Tar av sig grimman

arabia

Trådstartare
Min ena häst är fenomenal på att ta av sig grimman i hagen, jag vill att hon har den för att kunna ha på henne en fly-weil (stavas?). Efter att hon tappat 6 grimmor på mindre än en vecka så inskaffade jag en flughuva till henne men den fick hon skav av efter 3 dagar.
Hur i helskotta ska man bära sig åt?
Hon är väldigt irriterad av flugorna o det fungerade bra med huvan förutom skaven då. Detta är en häst som är rätt känslig, tål bla. inte insektsspray mm.

Nån med nått bra förslag?

Kan du inte försöka sätta fast /sy fast mer ludd på flughuvan då?? Annars e d bara att gå ut och leta grimma i hagen.. :p

Det är ludd på huvan precis där hon fått skavet o leta grimmor på 8 ha beteshage är inte så jäkla roande.

Finns ju flyveil som man sätter på utan grimma, som har typ nackstycke, pannband och käkrem.
Och vips! så slipper du borttappade grimmor i hagen!

Tror att h**ks har sådana, men är inte säker.

Mina ponnysar klär också av sej grimmorna.

Och samma sak med flugviftare som man inte behöver grimma till....

Så nu får dom helt enkelt gå utan något alls... och skylla sej själva.

En sak som brukar fungera jättebra på vår pålle (som alltid kliar av grimmor annars), är att fästa en tunnare rem som extra käkrem, upptill grimmans vanliga käkrem altså. Den ska sitta ungefär som käkremmen på tränset,
men man måste spänna den ganska "hårt".
Hästen har inte ont av det och den "släpper på trycket" ändå när hästen betar.
En vanlig aachenrem passar alldeles utmärkt till detta :)

Som någon skrev, så är en flyweil som man skall ha utan grimma lämplig, eftersom hon får skav. MEN.... jag anter att hon kliar av sig den flyweilen lika lätt som grimman...
:devil: Häst...

Men,,,, jag har en lösning på det oxå!!!!! :idea:
Sätt på henne en halsrem!!!!
Inget skav, och fäst flyweilen i den!!! Det ska mycket till om hon ska få av sig halsremmen!! :banana: :banana:

Embla :love:

Min ena häst plockar också av sig grimman på en gång... men bara om han har flyveil på! Har han det inte så får grimman sitta.
Men då förlorar man ju vitsen med att ha grimma på...

prova med den nya varianten från hööks, den som är svart lila, och är gjort av samma tyg som bogskydd och tunt nät i flera lager, den verkar schyst :)

jo en häst hade en sån i detta stallet men hon lyckades alltid vända den uppochner med fransarna under käken, så det såg ut som hon hade skägg.

MEn prova, dom skaver inte lika lätt!

Ska prova den varianten imorgon, ska låna shettisens halsrem för jag vet att den gått o väl går om henne oxå.
Men jag är lite skeptisk för shettisen drar av sig den utan problem trots att den sitter som den ska o lite till. Men o andra sidan så har jag ju Mr. Houdini till shettis då han klär av sig både ryttare, sadel m. svanskappa o träns under EN ridtur. :crazy:

Ursäkta mig men ;) det var den sämsta sk*t som sålts .
Jag köpte denna i tron om att den skulle sitta bra osv, den satt bra men den revs sönder efter 2 dagar. Kan funka på hästar som överhuvudtaget inte kliar sig kanske.Men utkastade pengar för materialet till "nätet" är alldeles för tunt! :mad: :mad:

Halsrems varianten fungerade inte för fly-weilen hamnade som en haklapp på henne istället o detta redan efter 10 min. o som någon föreslog den från H**ks o den gick sönder efter en dag. Skit oxå nu får hon gå utan, det finns inga mer alternativ just nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 798
Senast: skuggi
·
M
Träning Jag har "ärvt" en häst som blivit väldigt felriden och jag behöver nu lite råd eller förslag... Det är en 9åring som rör sig fint, bra...
Svar
1
· Visningar
835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka