Tar ej stöd på yttertygel

A

Almeloue

Det är så att jag har lite problem med min 5åringa D-ponny,
han är inte så värst riden - skritt, trav och galopp.
Nu har han äntligen börjat kunna gå fram för skänkeln och smått sök sig neråt men det är så att han inte kan ta stöd på yttertygel, min ridlärare säger att jag ska hålla lite extra i den så att han ska kunna lära sig ta stöd, men då ställer han bara sig utåt så att tygeln tillslut glappar = inget att ta stöd på. Så min fråga är då, vad ska jag göra för att han ska lära sig ta stöd?
Ni får även gärna komma med övningar som kan vara bra för en 5åring som inte är så värst frammåt. :D

//Erika

Sv: Tar ej stöd på yttertygel

Hästen ska lösgjöras på den sida som den släpper, det borde din ridlärare kunna hjälpa dig med.

I övrigt så är lösgjörande övningar tex; Skänkelvikning, öka-minska-volt, sidvärts.

Släpper den alltid ytter, oavsett om det är höger eller vänster?

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 007
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 894
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
687
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka