Buck

Trådstartare
hej igår så tappade min häst sin ena framsko i hagen, hovslagaren kommer om ca 2-3 veckor för att sko om hela hästen, jag kan inte slå i den själv (vet ej hur) men har en granne som kan. dock så böjdes skon något då den flög, bör jag kalla hit min väldigt upptagna hovslagare eller be grannen om hjälp? en annan lösning kan ju vara att ta av den andra framskon också och vänta till hovslagaren kommer, men då min häst är ganska platt fotad och sliter mycket på hovarna utan skor så behöver hon vara skodd runt om (förra året så gick hon barfota i 2 veckor då hon gick i sjukhage, hennes hovar slets ner otroligt snabbt)

vad bör jag göra?

Sv: tappsko

Kör hästen till din hovslagare, så slipper h*n komma ut? Det låter ju inte idealiskt på något sätt att låta hästen gå utan skor...

Rådfråga din hovslagare?
Jag skulle inte låta hästen gå utan sko/skor 2-3 veckor. Slå i den "skadade" skon eller en gammal skulle jag inte heller göra.
Jag skulle be hovslagaren att komma och sko om helt nu istället för om 2-3 veckor.
Men det beror ju på hur mycket din hovslagare har att göra, så fråga honom/henne :)

jag är hovslagare, och jag ser till att prioritera kunder med tappskor. goodwill och hela den biten... . jag tycker inte det är jobbigt eller på något vis iriterande att kunder ringer med tappskor hästar "tappar" ju skor då och då och jag jobbar ju med att banka skor så jag tror inte din (upptagna) hovslagare kommer tycka det är märkligt att du ringer.

och skulle din hovis gnälla över vad som faktiskt är h*ns yrkesval (plikt enligt mig) kan det kanske vara läge att hitta någon som gillar sitt jobb mer än den som skor nu?

kan inte köra hästen till hovslagaren då hon är svår lastad + vi har ingen transport :(
jag har kvar den tappade skon men den är lite böjd.
ska ringa hovslagaren i morgon då det inte käns rätt att ringa ett hemföretag på helgen (har själv vuxit upp med att förbanna folk som ringer kl 21 på helgen för att fråga om vi har en viss bil del hemma:mad:)

men nu så har pollan stått 3 dagar utan ridning pga att skon flög av i fredags kväll (vilodagen) hon blir ganska pigg (läs galen) bara av att stå en dag så hon behöver få motion och tänka lite vid det här laget. har ingen paddock utan bara grusväg/åker att rida på, tror ni att jag kan ta en skritt runda ikväll utan att hon blir halt pga att hon är låg halt nu utan skon?

Senast ändrad:

Det är inte så svårt att räta ut en sned sko. Har man bara tillgång till skruvstäd, en mindre slägghammare och ett plant underlag så man kan kolla av att skon verkligen blev rak så borde ni kunna fixa det.

Annars kanske du har kvar skorna från förra skoningen så kan ni använda någon av dom?
Jag brukar spara dom gamla skorna och lägga dom i ordning efter hovarna så vet jag vilken sko som har suttit på vilken hov.

smart ^_^ jag ska höra med grannen innan jag ringer hovslagaren och se om han har tid till att hjälpa mig.

Jag har rätat ut skor som inte varit allt för vridna med hammare på stallgolvet. Sparar också alltid skor om de inte är helt slut.

jag är hovslagare, och jag ser till att prioritera kunder med tappskor. goodwill och hela den biten... . jag tycker inte det är jobbigt eller på något vis iriterande att kunder ringer med tappskor hästar "tappar" ju skor då och då och jag jobbar ju med att banka skor så jag tror inte din (upptagna) hovslagare kommer tycka det är märkligt att du ringer.

och skulle din hovis gnälla över vad som faktiskt är h*ns yrkesval (plikt enligt mig) kan det kanske vara läge att hitta någon som gillar sitt jobb mer än den som skor nu?

Håller helt med, och säger samma sak: en hovslagare med trogna kunder som INTE åker ut för att hjälpa till med en tappsko, har snart inte så stor kundkrets kvar. Själv skulle jag aldrig acceptera att låta hästen gå till nästa sko period bara för att den tappat en sko under icke ordinarie hovslagar tid.

Buck: självklart: ring hovslagaren! Det blir ju ett problem för denne sen om hästen slitit ner hovarna och är ömfotad osv, som sen kanske är ett problem som tar tid att fixa till.

I övrigt håller jag med de som sparar skor från tidigare skoningar. Det är suveränt att ha i lager för såna här lägen!

Har hovis (som här) nästan 4,5 mil enkel resa så kommer hen inte på stört för en tappsko.

De hovisar jag haft anser att det hör till ren basickunskap hos hästägaren att man ska kunna sätta på en tappsko om hästen inte trasat sönder hoven eller så. De har t om ordnat tappskokurser genom ridklubben för att förmedla den kunskapen.

Har hovis (som här) nästan 4,5 mil enkel resa så kommer hen inte på stört för en tappsko.

De hovisar jag haft anser att det hör till ren basickunskap hos hästägaren att man ska kunna sätta på en tappsko om hästen inte trasat sönder hoven eller så. De har t om ordnat tappskokurser genom ridklubben för att förmedla den kunskapen.

Min hovis har ca 3 mil enkel resa och tar aldrig betalt för tappskor, brukar komma inom ett par dagar. H*n är världens bästa! :laugh:

PÅ stört tycker jag inte heller man kan kräva. Men det finns ju ganska mkt mellan på stört om och 2 - 3 v.

Min hovis har 5 mil enkel resa, och slår på tappsko så snart han har möjlighet. Jag slår på tappskor om jag kan och anser det lämpligt (läs skon inte är helt förvriden, hoven hyfsat hel osv). Men annars så ringer jag hovis, och han pular in det så gott han kan, företrädelsevis när han ändå ska åt det här hållet. Alt att jag åker till hovis med hästen, beror ju lite på om det hjälper eller ej (är hovis dagar fulltecknade från morgon till kväll hjälper ju inte det, men när jag hade fbl som inte alls tålde bra gå med tappsko ordnade jag & hovis tillsammans så skon kom inom några dagar max).

Medan jag väntar så har jag toffla, easyboot. Dock skulle jag inte avända det i 2-3 v. Och jag betalar för tappskor, anser jag som en självklarhet.

Hoppas dock TS fått tag i hovslagaren och har en 'plan' för hur/när skon ska komma på nu =)

hovslagaren bor ca 2-3mil bort men h*n brukar vara här i närheten på onsdagar eller torsdagar så det blir nog då som han tittar förbi. easyboots har jag funderat på att köpa då hästen brukar tappa, men kan man ha det på endast en hov och vanliga skor på resten? är det ingen nivå skillnad?
om jag har det på en hov kan jag rida som vanligt då? och ha henne barfota på den hoven i hagen?

hovslagaren bor ca 2-3mil bort men h*n brukar vara här i närheten på onsdagar eller torsdagar så det blir nog då som han tittar förbi. easyboots har jag funderat på att köpa då hästen brukar tappa, men kan man ha det på endast en hov och vanliga skor på resten? är det ingen nivå skillnad?
om jag har det på en hov kan jag rida som vanligt då? och ha henne barfota på den hoven i hagen?

Blir lite beroende på vad du har för skor etc en viss nivåskillnad. Minimal. Det går bra att rida om hästen känns som vanligt och inte är 'berörd' av booten.

jag brukar rida med vanliga boots ibland, men det kanske lönar sig att köpa ett par easyboots i alla fall och låta henne ha de när hon tappat, åtminstonde i hagen så att hoven inte slits för mycket och så att jag kan skritta henne tills hovslagaren kommer.
hon kommer ju att tappa fler skor genom åren och då är det kanske en bra "investering" med ett par easyboots.

En räcker ganska långt =) Eller brukar hon tappa flera skor på en gång?

Dock, om du brukar ha broddat i hagen kan två vara vettigt, och så broddar du en av dem. Då har du en för vinterbruk och en för sommarbruk.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 048
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka