service

Trådstartare
Innan jag börjar skriva vill jag säga att det här diskuteras med hovslagaren självklart.
Men vill spåna lite..
5 årig hbl valack..
Tappskor relativt regelbundet på bak(båda) sedan i somras, ingen skillnad i sätten han skos på sedan över ett år tillbaka och innan sommaren så har vi inte haft en enda tappsko sen jag köpte honom 10 månader innan.
Sidokappor bak, och boots i hagen.
Framför allt så släpper sömmen på innersidan, vilket gör att skon vrider sig och kappan oftast sätter sig någonstans där den inte ska och hoven trasas sönder där.

Teorier?

'Hur snabbt brukar han tappa en sko efter att hovslagaren varit där? Har ni ändrat något i träningen/något som gjort så han ändrat muskler och kanske börjat ändra hur han rör sig?

'Hur snabbt brukar han tappa en sko efter att hovslagaren varit där? Har ni ändrat något i träningen/något som gjort så han ändrat muskler och kanske börjat ändra hur han rör sig?

Olika och ser inget samband där.
Vi har skoperioder på 5-6 veckor.
Var lugnt oktober-november med 0 tappskor. Men får han en så kommer alltid flera. Och som sagt, enbart bakskor.
Han är sent tagen så träningen har trappats upp successivt.
Tappar/vrider alltid skon/sömmarna i hagen.
Blir mer när han vilar vilket inte är konstigt alls.
Men man vill ju gärna ha en orsak så man kan försöka åtgärda den..

Olika och ser inget samband där.
Vi har skoperioder på 5-6 veckor.
Var lugnt oktober-november med 0 tappskor. Men får han en så kommer alltid flera. Och som sagt, enbart bakskor.
Han är sent tagen så träningen har trappats upp successivt.
Tappar/vrider alltid skon/sömmarna i hagen.
Blir mer när han vilar vilket inte är konstigt alls.
Men man vill ju gärna ha en orsak så man kan försöka åtgärda den..
Jag undrar om det inte är den andra ordningen, att han skruvar såpass att han själv flyttar på skorna och sömmarna går av.
Lite av skruvandet går att bli av med genom att verka ner hovarnas insida lite mer.

Jag tänker som inlägget ovan att det är hästens rörelsemönster som skapar problemet. Med andra ord kolla över vad skruvandet kommer sig av och försök åtgärda det.

Låter rimligt att det är ökat vridmoment kring insidan som är orsaken till ökat slitage.

Kan man sömma om skorna under skoperioden innan de blivit såpass nedslitna under skoperioden att de släpper?

Kanske är det rentav så att hovslagaren behöver utvärdera rörelsemönstret och prova ett alternativt sätt att verka och sko? Om inget har ändrats senaste månaderna och skorna flyger.

Hade en häst som flera gånger trampade ena bakskon med den andra när han stått o vilat, han höll alltid den vilande hoven ganska nära den andra och när han satte ner den vilande hoven lyckades han ofta trampa på kanten och dra av sig skon. Såg det ett par gånger när han stod i stallgången.
Kan det vara ngt sådant han gör?

@service håller med de som skrivit i tråden att det nog är rörelsemönstret på din häst som orsakar tappskorna bak enligt din beskrivning.

När min häst inköptes som 4 åring hade han ett rörelsemönster bak där tån ngn halv sekund sattes ner först med resultat att skor med sidokappor "bröt sig ut" tills de blev som vingar i trakten typ.
Hovslagaren såg vid koll av hur hästen rörde sig och under något år skodde vi med 10 mm skor med tåkappa samt hovslagaren riktade även skorna på ett sätt som gjorde att tån inte kom ner först den där halvsekunden.

Efter ett år med mycket grundridning och utbildning och ökad bärighet på hästen fanns inte det rörelsemönstret kvar utan hade korrigerat sig.
Hästen har sen dess skotts med helt vanliga skor med sidokappor bak i alla år då det passar honom bäst utifrån hur han är byggd och fungerar , och jag har haft 2 tappskor bak på 10 år nu ... Hästen är 15 år nu och fyller 16 om några månader .

Är inne på samma sak både jag och hovslagaren, att det är hans rörelsemönster.
Men då dåvarande hovslagare gått in i väggen.
Så hade jag ut min nya, som kollade på honom i rörelse, och därifrån så tog vi beslutet att prova med vanliga tåkappor och se hur det utvecklar sig.
Han är för trasig på insidorna och går inte att ta ner honom något mer där.
Så vi börjar så här så får vi se vad som händer.

Jag tänkte ta ut en equiterapeut/kiropraktor och se om det finns någon mer snedhet någonstans som kanske påverkar också.

Låter som om din häst precis som min unghäst, roterar lite i steget bak. Dvs, när han sköt ifrån för att ta sitt steg så vred han kotan lite inåt. Detta löste vi genom att öka lite i utlägget på skorna bak, sedan var problemet ur världen.

Låter som om din häst precis som min unghäst, roterar lite i steget bak. Dvs, när han sköt ifrån för att ta sitt steg så vred han kotan lite inåt. Detta löste vi genom att öka lite i utlägget på skorna bak, sedan var problemet ur världen.

Vi vågar in ha nå större utlägg bak, då han kliver av sig.
Inte mkt kvar insida bak. Så måste få växa ner först innan vi börjar prova med större utlägg bak igen.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 441
Senast: skiesabove
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar