tappsko/ridning

Madde_padde

Trådstartare
Hur gör ni när ni har en tappsko?! rider ni som vanligt eller låtern i dom stå?

Tjejen min har dragit av sig bakskon, inte halt eller så men är lite "uppfläkt" på ett ställe.. en flik kanske 2*2 cm men vågar ja ridao hc ha mig på de?! är lite orolig att de ska gå upp mer.... va tror ni?

Sv: tappsko/ridning

Jag rider inte med tappad sko. Men har gått tappskokurs, så om jag har skon, och den ser ok ut, så sätter jag dit den själv. Har hoven gått sönder eller om jag inte har en passande sko att sätta dit, så ringer jag min hovslagare som brukar vara gullig nog att komma inom en dag och sätta på tappskor....

Jag brukar ibland rida när min häst har tappat en sko, men jag rider endast lugnt på mjuktunderlag. tex. gräs.

Om jag hittar skon igen kanske jag slår på den.

Annars (beroende på hur omgivningen ser ut, lite asfalt mycket skog) tar jag en promenad med hästen i hand. Då får både hon och jag motion.

Vill helst inte rida utan en sko.

Har tappskokompentens så om jag har skon och den är rak så slår jag på den. Annars så sparar jag förra gångens skor (just för såna tillfällen) och tar en av dom.

Skulle det vara så att jag inte kan själv så kan det hända att jag rider lite lätt om det är en baksko. Men håller mig då på mjukt underlag som paddocken.

Hej! Ja visst rider jag! Men inte på hårda och vassa grusvägar. Däremot är det inga problem att rida på tex ridbanan. det beror ju väldigt mycket på hästen. Om den reagerar när man rider utan sko så kanske man inte ska rida? men annars tycker inte jag det finns några regler som säger att när hästen tappat en sko så rider man inte?:)

Mvh Michaela

Rider inte med tappsko utan slår på en sko om de tappat en. Sparar alla gamla skor som går att använda så jag har ett lager att välja på.

Ömmar inte hästen så rider jag. Slår på tappskor själv.
Du kan skaffa dig en rasp så du kan raspa de "flisiga" kanterna på hoven, annars finns det risk att hästen fläker upp sig ännu mer.
Sparar alltid skorna från förra skoningen.

på ponnyn kunde ja rida utan en sko, om han inte "skadat" hoven eller så förståss.

på min nuvarande polle skulle ja aldrig kunna de, han är väldigt ajajig.

Asch beslutat mig för att låta henne står och invänta hovslagaren som kommer på måndag!

Vi är helt nya för varandra så har inge vettiga gammla skor heller

Jag rider aldrig med tappskor. Speciellt inte om hoven gått sönder, det är bäst att få på en ny sko så snart som möjligt.

Jag rider med tappsko, men tar det lugnt och bara på mjukare underlag (tex rider på åkern).

Hur gör ni när ni har en tappsko?! rider ni som vanligt eller låtern i dom stå?

Tjejen min har dragit av sig bakskon, inte halt eller så men är lite "uppfläkt" på ett ställe.. en flik kanske 2*2 cm men vågar ja ridao hc ha mig på de?! är lite orolig att de ska gå upp mer.... va tror ni?

Halvblodet är så himla känslig så han får vila. Vore det ponnyn kunde jag överväga att rida ändå med tanke på att han är så stabil eller vad jag ska säga - han har jättestarka hovar och sådär. Men jag tror inte det är så bra att rida med tappsko - det blir ju ojämn stötdämpning.

Hej!

Jag rider med tappsko men det beror helt på vilken häst man har vissa hästar är mkt känsligare än andra.

Å ska man rida med tappskor kan man ju ta det lite lugnare än vanligt men så länge hästen inte bryr sig om den har två,tre lr fyra skor så är det inga problem att rida den...

Man märker om hästen "känner" av ömheten i hoven...

Jag sparar också gamla skor så att jag har något att spika dit.

Om det av nån anledning inte skulle finnas nån passande sko hemma så beror det på vilken häst det är och om den verkar ömma. Eventuellt skulle jag nog kunna rida lite på mjukt underlag, men förmmodligen skulle jag vänta tills jag fått på en sko.

Om hoven trasats sönder (mer än att det bara är att jämna till med raspen) så tar jag alltid ut hovslagaren.

Bara i paddocken, min pålle är jätte öm.
Men ringer hovis med en gång och hoppas han kan komma så fort som möjligt.

Om hästen har en tappsko bak så drar jag av den andra eller så väntar jag tills hovslagaren kommer och slår på den andra igen.

Liknande trådar

Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve