Tar godis så oförsiktigt :-(

Gry

Trådstartare
Min knas älskar att träna men går mkt lätt upp i varv och blir lätt speedad. Ibland får han riktiga knäpp och springer som en tok runt i trädgården, ni vet, så där att de krullar ihop och får tokfnatt- och det får han, när det är riktigt roligt. Bäst går det egentligen när vi tränar helt ljudlöst och han bara tittar på mitt kroppsspråk men det fixar han koncentrationsmässigt bara när det är absolut distraktionsfritt. Annars kör vi vanliga kommandon på lite allt möjligt- typ freestyle a la homemade :p

Kruxet är då att han i sin iver nafsar i sig frolicsen (lr vad jag nu har- han älskar frolic) så att det ibland gör ont i fingrarna. Ibland hoppar han upp och nafsar och vill ha mer. Jättejobbigt. Ibland ryter jag i när han hoppar upp och nafsar utan att jag ger "beröm" men jag vill ju att han ska ta försiktigt då också!

Han är jättekänslig vid vanligt ätande. En blick från oss och han backar från sin skål, frågar alltid om tillåtelse innan han äter. Inget vi har ansträngt oss med, han bara var sån. När jag ger ngt och vi inte tränar så tar han jätteförsiktigt då också, om han inte är uppspelt. Så problemet är främst vid träning. Och då när han tycker det är roligt- vilket han nästan alltid gör.

Jag har liksom kört fast här. Jag kan ju inte träna tråkigt... :( lr är det det man ska? Han är rätt knasig i det att han blir superledsen och "kränkt" när man ryter ifrån lite/mkt när han gör fel/hugger i sig godiset och blir då ihopsjunken och ledsen och luften går ur. Det är precis som att han gör fel när han är uppspelt, på ngt sätt.

Har ni några tips?

Sv: Tar godis så oförsiktigt :-(

Jag tränade in kommandot "Försiktigt!" på min hund. Han fick helt enkelt lära sig att han inte fick godis om han inte tog den lugnt och försiktigt från handen. Du behöver inte skälla på honom så han blir låg, han behöver bara lära sig att det inte lönar sig att hoppa/bita efter godiset :)

Jag skulle inte sagt nånting alls till hunden när den gör fel. Hugger den mot godiset och är oförsiktig, ja då försvinner handen med godis och man får en ny chans - kanske med ordet lugn/sakta/försiktigt i låg ton för att dämpa.

Min blir också sån, men så tränar vi oftast med annan belöning (lek och dragkamp med bästa leksaken).

Då jag belönar med godis gör jag lite olika. Antingen kastar jag den åt henne, eller ger med öppen hand samtidigt som jag ger "försiktigt!"-kommando.

Du kan ju också göra belöningen till en del i träningen och lägga godiset på golvet och träna "vänta".

Annars hade jag nog bara kört med handskar och "försiktigt" eller kasta. Vill precis som du inte dämpa för mycket.

Kör med en mjukost-tub :up:
Kanske lite klumpigt men jag kör med tub på min schäfer i söket då han kan bli lite väl hård vid godisbelöning hos figgen.

Beror lite på hur han är oförsiktig. Hundar som hugger får aldrig ta godis ur fingertopparna på mej utan jag börjar med en stängd hand och godiset gömt och öppnar sakta handen. Klarar de det inte då så stänger jag handen och tar bort den, ber hunden sitta och vänta/göra nåt annat kommando och börjar om. De hundar jag testat detta på fattar vad som gäller rätt fort.

Kör också med stängd hand, men jag öppnar inte försiktigt utan för att få upp den måste man backa av. (Doggie Zen) Då öppnas den.

Så riktigt hårt knuten näve med godis i, kör upp den i nosen på hunden och "förklara" för att få upp näven, måste du backa av.

Delvis knapplån.

Tusen tack för alla tips!!!! Trodde att jag var helt ensam om problemet härinne-alla verkar ha så väluppfostrade doggar här inne:D

Ni som har stängd hand lr andra restriktioner hur gör ni vid träningen? Jag ger ju vid typ varje lyckat moment när vi kör in tricks och sedan "ofta" men om jag fattat rätt ska de ju ha beröm omedelbums på millisekunden, därav bl.a. Klicker. Hur gör man då? Tränar ni in "ta godis när du är uppspelt fint" för sig själv, tills det sitter och sedan applicerar det som belöning lr fattar de ändå?

Ät det samma med tråkigare godis, typ torrfoder?

Jag vet inte riktigt. Har testat leversnittar men de tittar han inte ens åt. Torrfoder inte heller. Katttorrisar skulle han säkert kunna överväga men de är inte så bra i stora mängder.

Det är så bra m frolic, han gör verkligen allt för en fjärdedel :p:sneaky:

Anvand du det han verkligen gillar, men slut handen och lat honom inte fa annat an om han tar forsiktigt. Ar han for ivrig sluter du handen igen.

Jag tränade in "Försiktigt!" för sig, som ett eget träningsmoment. Sen när det funkade använde jag det när jag skulle belöna för andra moment. Tex om hunden går fot och du säger "Sitt!" och hunden sätter sig så kan man då säga "Försiktigt!" precis innan hunden får godisen :)

Min ena gör så när hon är uppe i varv och nåt är roligt, hemma kan hon "ta försiktigt!" men när vi t.ex. tränar agility slutar det oftast med blodiga fingrar. Har lärt mig att OM jag ger godis (har märkt att hon blir lika glad om jag säger "braaa" ;) ) så ger jag det ungefär som när man matar en häst, med öppen handflata. Jag kan hålla godisbiten mellan fingrarna men öppnar handen i samma sekund som jag ger den.

Jag ger ju vid typ varje lyckat moment när vi kör in tricks och sedan "ofta" men om jag fattat rätt ska de ju ha beröm omedelbums på millisekunden, därav bl.a. Klicker.

Det är bara den oerfarna klickerhunden som behöver ha godiset på millisekunden, den väl inklickade vet, belöning är på väg.

Annars skulle de ju vara skitsvårt att tex träna ruta eller fjärr med klicker. Är dessutom hunden van vid "Doggie-Zen" alltså; "för att få måste jag släppa" så har den redan pricipen inne. Då lär den sig på nolltid.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 274
Senast: tuaphua
·
Hundträning Tror jag satt huvudet på spiken idag. Har ju lite problem med min omplacering gällande inkallning. Han har för mycket fokus på saker...
Svar
3
· Visningar
4 253
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka