Tappat runda rumpan, fodras upp?

Juzzzen

Trådstartare
Satt o kollade på bilder nu på min stanley..jämförde från provridningen och nu, två månad senare.(har haft honom en månad) Jag tycker att han fått lite magmuskler men har han inte tappat en del av sin fina runda rumpa?..han hade inga muskler knappt för han hade stått länge när vi provred, men det känns ju inte bra att han nu blivit kantigare, för dte har han väl?...Borde jag fodra upp honom lite mer..lusern ska väl vara bra?
Har ingen analys på höet än, så jag kan inte skriva nån foderstat som ni kan räkna på tyvärr:(Vill mest bara ha lite åsikter
Han går på krafft grund, betfor,jäst och hö. Äter mkt halm då halmen är fin.Pigg o glad för övrigt!

Provridningdagen
Bild005stanley.jpg

För ca 2 veckor sen
DSC00423.jpg

NU
DSC00636.jpg

Sv: Tappat runda rumpan, fodras upp?

Tycker nog han har tappar rumpmusklerna o blivit bukig, skulle tippa på att han får för lite proteiner. Hur mkt hö får han idag? Jag skulle nog rekommendera dig till o ta en analys på höt o ev tillsätta lusern.

jag tycker faktiskt att han var fin!:bow:
fast lite mer muskler hade inte skadat, öka proteinet lite;) fast jag tycker inte att han hade mer muskler på provridningskortet.
ja lusern är bra, det är ju grovfoder också:)
lycka till!!

Senast ändrad:

Tycker nog han har tappar rumpmusklerna o blivit bukig, skulle tippa på att han får för lite proteiner. Hur mkt hö får han idag? Jag skulle nog rekommendera dig till o ta en analys på höt o ev tillsätta lusern.

Håller helt med här! Troligtvis har han proteinbrist.

När en häst tappar rump-muskler så hänger det oftast ihop med träningen... visst kan man ibland önska att det gick att äta sig till en perfekt kropp, men det är ju inte så enkelt.

Har du analyserat grovfodret så att du vet att han får i sig nödvändigt protein så är det BARA att försöka ändra träningen.

Klättra mycket i skritt och galopp så kommer nog rumpan ska du se, när hästen är vältränad kan man med viss försiktighet backa hästen uppför backar också för att få till rumpan.

När en häst tappar rump-muskler så hänger det oftast ihop med träningen... visst kan man ibland önska att det gick att äta sig till en perfekt kropp, men det är ju inte så enkelt.

Hästen det gäller ser ju faktiskt inte ut att bara tappat rumpmuskler, utan den ser även bukig ut, vilket brukar vara ett tecken på proteinbrist...

Tack för alla svar! Brist på protein säjjer ni...det kan säkert stämma..jag provar ju mig fram just nu med foder o så..har som sagt bara haft honom en månad..o det e ju konstigt att han tappat "rumpan" då han gått mycket mer nu än han gjorde på provridningfotot..o då hade han i stort sätt stått sen maj!!:crazy:

Så jag känner att det är i så fall brist på något...

ska kolla upp höet( har ökat höet och krafften nu) och sen kolla upp värdet på höet i så fall..

ge mej gärna mer tips..taack för alla svar!

Tips: Du KAN knappast exprimentera med fodret ut att veta vad ditt hö innehåller. Ta analys o be ngn hjälpa dig räkna ut en balanserad foderstat.

jaa..d e väkl dte jag får göra...ska kollam upp med stallet som köper in höet..så att dte är från samam fält o allt det där..sen får man väl skicka in det på analys..hur går det till o vad kostar det?

Bukighet KAN även hänga ihop med mindre bra ridning, hästen jobbar med magmusklerna när den går rätt...men inte när den går fel.

Det kan förvisso vara proteinbrist, MEN i åtskilliga fall beror det faktum att hästen tappar muskler på ändrad/bristande/felaktig träning vilket ofta även leda till ökad bukighet.

Det är en naturlig process hos både människor och hästar att kroppen bryter ner muskelmassa till kreatin som utsöndras via urinen.
Vid rätt träning så märks inte detta eftersom musklerna hela tiden byggs på, men vid konvalecens eller felaktig träning blir denna nedbrytning av musklerna tydlig.
Att muskelmassan bryts ner på detta sätt är kroppens sätt att "garagestäda" och göra sig av med muskler som inte används.

Så slutsatsen blir: Undersök grovfodret så att hästen får tillräcklig mängd proteiner OCH energi (för lite energi i fodret leder till att hästen bränner proteiner istället för att bygga med dom) om så är fallet så måste man ändra träningen.

Det kan också vara som så att om hästen har vilat och sedan sätts igång, kan det bli proteinbrist i början. Dvs att när hästen bygger upp sig under igångsättningen behövs mycket mer protein än senare när muskelmassan är mer konstant.

Så hade jag varit du hade jag gett hästen lucern, gärna i stråform och kanske minskat lite på halmen.

Ja..det är nog så..för fel träning tror jag inte han får..jag rider inte honom mkt utan kör mkt promenader, arbete över bommar, tömkörning och klättring i den mån det går i platta skåne...

jag tänkte på det att det är säkert brist..men den bukiga magen beror nog mkt på att han inte stått på halm innan, och nu när han fick göra dte äter han otroliga mängder..så han har nog lite halmbuk oxå..jag har ökat både hö och krafft och ska iväg o köpa lucern..tänkte i stöform eftersom han äter så mkt halm...

Kan bara hålla med, men jag tänkte även på att muskler kan brytas ned av stress. Om hästen byter miljö, och upplever detta som påfrestande, så kan man väl få en reaktion?
Om hästen spänner sig, så blir det väl svårt att få bra transport av bränsle ut till musklerna?

jag kan ärligt talat inte se den skillnaden.

På ena bilden står hästen uppställd, på andra rör den sig och belastar bara ena bak och rumpan är i rörelse.

På de första bilderna tycker jag han ser fin ut ur foderperspektiv, sen kan säkert träning bygga på lite muskler.

Jaa..det kan ju vara lite av miljöombytet oxå, fast han har varit rätt s lugn ändå..men han kanske inte visar stressen utåt..

Nää..allså..jag har tänkt på det oxå..d e olika sorters bilder..men jag ser ändå i verkligeheten att han tappat över rumpan och faktiskt över manken oxå..men det syns ändå lite på rumpans form att han tappat bak vid korset....Första bilden var han väl fet o otränad, bara stått i flera månader och där tycker jag att han har större mage, dvs är tjock..

men jag önskar ändå att han hållt kvar lite av den feta rumpan..för då kunde man ju bygga från det..så han ska fodras upp lite nu..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka