tappat liten bit av hoven så att sömmen syns

sommarvind

Trådstartare
mitt sto har tappat en liten bit framme vid sidan av hoven så att sömmen syns. Hon haltar inte eller något sådant jag bara funderar på om ja kanske borde ringa och få henn omskodd tidigare än vanligt? Hon är skodd i början på juni.

Sv: tappat liten bit av hoven så att sömmen syns

ring hovis och fråga vad den tycker.

Om resterande sömmar sitter bra och skon inte glappar så hade jag inte gjort något. Däremot skulle jag nog plocka bort den sömmen så att den inte lossnar av sig själv för då finns alltid risken att hästen river sig på motsvarande ben om sömmen inte åker iväg på en gång.

Sitter "hålet" på insidan så att det är risk att hästen sätter ner en annan hov där hade jag spacklat med lite plastik padding. Det beror på hur stort hålet är och om skon ligger öppen i hålet.

Blev lite luddigt, hoppas du fattar.

hm.. skon ligger öppen i hålet? :D ne de förstod ja inte:confused: Så här är det: Hålet sitter på utsidan av hoven alltså inte den sidan som är in mot det andra benet:) Man ser liksom spetsen på sömmen genom detta hålet. Det är alltså en liten bit av hoven som fallit bort. Skon glappar inte och sitter som den skall. Jag bara funderar på om de kommer bli svårare att sko henne nästa gång när de fattas en bit av hoven? Jaja.. de får bli en senare fråga :) Men ja brukar ju sko ungefär varannan månan tycker du det är dumt att vänta till början på aug då nu när hoven är som den är`? Eller skall ja se hur de artar sig? Jag rider ju precis som vanligt.

Det jag menade med att skon ligger öppen är om hålet är så stort att du kan se ovansidan på skon. Alltså att en så stor bit av hoven trillat bort ända ner mot skon. Fattar du nu?

Jag skulle avvaktat. Bättre att hoven får växa till sig. Skor du om nu så finns det inte mycket att ta iaf. Är sömmen lös så dra bort den, annars kan den sitta kvar.

Är nog en hel del hovar som ser taskiga ut nu efter den långa torrperioden vi har haft här i södra Sverige.

Senast ändrad:

Kort sagt: det är absolut ingen fara, det händer ibland. Så länge skon sitter kvar kan du bara rida som vanligt. De andra sömmarna håller skon på plats.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Upptäckte att min vuxna hund på snart 7 år tappat en tand! En framtand i underkäken (en av de mittersta). Kommer ringa veterinären på...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka