Sv: Tappskor

Jag väntar alltid på hovis, som brukar vara snabb, MEN...
Det hade ju varit kul att kunna själv. Är det någon som vet om tex hovslagarförbundet eller liknande kanske anordnar kurser för just tappskokompetens så att man kan lite själv också?
 
Sv: Tappskor

Jag slår alltid på tappsko själv, väntar man på hovslagaren är risken stor att hovarna går sönder. Tack och lov har jag bara en som är skodd, de andra fyra går barfota. Har gått tappsko utbildning + varit med hovslagaren och skott, så jag vet ju vad det handlar om och chansar inte bara. Har jag satt dit en sko sitter den alltid till nästa skoning. Brukar ta det lugnt första dagen vid skoning/tappsko ifall han har blivit öm. Sen rider jag på soom vanligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tappskor

Lazio skrev:
Förutsatt att jag hittar skon, slår jag på den själv och rider sen.
Hittar jag inte skon och hovis inte kan komma ut på några dagar drar jag av den andra skon också (alltså har han tappat bak drar jag av andra bakskon, fram drar jag av andra fram) , och tränar på.

Så gjorde jag också när jag hade :love: stoet kvar.
 
Sv: Tappskor

Om hästen är gammalskodd tar jag av den andra så får hästen gå barfota. är den däremot nyverkad eller känslig i fötterna slår jag på tappskon eller en ny.
 
Sv: Tappskor

Väntar på hovslagarn och rider i ridhuset så länge. Min pålla brukar slita sönder hovväggen ganska rejält när hon tappar en sko så då vågar jag inte spika. Det händer att jag sätter i söm i gamla hål på lösa skor dock.

Malu
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
717
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 284
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 453
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp