Tar lodjur katter?

aprilmaj

Trådstartare
Det är så spännande, för vi har lodjursspår härutanför, tjugo meter från huset. Men så funderar jag på katterna. Tar lon katter? Mina katter är i och för sig fegisar som inte törs vara ute mer än en kort stund utan mattes närvaro. Men hönsmatte som jag är, så tänker jag att det kan gå fort om det vill sig illa. Finns det anledning att vara orolig?

Får passa på att fråga om räven också, tar den katter? Har en som jag ser varje dag på fältet 50 m från huset.
 
Sv: Tar lodjur katter?

Lodjur kan ta mindre rovdjur som katter, men eftersom lodjur är nattdjur och skygga för människor tror jag att risken är väldigt liten att de tar en katt som är ute dagtid en stund på tomten. Allra minst är risken förstås om du följer med när katterna är ute.

Detsamma gäller rävar. Rävar kan dessutom inte klättra i träd, så risken att en frisk och pigg vuxen katt blir tagen av räv är nog liten tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Tar lodjur katter?

Tack för svar! Här kommer en till fundering som jag hoppas du/någon annan kan svara på:

Vad räknas som natt för ett nattdjur, tro? Jag går ut med katterna halv fem på morgonen första gången. Sista gången strax före tio på kvällen.

Har ingen "riktig" tomt utan bor i skogen. Här springer rådjur, vildsvin och räv utanför huset. Skogsägaren jagar inte, så det är som en fristad för alla djur. Perfekta marker för lo, skulle jag tro. Det är en ynnest att få bo såhär.
 
Sv: Tar lodjur katter?

Från kvällning till gryning så lodjuret kan nog vara aktiv när du är ute med katterna. Dock lär lodjuret hålla sig borta från dig.
 
Sv: Tar lodjur katter?

Då ska jag inte låta dem vara ute själva så länge jag ser lospår. Tack för svar!
 
Sv: Tar lodjur katter?

Ja, du måste følja med ut. Jag har hørt om lodjur som tagit katter mitt på blanka førmiddagen också! Dom ær skygga, men blir dom utsvultna om vintern så vinner hungern.
 
Sv: Tar lodjur katter?

Oj, på dagen också alltså.
I morse när jag var ute med katterna, så hörde jag på avstånd ett klagande skri. Först trodde jag det var räven, men den lät annorlunda än vad den gjort hittills. Men rävar kan säkert ha flera läten. För lodjur låter väl sällan? Och då är det väl mer som hesa rådjursskall - eller?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 455
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 122
Senast: Skjøldur
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp