Tappsko - hur länge ska man vänta??

K

kickilinisen

Hejsan!

Jag undrar lite vad ni har för erfarenhet eller om någon vet vad som är normalt eller brukligt att man väntar när sin häst fått en tappsko. Nu har jag fått vänta i en vecka och det känns helt för länge. Min förra hovslagare kom alltid samma dag eller dagen efter så kanske är man lite bortskämd. Det gjorde han tills han spårade ur helt och inte kom alls varken till mig eller andra jag känner som oxå hade honom som hovslagare.
Det har ju bara varit att ställa in träningar mm. Tradigt! Visst kan jag ringa någon annan hovslagare men eftersom jag dels haft problem att sko min häst innan och dels har hästen problemhovar. Så jag vill hemskt gärna undvika det i största möjliga mån.

Sv: Tappsko - hur länge ska man vänta??

Jag väntar inte. Jag sätter dit skon själv. På så sätt slipper jag missa saker. :)

Har oxå varit med om det att hovslagaren slutade komma och då var det bra att kunna sko själv. Är väl ingen super hovis direkt men bättre att göra det själv än att vänta 15 veckor mellan skoningarna tils man fått tag på någon ny.

Fö så låter en hel veckas väntan på en tappsko helt uppåt väggarna.

/Linnea

det beror helt på hur långt hovslagaren har till dig, och hur uppbokad han är.
men jag kan tycka att ett par dagar ska vara lagom att vänta. en vecka låter mycket.

Det är inte alla hovslagare som ger tappsko-garanti.. Och dit hör bland annat min hovis..

Tappar min pålle en sko får jag vackert åka till hovslagaren med hästen och betala för det.. Som tur är skor hovisen så bra att pållen sällan tappar någon sko..

Men här där jag bor är det inte alls ovanligt att det ej ingår tappsko-garanti..

Lär dig slå på tappskor själv eller köp en easyboot så är problemet löst.

Tycker inte man kan kräva att en hovslagare ska köra ut akut för att slå på en sko.

Jag har köpt mig en rasp, så att jag kan jämna till hovväggen så att det inte ska gå bitar när dom är ute. Är det nära till skoning och jag "måste" rida, så drar jag bort den andra skon också. Annars så får dom gå utan tills hovis kan komma.

Min hovslagare brukar oftast komma inom ett par dagar om nån av hästarna tappat en sko. Har han inte alltför mycket uppbokat så kan han även komma samma dag.

Rekordet jag har fått vänta för att få en tappsko ditsatt är 6 veckor!:eek:

Tack för era svar! Jag kan nästan förstå att jag var lite bortskämd med min förra hovslagare......... så länge han kom. Tyvärr har min häst lite jobbiga hovar, tunn sula samt väldigt tunna väggar så även om jag skulle lära mig sätta på en sko själv hade jag aldrig vågat. Har haft jätteproblem med dem innan så bästa sättet att hålla dem bra e att skon får vara på. Har testat någon slags hovsko från Hööks som verkligen inte var bra. Satt uselt! Har även testat att låta henne gå utan skor bak för att se om detta kanske kunde få hovarna att sakta bli starkare och kanske även testa att ta av framskor. Jag försökte i ett halvår eftersom jag förstod att det krävs lite tid. Under den tiden var min ridning mycket begränsad. Min häst var mycket öm! Så min fråga nu är:
Har ni något tips på riktigt bra hovskor som sitter bra och inte ger skav på något vis??!!

har aldrig fått vänta mer än 5 dagar och då har det varit helg emellan... pållen stod för 50% av alla tappskoskoningar förra hovis hade:crazy: på 150 kunder hade han 1 i veckan och min hade under en period en varannan vecka:crazy: (nej berodde inte på hovisen i fråga utan en ond cirkel; en tappsko, trasig hov=flera tappskor) han tog bara 150 för att slå på i vanliga fall.. hade jag kvar skon tog han oftast bara 50 eller 100 för jobbet beroende på hur trasigt det var...

min nuvarande gör det gratis om han inte kan komma inom 2 dagar, alltså även om han det första han gör den tredje dan är min hästs tappsko så behöver jag inte betala, dock tar han 200 för det som nästan är vad en hovs skoning kostar i vanliga fall

ingen utav mina hovslagare har bott nära där jag haft häst..

Har Davis Boots till min pålle när han får tappsko/glappsko. Funkar bra, av Easy Boots får han skav.

Usch ja det där med hovslagare är inte kul, funderade på att gå hovslagarutbildning själv men dom kurserna finns ju bara i Skara eller Sthlm!:mad: Har hittat en hovis som skor jättebra nu, har tappsko-garanti och alltid kommer på utsatt tid :banana: Eftersom min häst oxå har problemhovar som är väldigt känsliga har jag provat att ha henne barfota med(bak) det funkade väl sådär, men nu när jag börjat rida mer seriöst :angel: så inser jag att det aldrig funkat om hon varit oskodd! Har gett henne biotin sen början på sommaren och hon har aldrig sett finare ut!! :bow: :p någon som vet hur länge man kan ge dom biotin förresten? har hört att hästar inte bör gå på det en längre tid :confused:

Om jag vill att hovis ska komma hemoch slå på en tappsko så blir det när han är åt mitt håll. Detta sker ganska sällan så i sådana fall kan jag få vänta flera veckor. Om jag lastar hästen och åker hem till hovis så kan jag vanligen få skon påslagen samma kväll som jag ringer (har inte provat att ringa helger).

Davis Boots!?? Var kan man få tag i dem???

Biotin kan man mig veterligen ge hur länge som helst MEN dels av egen erfarenhet( gav min häst biotin i 2½år) och märkte ingen större skillnad, däremot var skillnaden stor beroende på vilken hovslagare jag hade. Dels säger min veterinär att det egentligen inte finns några riktiga undersökningar som visar på att det ska hjälpa hoven märkbart. Sen om hon har rätt eller ej, vet jag inte men jag är benägen att hålla med henne med tanke på att det inte har hjälpt min häst nämnvärt....

Kommer ihåg var jag köpte dem.:confused: Men sök på nätet. De ser ut som en stövel, tror det finns 3 storlekar. Min har den största, stl 3:angel:
Har gett min pålle biotin i 10 år snart, men nu sedan nyår då jag börjat ge honom Kiselgur oxå, har det blivit fart på fötterna! Så han får äta både biotin OCH Kiselgur resten av livet. Kiselgur finns på Granngården, kostar 128 kr/hink (Uppsala) räcker läänge.

Ursäkta att jag lånar tråden, undrar bara hur man startar en ny tråd? :confused: har massor av frågor :crazy: sen vill jag tacka för svaren, kiselgur ska jag inhandla nästa gång, lät ju billigare än biotin!:bump: :banana: :bump: :banana:

min förra hovslagare tog det en vecka för o komma o slå på en tappsko.. den vi har nu kommer på samma dag.. fast händer inte så ofta att dom tappat.. men nu sist kom hovslagaren på 30 min.. väldigt snällt!

Jag ger min häst biotin o det blir kanonresultat. jag slutade ett tag o hopp om att hovarna skulle hålla sig men de blev dåliga direkt. Så jag fick rådan att alltid använda biotin till henne.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka