R

Revontuli

Slår ni fast skon själva och rider sedan, eller låter ni bli att rida tills hovslagaren hinner komma ut? Själv föredrar jag att inte rida, men min vän skrittade och travade med mig på promenad idag och sa att med en sko borta är det inga problem alls, bara man tar det lugnt. Båda våra hästar har en tappsko var på ena framhoven. Hon tycker jag är otroligt tråkig som bara promenerar. Men jag föredrar att ta det säkra före det osäkra, hur gör ni?
 
Sv: Tappskor

Det beror lite på hästen. Även om de inte är ömfotade blir det ju en liten skillnad i tyngd på hovarna och om man rider på hårt underlag även lite skillnad i höjd.
Gamla hästen har jag ridit med tappsko några gånger eftersom han inte påverkas så mycket av det, han är välmusklad och kan ta en liten skillnad utan att det får några konsekvenser. Unghästen däremot rider jag inte gärna med tappskor. Hon har inte hunnit bygga upp sig och det är viktigt att det är lika belastning på båda hovarna. Ingen av dem ömmar om de tappar en sko men unghästen som är lite mer ostabil skulle fått stå.
 
Sv: Tappskor

Måste göra det då jag kan få vänta i veckor på hovis o då har hästarna inga fötter kvar.
Om man gör det innan hovarna går sönder o kan man spika i de gamla hålen.

Rider bara i ridhuset med tappsko.
Har boots som reservhjul, men det är inget som jag rider i då hästen blir låghalt.

Ingen permanentlösning, då det knappast är bra att gå hela dagar med en gummisko som inte andas.
 
Sv: Tappskor

det var längesen jag hade en häst som skoddes, men jag brukade plocka bort den andra skon också och rida barfota tills hovslagaren hade tid att komma.
 
Sv: Tappskor

Jag har ju tappskokompetens så jag slår självklart dit skon igen;)
 
Sv: Tappskor

slår på själv, eller tar bort den andra skon. Beror på om det var länge sen skoning eller inte
 
Sv: Tappskor

Är jag här hemma i Umeå brukar jag be någon på stallet slå dit skon igen (vi har flera som har tappskokompetens, samt nån som är utbildad hovslagare, så det är bara att välja..)

När jag är hemma i Tornedalen på somrarna, ringer jag och trakasserar samtliga hovslagare i trakten, tills nån kommer och kan slå på skon. Alt. kör jag hästen till hovslagare, pålle kan inte gå utan skor, då hovarna går sönder på nolltid.
 
Sv: Tappskor

Har tappskokompetens, slår på skon bara jag har den kvar eller nån som passar. Unghästen går utan på ena fram men hon har sommarlov i hagen och hovis kommer på torsdag.:)
 
Sv: Tappskor

"Min" hovis tyckte att det var jobbigt att åka ut varje gång min häst klev ur en sko, vilket i perioder är oftare än vad som är hälsosamt, som nu, ingen tapp alls på över ett halvår och nu fem skor på fyra veckor... Tre skor sen senaste veckan - trots boots! så han lärde min brora hur man får fast skorna igen! Jag sparar alla gamla skor och köper en hög med nya av hovis mellan varven för att ha í reserv. Hovis är jätteglad, min bror tar alla tappskor i stallet så han slipper åka ut för en sko som stör i schemat och kostar bensin. Och jag är glad för jag slipper låsa in min häst i box tills hovis kan komma ut och få på den, han kan inte ens gå i gräshage utan att flisa...

Nej, jag rider inte med tappsko, jag promenerar inte ens...
 
Sv: Tappskor

Båda hästarna får vila om de fått tappsko.... Ingen av dom har särskilt bra hovar så då finns det stor risk för att de går sönder jättemycket... speciellt på den tunga hästen.

Men skulle gärna vilja lära mig sko och verka själv så man kan slå på tappsko själv:)
 
Sv: Tappskor

Be din hovis visa dig hur du ska göra om hoven inte har hunnit gå sönder nämnvärt.
 
Sv: Tappskor

skulle aldrig i livet rida med tappsko på fram. bak på mjukt underlag möjligtvis - i paddock/ridhus.

Min hovis bor granne med oss och har 24 timmars tappsko policy, plus har en stallkollega som skor, så den personen slår på illa kvickt, vi är bortskämda.

håller på att lära mig att slå på tappsko själv dessutom av hovis.
 
Sv: Tappskor

jaa, kanske skulle göra det.. Men jag känner mig alltid så dum då eftersom han i sånna fall kanske lär mig något gratis som jag borde betala för.. och så kanske inte han vill lära mig... ja, tala om att jag är bra på att smita undan... :smirk:
 
Sv: Tappskor

joo, iförsig:idea: Jag kanske ska fråga iallafall då:D Kanske redan ska göra det på fredag då, när han kommer? *funderar*
 
Sv: Tappskor

Förutsatt att jag hittar skon, slår jag på den själv och rider sen.
Hittar jag inte skon och hovis inte kan komma ut på några dagar drar jag av den andra skon också (alltså har han tappat bak drar jag av andra bakskon, fram drar jag av andra fram) , och tränar på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp