktiskt inte att din teori stämmer.Kärt barn har många namn...

att sätta brodd i tån på en riktad häst är ju inte så smart då det där riktning förlorar poängen.

att brodda i trakten på de hästar jag haft är inga problem enligt min erfarenhet, min veterinär och min hovslagare.

ok tack så mkt. Det var det jag undrade.

Jag har tåriktade skor fram samt traktbrodd. Ska inte vara ngr problem enligt min hovslagare.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag får varma fötter och klarar inte av heltäckande skor på sommaren. Jag har precis köpt ett par Birkenstock som jag ändå tycker...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 036
Senast: hundtant
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
453
Senast: tara
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder...
2
Svar
26
· Visningar
812
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka