Sv: tappsko

Dagen innan jag skulle hämta min foderponny hade en "granne" slagit på en tappsko. Det slutade med en akut infektion med en stor hovböld något dygn senare på grund av en amatörmiss från hans sida. Inte så kul med andra ord. Så ring hovslagaren istället, har han inte lust att slå på en tappsko inom någon vecka skulle jag byta hovslagare.

Om din häst ofta tappar skor kan det bero på att den är felskodd. Min första häst hade tappskor var och varannan dag under den första tiden men min nya hovslagare formade om hovarna under något år och efter det satt de som berget! Men har man en häst med dålig hovkvalitet är det svårt att göra något åt såklart...

*kl*

Jag låter ingen annan än min hovslagare och min ena tränare (som slår på en del tappskor och vet sin gräns när det inte går) röra min hästs fötter. Ringer hovslagaren direkt vid tappsko och han har ofta vägarna förbi (eller åtm inom 1-2 mils radie, själv bor han långt i från oss) och kan slå på den.

EN gång har grannen som skor alla sina travare själv fått slå på en tappsko när vi inte fick tag i en enda av hovslagarna/tappskokunniga i närheten eftersom det var precis innan hästens 3-årsfinal. Det resulterade i en sabbad finalomgång och ett flertal både sömtryck och sömstick och en rejäl hovböld. Aldrig mer.

jag har inte broddar i hagen, endast då jag rider. och om hästen tappat en sko så får jag hålla mig till att skritta i snön och hålla mig borta från isen.
ca 2 gånger så har hon tappat bägge skorna fram eller bak. men det var då hovslagren var på semester första gången och andra gången var då hästen sparkade i väggen så mycket att skorna hamnade på sniskan och föll av då hon skenade i hagen. nu så har hon extra starka sidokappor på bakbenen och de skorna sitter som berget ^_^ jag är nöjd med min hovslagare, han fungerar bra med min polle och har tålamod då hon tröttnat och vill börja naffsas ^_^.

*kl*

:idea: Dagens tips (riktat till alla): Nästa gång hovslagaren skor din häst, fråga om du kan få prova att dra av någon sko (kan vara bra att kunna ifall skon inte har lossnat helt och gör man fel kan man dra sönder hoven) och sätta dit den nya efter att hovis har verkat klart hoven och riktat skon.

Be hovis visa var du ska sätta sömmen, hur du ska vända den och vilken vinkel du ska hålla den i. Detta minskar betydligt risken för sömtryck/sömstick än om du enbart går en kurs, tränar på döben och sen står där på egen hand första gången du ska göra det på levande häst. Gör detta så ofta du får chansen och lär dig ordentligt innan du provar på egen hand.

Min hovslagare tycker bara det är kul och uppmuntrar mig till att lära mig. Ibland räcker h*n över ett förkläde och verktyg och säger varsågod utan att jag ens har frågat. Efter att ha testat några gånger känner jag mig tillräckligt säker för att våga dra av/slå på en tappsko för egen hand om det skulle krisa någon gång. Förstahandsvalet är ändå alltid att ringa ut hovslagaren vid tappskor, eftersom jag trots allt inte gärna chansar om jag inte absolut måste.

Bra tips, men hör med hovslagaren INNAN nästa skoning är bättre, det är inte alltid hovis egentligen har tid med att undervisa hästägaren just den skoningen, så bättre höra med hovis innan, så kan han/hon planera in det, och ta lite extra tid till det.

I övrigt skriver jag under på förslaget, och de flesta hovslagare hjälper hjärtans gärna hästägare att t ex lära sig slå på en tappsko och dylikt.

hovslagaren var här igår och slog på tappskon + skodde om andra framhoven då hästen trampat på skon och gjort den sne + satte i några nya sömmar på bakskorna. han kommenterade att skorna var väldigt slitna, sömmarna var också slitna så det var därför skon ramlat av. får nog be pollan gå lite försiktigare och vara rädd om skorna stället för att flänga runt i hagen ^_^.
tack alla för hjälpen!!

jag är hovslagare, och jag ser till att prioritera kunder med tappskor. goodwill och hela den biten... . jag tycker inte det är jobbigt eller på något vis iriterande att kunder ringer med tappskor hästar "tappar" ju skor då och då och jag jobbar ju med att banka skor så jag tror inte din (upptagna) hovslagare kommer tycka det är märkligt att du ringer.

och skulle din hovis gnälla över vad som faktiskt är h*ns yrkesval (plikt enligt mig) kan det kanske vara läge att hitta någon som gillar sitt jobb mer än den som skor nu?

Vad bra att du skrev det:D Mina hovlsagare genom åren har alltid kommit snabbt, tappskor har varit en självklarhet och särskilt till känsliga hästar. De vet ju hur viktigt det är att få på en sko på en sån häst:bow: Om de haft semester har de haft samarbete med andra som då kommit istället.

En hovis som låter en sån vänta tror jag inte man ska ha så stort förtroende för.

Såg nu att skon är på! Vad bra!

En easyboot är bra tycker jag när man har en häst som behöver få på en sko fort, man slipper att hoven trasas upp i kanterna.

Senast ändrad av en moderator:

hovslagaren var här igår och slog på tappskon + skodde om andra framhoven då hästen trampat på skon och gjort den sne + satte i några nya sömmar på bakskorna. han kommenterade att skorna var väldigt slitna, sömmarna var också slitna så det var därför skon ramlat av. får nog be pollan gå lite försiktigare och vara rädd om skorna stället för att flänga runt i hagen ^_^.
tack alla för hjälpen!!

Om nu skor och sömmar var så slitna varför inte sko om runt om istället :crazy: Låter som för långa skoperioder. Mina hästar går också bara på grusvägar + skog och de skos var 5-6 vecka och det är inte speciellt slitet

Det är ju bara att banka till skon igen så att den blir plan och får rätt passform, be sedan grannen spika i de gamla sömhålen i den mån det går.

Slår man fast skon i de gamla sömhålen och de blir sömstuckna har nog den ordinarie skopåslagaren varit väääldigt nära att sömsticka hästen själv också. Sen om det är en tappsko kan man ju försöka ta försiktigare sömtag om hästen ändå ska skos om inom en snar framtid.

nu ska ju hovslagaren komma om ca en vecka och sko ordentligt, men jag funderar på att börja sko hästen oftare nu under sommaren. har en shettis vars hovar växer rekord snabbt under sommaren så henne får man ju också verka oftare än var 7:e vecka. dock så tycker pappa att det redan är dyrt med att sko och verka var 7:e vecka och om jag frågar om vi kan ändra till t ex var 5-6:e vecka så kan jag lista ut svaret redan nu :/ dock så blir det nog inte så mycket dyrare i längden med att sko oftare då det nog blir samma kostnad tillslut om hon tappar 2 veckor varje gång innan hon skos. jag får nog försöka lära mig att verka/raspa till ponnyn och shettisen så att hovslagaren bara behöver ta dem t ex varannan gång. då kan jag jämna ut hov kostnaden till min stora.

det borde det inte nej, men då jag tar studenten i morgon så har jag börjat fundera över ekonomin. jag vill ju betala så mycket som möjligt själv, men då jag inte har ngt jobb förutom en praktik i sommar (utan betalt) så känner jag att den ekonomiska biten i hästhållningen kommer att bli mycket mer centrerad än den har varit hitintills. såklart så kommer jag inte snåla in på en massa foder och strö, men jag planerar att göra mer själv, som t ex träns, grimmor, martingal, fleece täcken osv och kanske raspa ponnyns hovar. shettisen är en fd fång ponny och behöver specialverkning för att hålla hoven fin.

Ja det är klart som du säger att ekonomin spelar roll. Men du måste ju ändå skilja på hanterbart sparande och den punkt som det inte håller att spara. att hemma raspa en fångponny som behöver special vård är inte direkt rekommenderbart.
När det gäller din nuvarande häst skulle jag ta upp saken med din pappa. Utöver det så undrar jag lite över din hovis? Om denne kommenterade hur sliten hästen var skoningsmässigt och i hovarna, förstår jag inte att denne inte sa rakt ut att hästen behöver kortare skointervaller? det borde han/hon ha sagt, för att göra det tydligare för dig.

(menade inte att jag skulle raspa fång hästen :/ endast ponnyn, har gjort det innan)
och min hovslagare är väldigt duktig och jag är nöjd. (h*n har fått flera erbjudanden om att undervisa på flyinge i hovslageri)
jag ska kolla om h*n har tid till att sko oftare nästa gång h*n kommer, det var stressigt sist.

Slår man fast skon i de gamla sömhålen och de blir sömstuckna har nog den ordinarie skopåslagaren varit väääldigt nära att sömsticka hästen själv också. Sen om det är en tappsko kan man ju försöka ta försiktigare sömtag om hästen ändå ska skos om inom en snar framtid.

Ordinarie hovslagare har aldrig gett hästen varken sömtryck eller sömstick men säger att hästen är lite svårare än normalt att få bra grepp på utan att komma för nära. Det var någon knapp vecka kvar tills omskoning och grannen som slog på skon använde inte de gamla sömhålen (hästen hade rätt trasiga hovar den tiden då han drog av sig massa skor som ung och oblanserad) och fixande en jäkla massa innan han blev nöjd, men uppenbarligen blev det inte så bra ändå. Så jag tror nog hästen är lite knepig och låter hädan efter aldrig någon annan ens slå på tappskor. Man lär sig med tiden :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka