Tappat lusten? Ont? Eller är det bara jag??

TheHunted

Trådstartare
Hej!
Min ponny Stannar hela tiden nästan varje hinder. Hon brukar hoppa hemma och ibland på träning men vi tävling stannar hon. Sist kom vi till hinder Nr 3! och det kom vi inte över.... :crazy: :cry:

Har hon tappat lusten att hoppa?? Hon är 13 och varit hopp-ponny hela sitt liv typ.

Har hon ont tror ni??

eller är det bara att vi inte kommer riktigt överrens??

Jag vet att det är svårt för er att svara när ni själva inte har sett, men SNÄLLa ge mig råd...

Om hon tappat lusten, hur ska man göra det roligt igen??

TACKSAM för svar!

MVH//TheHuntedOne

Sv: Tappat lusten? Ont? Eller är det bara jag??

det första jag skulle göra är självklart att kolla upp hästen så att den är helt fräsch i ben och rygg osv. åk in på en riktig klinik och få hästen igenomgådd (heter de så? :confused: )..
är det inget fel på den får man börja tänka över andra grejer. vilka klasser tävlar ni, ska ni kanske backa i klasserna? har det hänt något så den kanske har fått dåligt självförtroende? hur ofta hoppar ni? hur ser träningnarna ut, den kanske har blivit pressad? det kanske är för mkt.. jag hoppar absolut max 1 gång i veckan, knappt de. ja tävlar nästan bara..
sen kanske som du va inne på kanske den har tröttnat.. :( eller man passar inte alltid tillsammans. det tog mig 2 år att inse att jag och min förr ponny inte passade.
det funkade helt enkelt inte mellan oss. det går jättebra med nya ryttaren..

hoppas du hittar nån lösning! :)

Vad är det för ponny? Hur högt brukar ni hoppa? Först och främst skulle jag kolla om hästen hade ont. Vilka hindertyper stanner den på?

Maxad D ponny, connemara, Sto
på tävling, alla hinder typer hemma stannar hon inte och på träning stannar hon på Titt-hinder...

Inte alls säkert hästen har ont. Men om det vore jag skulle jag ändå åka in till en klinik och kolla upp hästen. För säkerhets skull. Det är alltid en bra ände att börja i, för då hinner man ju behandla ev skada innan det går så långt att hästen blir halt.
Bla så blir ju hästen frisk fortare än om man väntar tills man märker hälta.

Och är hästen frisk, så skulle jag i ditt fall ta hjälp av en tränare som har mkt erfarenhet av hoppning.
De brukar ju ha bra "blick" för att se vad som är fel, och har ju också en hel del knep för att få hästen glad igen!

Lycka till med din häst!

Var så för min kompis förra helgen. Ponnyn hoppar ½ meter över alla hinder (är rädd om benen) han hoppar allt.

På tävlingen gick det till den andre hindret sen vägrade de ut sig.
Han hade en dålig dag. För några dagar efter hoppade han 1.10.

Hur hoppar hon på träningar efter tävlingen?

Hon kanske bara glöttar sig lr så har hon ont nånstans.

Hindrerna var kanske läskiga, komplicerat byggda?
Då ska man ju inte hoppa de tycker hästen.

Tränar varje vecka eller nu är det ändast varanan vecka :cry:

Ska ringa vetrinären idag...
Det var inga läskiga hinder...
Tävlade henne i förra torsdagen och ska nu hoppa på måndag, så vi får se hur det går...

kolla upp hästen så att allt är bra. men nu utgår jag från att det e det.

det har oerhört mkt med din ridning att göra - tvekar du så tvekar hästen.

och har den nu varit hopponny hela livet och det verkar som hon har tröttnat - varför inte ge henne en längre paus då? och sen börja om med små skutt och se vad hon tycker, antagligen e det jätteskoj då :).

passar sadeln ordentligt förresten? blivit kollat?

hur länge har du haft ponnyn?

Som de andra säger, gör en ordentlig häsloundersökning på veterinärklinik ex böjprov, blodprov (vid ev infektion)!

Är hästen frisk så prova med att börja löshoppa hon i stället, där får hon jobba själva utan att bli störd, och har hennes självförtroende fåt sig en knäpp så kan hon här själv jobba upp förtroendet igen.

På träning och tävling så försök få tag i en filmkamera, det är ett utmärkt sätt att studera hur man rider. Kanske finns problemet i din ridning??
Du kan även pröva att låta en duktig ryttare som du litar på att tävla hästen och se om det blir någon skillnad!

Ett annat alternativ är att låta hästen ta en paus från hoppandet ett tag typ 2 månader eller mer (man kan passa på när de får sommarvila/bete), och bara rida markarbete eller hitta på annat skoj och bus!

man kan även hoppa andra typer av hinder, ex teräng hinder, där få både häst och ryttare tänka framåt, samt att hinderna inte påmins om vanliga banhoppningshinder.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 410
Senast: Strandad
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 912
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2