C

Catrine

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med min häst...
han har tappat en sko idag och eftersom det är isigt och halt ute vet jag inte om han ska få stå inne tills hovslagaren kommer eller om han kan vara ute?
Han är skodd och broddad runt om... :confused:

Sv: Tappsko

Tror inte de är nån fara om han går ute.. min häst gick utan framsko fre-ons.. han har inte tagit nån stryk av de.. å han är ändå känsligt... får ont av allt..
men har är ju iofs van.. han tappar ju typ en sko i månaden.. *morr* :banana:

Har oxå haft min ute på is- och snöunderlag med en tappsko. Skor och brodd på övriga tre hovar. Gick bra!

Norrland

Har du isiga hagar är det rysk roulette.Annars är det inga problem om det inte går mer än nån dag så.

Om nu din häst tappat en sko vid 19,24 tiden så antar jag hästen tappat den långt före innan du såg detta....har den klarat av utan sko så antar jag den klarar det tills du fixar en hovslagare. 1 sko är väl inget att hetsa upp sig för....

jo,om det är is i hagen.Brodd på tre ben,och så halka på det fjärde.Vad trod du då kan hända?

Min häst tappade en sko när det var HÅRT ute, men inte halt. Han fick stå i "sjukhage" några dagar tills hovis kom, mest för att inte nöta sönder hoven. Samma sak kan man väl göra om det är halt. Hästarna trivs oftast bäst i en sjukhage ute (i alla fall om de kan se kompisarna) än inne själva i stallet.
:rofl:

Kom ut idag å pållen hade tappsko...

Efterso, hon är så känslig i fötterna så sa ägaren att jag skulle tejpa med silvertejp och bara rida i manege.

Så att inte foten slits....

Du kan nog rida lite försiktigt. Det är inga problem tror jag. Om inte din häst är väldigt öm.

Min bruk nordis Varga tappade ena bakskon här för 2 veckor sen och den andra bak va jätte glapp så vi tog av den oxå så hon va helt barfota bak och hovslagaren kunde inte komma förrens veckan efter eller rättare sakt på måndan och hon tappade sina skor på torsdan innan så hon gick så hela helgen.
Visst hon hade problem att gå till hagen de två första dagarna och då va det som mest isigt oxå men hon gick bättre och bättre ju närmre måndan vi kom.
Visst hon vart väldigt stel bak då hon spänt sig hela helgen men lite massage och träning gjorde susen och hon mår toppen nu precis som hon gjorde innan hon tappade skon.
Så jag förstår inte er som låter hästen stå inne bara för att den tappat en doja.
Hästen stödjer upp sig själv och kommer på hur den ska gå på isen.
Ute i hagen så går dom inte specielt mkt ändå i alla fall inte våra hästar.Visst är det jobbigt för hästen att gå på isen men men hur känner du dig själv att gå på isen...du grejar det eller hur :)
Jag skulle aldrig låta min 800 kg tunga häst stå inne bara för att hon tappat en sko.Hon skulle gå ut själv oavsett om boxdörren va öppen eller ej.Hon skulle bara gå rekt igenom den :D men det är min nordis det hon går igenom allt för att få komma ut och komma ut med sin kompis Cherie.
Ett tips bara är att inte gå allt för nära sin häst om den tappat en sko då den halkar och kan halka på dig och det är inte skönt.
Varga gjorde nämligen det men jag kunde inte få henne att gå iväg ifrån mig heller då hon sökte stöd ifrån mig men men :)

Det är vad jag tycker i alla fall!!!

Kjamenpå er///Tina

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
553
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka