Tappat sko

Q

Quish

(Moderator flytta om tråden ligger fel)
Iförrgår tappade mitt häst en sko och fick ett litet skrapsår på benet då han backade ner i ett dike. Hovis har inte kommit, det har blvit en sårskorpa på såret och han haltar lite. Är edast lite varm. Tempen är normal och han springer och busar i hagen.

Kan han gå på promenad (asfalt) utan att vi riskerar att det blir värre eller kan vi åka in till ridhuset och träna på mjukt underlag?

Ska han vila och isf hur länge?

Tacksam för svar / Quish ;)

Sv: Tappat sko

Jag skulle låta honom vila och ta någon promenad, skulle inte träna i ridhuset. Visar han hälta har hästen ont, därför tycker jag att promenad räcker och att du kanske tar honom till en mindre hage utan kompisar. Som sagt är han halt bör han varken ridas eller springa i hagen.

Vänta till skovis kommer, se hur han ser ut efter det och låt han vila tills han är frisk!

Sv: Tappat sko

Tack för svar!
Hästen är inte halt, bara lite varm men jag anser det vara normalt då han har ett litet ytligt skrapsår. Jag tar en liten promenad idag och imorgon så han får komma ut lite. Om jag låter honom stå i flera dgar blir han odräglig och kan "skada" sig själv mer då han springer och hoppar.

När kan man börja rida om han inte visar hälta efter hovis kommit?

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka