Tappsko-Snabbt svar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vitpeppar

Trådstartare
Hej! Idag hände det som inte får hända. Ponnyn tappade en framsko när jag red och imorgon ska jag tävla. Har ringt till hovslagare- 5 st, men ingen kunde komma eller så svarade de inte.
Då undrar jag vad man kan göra. Ponnyn är inte halt och hoven ser fin ut. Ska man ta av den andra skon (med risk för att den blir skadad)
eller går det att rida ändå, bara imorgon?
Det kan väl inte skada så mkt när man rider i ridhus på mjukt underlag?

Tack för svar!

Sv: Tappsko-Snabbt svar!

Jag hade nog tagit av den andra skon isafall.. Inte mkt for att rida med 1 framsko, trots ridhus..

Ja. Men det skulle väl inte vara jättefarligt att rida med en framsko? Nu hoppas jag ändå att stallägaren kan slå på en gammal sko. Det skulle vara det bästa!

Jag skulle inte chansa på att rida med bara en sko. Hästen står ju då olika högt på sina framben. Beroende på underlag så kanske den bara blir öm men den kanske blir skadad av snedbelastning och ojämt fäste?

Varför ställer du exakt samma fråga på tre forum samtidigt?

Varför skulle inte ridhusbotten slita på hoven? Sand slipar saker.
Är tävlingen så viktig att du måste åka iväg? Vad säger din tränare?
Jag skulle inte åka iväg även om min häst inte haltade eller ömmade, om det inte fanns hovslagare på plats. Då en häst skall vara ok när man åker till en tävling och din ponny har inte hunnit ställa om sig och ta försig att hoppa utan sko.

Skon ger grep och det har inte en skolös hov. Skillnad är när hästen är van att gå utan sko.

Jag ville ha svar.

Det är inte sand i alla ridhus.

Då är det väl bäst att ta av den andra skon, eller att sätta på en gammal?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat